Skladovanie: Cross Docking
Súčasťou prepravného reťazca je distribučný systém krížového dokovania, v logistike známy ako cross-docking alebo operácie v cross-docku. Slúži na prekládku, triedenie či konsolidáciu zásielok medzi dvoma zbernými bodmi. Tovar zostáva len na minimálnu dobu, potrebnú na prekládku, prípadne vybavenie colno-deklaracných služieb.
Cross-docking umožňuje optimalizovať termíny dodávok a náklady na logistiku. Ide hlavne o synchronizáciu v prekládkovom bode, pričom zásielky sa neskladujú. Výhodou je rýchla a jednoduchá operatíva. Na jednej strane sa zásielky vykladajú, následne sa triedia a na druhej strane sa nakladajú a odosielajú na ďalšiu prepravu. Pretože výrobky trávia v sklade menej času, náklady na manipuláciu so zásobami a skladovaním sa znižujú. Je to žiaduce, lebo čím dlhšie výrobky „ležia“ v sklade, alebo na inom mieste skladovania, tým menšiu hodnotu poskytujú.
KVALITNÉ PREPRAVNÉ SLUŽBY
Spoločnosť cargo-partner SR využíva dva vlastné cross-docky. Jeden v bratislavskej Petržalke pre prekládku a distribúciu leteckých a cestných kusových zásielok a druhý v Dunajskej Strede pre distribúciu námorných zberných kontajnerov a zásielok prepravovaných vlakmi po Novej hodvábnej ceste z Číny. Práve v ňom má k dispozícii okrem štandardných 22 nakladacích brán aj 9 brán určených na vykládku z kontajnera. Ako podotýka generálny riaditeľ cargo-partner SR Tibor Majzún, cross-dock nie je spravidla vybavený regálovými systémami a nevyžaduje vysokú svetlú výšku. V porovnaní s počtom brán sa jedná o relatívne malú plochu.
„Je dôležitou a nevyhnutnou súčasťou komplexného balíka poskytovaných služieb a bez funkčných cross-dockov by sme neboli schopní pre klientov realizovať kvalitné prepravné služby. Nevýhodou môže byť nedostatočná skladová kapacita, ale takýto priestor nie je určený na klasické skladovanie, jedná sa o prekládkový bod. Problematické môže byť nastavenie dostatočnej plochy počas 24/7, ale aj počas roka, ako aj adekvátnej plochy na príjem a expedíciu pre nakladajúce kamióny. Problém vzniká aj vtedy, ak je stavebne zle vyriešený prechod cez sklad, kde plynule neprechádzajú zásielky z jednej strany budovy na druhú.“
RÝCHLE INFORMACNÉ TOKY
Trend automatizácie sa dotýka aj cross-dockingu. Tibor Majzún pripomína, že z dôvodu presnosti údajov sa začínajú používať automatické skenery rozmerov a hmotnosti zásielok. Je to z dôvodu kontroly a evidencie zadaných parametrov zásielky. „Nastavením GS1 štandardov štítkov sa zjednodušuje pohyb a kontrola zásielok a znižuje sa možnosť ľudskej chyby pri rozdelení zásielky. Spoločnosti sa v budúcnosti viac zamerajú na dopravníkové pásy, automatické triedenie a rozdelenie zásielok cez skenovanie zásielky. Určite sa bude využívať viac IT a moderné EDI prepojenia medzi odosielateľom a cross-dockovým centrom.“
Podľa Jozefa Holotu, corporate logistics/process & systems development managera spoločnosti Agrana Beteiligungs AG/Slovenské Cukrovary, vo všeobecnosti spočíva prínos automatizácie pre cross-docking v zabezpečení spoľahlivých a rýchlych informačných tokov, ktoré môžu zvyšovať výkonnosť cross-dock terminálov v parametroch ako spoľahlivosť a rýchlosť prechodu zásielok. Tomáš Stríž, cross-dock manažér spoločnosti Gefco Slovakia, zároveň poukazuje na rýchly vývoj technológií. Budúcnosť cross-dockingu vidí bez zásahu operatívy. „Už dnes vidíme, že táto aktivita môže byť z veľkej časti automatizovaná. Preto je aj pre nás dôležité sledovať vývoj skladových, manipulačných systémov a robotiky.“
Modernizácia predovšetkým prináša zvýšenie efektivity práce. Zautomatizovanie manipulácie uľahčuje prácu a umožňuje plynulosť prevádzky, úsporu na energiách a obsluhe. Samozrejme, je to aj zvýšená bezpečnosť a znižovanie poškodenia tovaru pri manipulácii. „Digitalizácia procesov a ich presun do online podoby dokáže zabezpečiť maximálnu optimalizáciu tokov a odstránenie nepotrebných pohybov. Požiadavka zákazníkov na čo najvyššiu efektivitu pri čo najmenších nákladoch napomáha zrýchľovaniu procesu modernizácie,“ dodáva Tomáš Stríž.
NÍZKE NÁKLADY NA SKLADOVANIE
V Gefco Slovakia majú niekoľko druhov cross-dockov. V cross-docku vo výrobe, ktorý sa nachádza u zákazníka, triedia prichádzajúce objednávky podľa miesta a času spotreby a následne sa doručujú podľa požiadaviek výrobných liniek. „Naši zákazníci využívajú aj platformy s pridanou hodnotou. Môže to byť prebaľovanie s kompletnou správou obalového materiálu, jeho návrhom a výrobou. Kompletizácia zásielky od rôznych dodávateľov, nie len na úrovni paliet, ale aj boxov,“ vysvetľuje Tomáš Stríž s tým, že pri tomto procese sa tovar vykladá z jedného prichádzajúceho zdroja a následne sa presúva k expedícií s najkratším možným časom skladovania. Dá sa pri ňom konsolidovať prichádzajúce balenia od rôznych dodávateľov do paliet zmiešaných produktov. Objednávku je tak možné pripraviť bez použitia skladových služieb s minimalizáciou nákladov na skladovanie a požiadaviek na priestor.
Nastavenie skladov si vyžaduje dôkladné plánovanie a návrh. Tok je dôležité monitorovať, aby sa predišlo nesprávnemu fungovaniu. „Je potrebné mať softvérové systémy schopné spravovať rôzne funkcie cross-dockingu a zabezpečiť priamu vysledovateľnosť balíkov počas operácií. Nesprávne navrhnutý tok objednávok môže spôsobiť nerovnováhu pri spracovaní a následnej expedícii, čo môže mať za následok časovú stratu. Táto aktivita vytvára tlak na logistických providerov, ale aj na jeho dodávateľov, pretože je dôležité udržiavať neustály prísun tovaru, ktorý je potrebné pripravovať pod časovým stresom. Akákoľvek anomália v procese môže spôsobiť spomalenie, alebo zastavenie tokov. Medzi najčastejšie komplikácie sa radí nepresné plánovanie príjmu a prepravy a neprispôsobené označenie tovaru pre rýchlu, jednoduchú a jednoznačnú identifikáciu.“
Prinášame vám úryvok z rubriky SKLADOVANIE z časopisu Systémy Logistiky SK 85/2020. Je to ochutnávka originálneho obsahu, ktorý nájdete každý štvrťrok v luxusnej tlačenej podobe.
Nechodí vám časopis? Registrujte sa k odberu a nezmeškajte žiadne vydanie
Predplatné