Sikorsky a Rheinmetall rozširujú nemecké priemyselné partnerstvo CH-53K
Sikorsky a členovia nemeckého priemyselného tímu CH-53k prostredníctvom novej dohody opätovne potvrdili svoj záväzok k spolupráci. Christian Albrecht, manažér pre medzinárodný rozvoj spoločnosti Sikorsky, je s najnovším vývojom spokojný. „Intenzívne a v úzkom kontakte sme spolupracovali na vývoji koncepcie prevádzky a údržby ťažkého nákladného vrtuľníka CH-53k. Nemecký priemysel sa javí ako najvhodnejší partner pre tento projekt – zaručuje totiž maximálnu mieru nezávislosti na zahraničných spoločnostiach. O to viac nás teší, že sa nám podarilo získať ďalšieho exkluzívneho partnera.“
Americký výrobca vrtuľníkov sa v rámci výberového konania Bundeswehru na nové ťažké nákladné vrtuľníky uchádza o realizáciu výroby a zabezpečenie prevádzky strojov Sikorsky CH-53k (King Stallion). Preto Sikorsky zostavil tím popredných nemeckých technologických spoločností, vrátane Rheinmetall, MTU Aero Engines, Autoflug a Hydro Systems, ktorý zahŕňa aj spoločnosť Reiser Simulation and Training. Táto stredne veľká bavorská firma posilňuje nemecký priemyselný tím CH-53k ako subdodávateľ spoločnosti Rheinmetall.
Mike Schmidt, generálny riaditeľ spoločnosti Rheinmetall Aviation Services GmbH, rozšírenie nemeckého tímu CH-53k víta: „Reiser Simulation and Training GmbH je osvedčený špecialista v oblasti nemeckého leteckého priemyslu. Rheinmetall a Reiser spoja svoje technologické skúsenosti v oblasti výcviku a simulácie a spoločne predložia takú ponuku, ktorá splní všetky štandardy Bundeswehru.“ V tejto súvislosti Schmidt poukázal na už existujúcu a úspešnú spoluprácu medzi spoločnosťami Rheinmetall a Reiser týkajúcu sa dopravnej helikoptéry NH90 Sea Lion.
Nemecké ministerstvo obrany v minulom roku zrušilo takzvaný tender THP („Schwerer Transporthubschrauber“ – ťažký transportný vrtuľník) a v súčasnosti zhromažďuje nové ponuky, vrátane tej od americkej vlády, v rámci programu Zahraničného vojenského predaja (Foreign Military Sales – FMS ), ktorý zvyčajne znamená nákup základnej verzie lietadla. V prípade stroja CH-53k základná verzia už spĺňa všetky príslušné požiadavky Bundeswehru. Jednou z nich je funkcia tankovania paliva za letu, ktorá značne rozširuje operačný dosah vrtuľníka. Táto funkcia je v prípade týchto strojov štandardom.
Význam zákazky pre Nemecko ako priemyselného partnera podčiarkuje vysoká miera angažovanosti miestnych firiem v celom projekte. Ak si Bundeswehr vyberie dopravné vrtuľníky, veľká časť z hodnoty zákazky na stroje CH-53k bude realizovaná práve v Nemecku. Pre lokálny priemysel by to znamenalo vznik nových dlhodobých pracovných miest v odvetví špičkových technológií a zároveň získavanie dôležitého know-how.
Spoločnosť Reiser do projektu prispeje svojimi odbornými znalosťami v oblasti školenia, ktoré sa týkajú simulácie a technických riešení pre personál údržby. Spoločnosť je osvedčeným partnerom pre výcvikové systémy Bundeswehru, napríklad v programe vrtuľníkov NH90 pre armádu a námorníctvo, ale aj pre stíhacie lietadlá Eurofighter nemeckého letectva. V projekte ťažkých nákladných vrtuľníkov tak Reiser ideálne dopĺňa expertízu spoločnosti Rheinmetall v oblasti simulácie.
Roman Sperl, výkonný riaditeľ spoločnosti Reiser Simulation and Training GmbH, uviedol, že vzhľadom na pokročilý stav projektu, nastala teraz vhodná doba sa k nemu pripojiť a stať sa súčasťou nádejného a silného priemyselnému tímu. „Mimoriadne nás teší, že môžeme byť súčasťou projektu CH-53k. S Rheinmetall dlhodobo spolupracujeme a spoločne prispejeme k zabezpečeniu maximálnej prevádzkovej pripravenosti CH-53k.“ Sperl je presvedčený o mimoriadnych kvalitách strojov Sikorsky: „Tieto vrtuľníky predstavujú úplne nový technologický štandard. Podľa nášho názoru by si ich voľbou Bundeswehr zvolil inovatívny produkt a najlepší nemecký priemyselný tím.“
CH-53k (King Stallion) je v súčasnej dobe najmodernejší a najsilnejší ťažký nákladný vrtuľník na trhu. Jeho sériová výroba v USA postupuje podľa plánu. V súčasnej dobe je v rôznych fázach výroby viac ako 30 týchto strojov. So zavedením prvých vrtuľníkov CH-53k do výzbroje sa počíta na prelome rokov 2023/24. Model CH-53k nedávno takisto úspešne dokončil dvojročnú sériu testov, vrátane rozsiahlych testov typu fly-by-wire, námorných skúšok a tankovania paliva za letu, ako i ďalších cvičení za prevádzkových podmienok. Americký program teraz prechádza do tréningového obdobia pre posádky a technikov. Tí sa na jar zapoja do ďalšieho kola prevádzkového testovania. Flotila CH-53k má za sebou už tisíce letových hodín.
Sikorsky hneď na začiatku výberového konania zostavil nemecký priemyselný tím, čím pre svoju ponuku zaistil silné know-how domácich partnerov. Veľká časť pridanej hodnoty projektu vznikne v Nemecku. Nemecký tím CH-53k vedie Rheinmetall a medzi jeho ďalších členov patria Autoflug, Collins Aerospace, Hensoldt, HYDRO Systems, MTU Aero Engines, Rohde & Schwarz, Vincorion, ZFL a Reiser. Nemecko-americký tím CH-53k je predpokladom úspešnej implementácie programu ťažkých nákladných vrtuľníkov – zabezpečuje ich dostupnosť aj spoľahlivú podporu a údržbu, a to po celú dobu životnosti.