Gono: Rozhodujúce sú inovácie v digitalizácii procesov, ktoré šetria ľudskú silu a centralizácia činností
„Nároky na efektivitu a zmeny v prepravných požiadavkách zákazníkov prinášajú tlak na inovácie – automatizácia prekládky, elektronizácia výmeny dát a dokumentov… Európska komisia vyhlásila rok 2021 za Európsky rok železníc, a tak očakávame, že železničná doprava by mala byť prioritou aj u nás a konečne získa viac pozornosti, lebo životné prostredie, celá železnica a jej zamestnanci si to určite zaslúžia,“ hovorí v rozhovore okrem iného aj v súvislosti s dopadmi pandémie koronavírusu na logistiku, ako aj ohľadne významu inovácií v železničnej nákladnej doprave Roman Gono, predseda predstavenstva ZSSK CARGO.
Ako vnímate aktuálnu ekonomickú situáciu na Slovensku a vývoj na vašom trhu aj v súvislosti s pandémiou koronavírusu?
Málokedy sa stáva, že by sa v jednom roku stretlo viacero nepriaznivých faktorov s takým výrazným dopadom na železničnú nákladnú dopravu, tak ako tento rok. Koronakríza zasiahla do fungovania našej firmy, samozrejme, veľmi výrazne. ZSSK CARGO však už dva roky zápasí s poklesom prepráv zapríčineným úpadkom európskeho hutníctva. Situáciu výhľadovo zhoršuje aj postupný útlm uhoľných elektrární, predpokladaný pokles ťažby dreva a, samozrejme, celosvetová koronakrízová ekonomická depresia a neistota. V našej spoločnosti bol pripravený a od októbra sa už realizuje nový plán radikálnej transformácie a zoštíhlenia spoločnosti. Do konca prvého štvrťroka 2021 bude mať naša spoločnosť o cca. 1000 zamestnancov menej ako to bolo začiatkom roka 2020.
Čo priniesol rok 2020?
Ešte síce nie je koniec roka, ale už teraz je možné povedať, že rok 2020 bol z pohľadu výkonov železničnej nákladnej prepravy pre našu spoločnosť mimoriadne nepriaznivý. Len pre porovnanie – v roku 2018 sme prepravili mesačne v priemere takmer 2,9 milióna ton tovaru, v roku 2019, keď od apríla prichádzalo k postupnému poklesu prepráv pre hutníctvo z dôvodu silnejúceho prebytku lacnej čínskej ocele na svetových trhoch, už to bolo len okolo 2,5 milióna ton a tento rok je priemerný mesačný objem tovaru na úrovni menej ako 2,2 milióna ton. Hlavné dôvody tohto poklesu spočívajú jednak v spomenutom negatívnom vývoji hutníctva, a ešte zosilnené celosvetovou pandémiou COVID-19. S jej dôsledkami sa vyrovnávame všetci už od marca, odkedy z protiepidemiologických dôvodov viacerí významní zákazníci našej spoločnosti dočasne prerušili, resp. obmedzili výrobu.
Zaznamenali ste zlepšenie po prvej vlne pandémie?
Určité oživenie prepravného trhu nastalo až v jesenných mesiacoch. V posledných mesiacoch nastáva určité oživenie trhu železničnej nákladnej dopravy, a to aj v prepravách hutníckych surovín. Od prelomu septembra a októbra je na trhu zvýšený dopyt po hutníckej produkcii a s tým spojený dopyt po surovinách. Hutnícke kombináty začali oživovať svoje utlmené výrobné kapacity, čo je pre nás dobrá správa.
Čo očakávate od budúceho roku?
Ťažko byť prorokom v týchto neistých časoch. V každom prípade sa naša firma radikálne transformuje. Zmena nie je pritom len o prepúšťaní zamestnancov. Kontinuálny pokles tržieb a neustále sa zvyšujúce náklady je potrebné zastaviť viacerými opatreniami zameranými na posilnenie obchodných aktivít a tiež rozsiahlymi prevádzkovými úsporami. Spoločnosť potrebujeme mať životaschopnú a preto sa musíme vrátiť objemom prepráv a výškou tržieb do dvoch rokov minimálne na úroveň roku 2019, to znamená okolo 30 miliónov ton tovarov na ročnej báze, lebo len takýto objem nám garantuje pokrytie fixných nákladov. Skoré ukončenie koronakrízy by znamenalo konsolidáciu pomerov na trhu a to asi všetci potrebujeme.
V súčasnosti čo považujete za najtrendovejšie?
Je to asi flexibilita. To znamená pochopiť požiadavky zákazníka a čo najskôr ich splniť. Efektívne využitie zdrojov – technických, technologických, aj personálnych. Takže nejde ani tak o trend, ale základnú požiadavku z hľadiska potreby uspieť na trhu v silnej konkurencii súkromných prepravcov.
Ktorá inovácia vás najviac oslovila v roku 2020?
Podnikateľský plán na rok 2020 už pri svojej tvorbe vzhľadom na očakávaný negatívny vývoj uvažoval o minimalistických investíciách, ktoré boli zamerané hlavne na generálne opravy rušňov a ich modernizácie, revízne opravy vozňov a pri nehnuteľnostiach riešenie len havarijných stavov nehnuteľností. Naša podnikateľská činnosť momentálne generuje výrazne menej zdrojov ako v minulosti, aby sme boli schopní bez zvýšeného rizika uhrádzať investičné a finančné záväzky. Preto sme pre rok 2020 neplánovali žiadne významné investície, nakoľko prvoradým cieľom bolo eliminovať riziko nedostatku likvidných zdrojov na zabezpečenie bežnej prevádzky firmy.
Aj napriek tomu sa nám podarilo zrealizovať viac inovácií – od nových moderných rušňov, cez modulárne systémy na vozňoch, ktoré ponúkajú viac možností na použitie vozňa. Ide o rôzne výmenné nadstavby, či kontajnerové systémy na prepravy rôznych druhov tovarov – kontajnery na prepravu rudy, nadstavby na drevo (woodtainer), nadstavby s cisternami. Rozhodujúce sú však inovácie v digitalizácii procesov, ktoré šetria ľudskú silu a centralizácia činností. Pre ilustráciu, v ZSSK CARGO sme pred dvoma rokmi vytvorili centrálne komerčné pracoviská (CKP), ktoré prispeli k zefektívneniu činností podaja a dodaja vozňových zásielok. V súčasnosti už cez CKP prebieha komunikácia so zahraničnými dopravcami v niektorých pohraničných prechodových staniciach, čo napomáha k urýchleniu prepravného procesu formou rýchlejšej výmeny dát a tým dochádza k eliminácií neproduktívnych časov, čiže tzv. prestojov vlakov.
Pokiaľ ide o nasadenie nových informačných technológií, v tomto roku sme v rámci zefektívnenia vozby vlakov nasadili tablety pre rušňovodičov, ktorí tak majú k dispozícií v elektronickej podobe všetku potrebnú dokumentáciu – pomôcky GVD, rozkazy, predpisy. To zvýši pracovný komfort pre uvedenú profesiu a zároveň to umožní väčšiu flexibilitu pri nasadzovaní rušňovodiča na pracovný výkon. Je to zdanlivo maličkosť, v iných oblastiach samozrejmosť, ale bez elektronizácie sa asi ďalej progresívne nepohneme.
Prinesie podľa vás budúci rok niečo nové v oblasti automatizácie, digitalizácie a robotizácie?
Spomenul som to v predchádzajúcej odpovedi. Nároky na efektivitu a zmeny v prepravných požiadavkách zákazníkov prinášajú tlak na inovácie – automatizácia prekládky, elektronizácia výmeny dát a dokumentov… Európska komisia vyhlásila rok 2021 za Európsky rok železníc, a tak očakávame, že železničná doprava by mala byť prioritou aj u nás a konečne získa viac pozornosti, lebo životné prostredie, celá železnica a jej zamestnanci si to určite zaslúžia.
Priblížili by ste vaše hlavné plány a priority na rok 2021?
Okrem spomínanej prebiehajúcej transformácie našej spoločnosti chceme veľmi vážne otvoriť odbornú diskusiu o dôležitosti štátnych programov rekonštrukcie a modernizácie slovenskej železničnej infraštruktúry a verejnej podpory ekologickej prepravy tovarov po železnici. Verím, že železničná nákladná doprava môže byť pre slovenskú dopravu tovarov opäť rozhodujúca a kľúčová. Prechod a rozsiahla podpora prechodu na zelenú ekonomiku nám dávajú veľkú šancu, a my na ňu musíme byť pripravení. Veď vo vývoji automobilového priemyslu idú výrazne do popredia elektromobily a na druhej strane v nákladnej doprave na Slovensku sa po ceste cez spaľovacie motory kamiónov prepraví viac ako štvornásobný objem tovaru oproti objemu prepravy po železnici, kde je gro objemu na elektrických mašinách.
Okrem nevyhnutnosti optimalizácie je prioritou riešiť efektívnosť prepravného procesu. V tejto súvislosti presadzujeme zmenu modelu obsluhy a prevádzkových a prekládkových činností. Chceme to dosiahnuť prehodnotením siete manipulačných vlakov zabezpečujúcich obslužnosť vozebných ramien v jednotlivých regiónoch pre zvoz a rozvoz jednotlivých vozňových zásielok.
Budeme ešte viac zvyšovať obchodné aktivity nielen u nás, ale aj na zahraničných tratiach, zabezpečiť pre zákazníkov pružnejšie reakcie na vývoj na trhu z pohľadu nastavenia technológií a kapacít. V oblasti údržby a opráv železničných koľajových vozidiel je našou prioritou udržanie aj starších vozidiel v dostatočnom množstve a dobrom technickom stave na uspokojenie potrieb našich zákazníkov.
Autor: Tomáš Szmrecsányi, šéfredaktor Systémy Logistiky SK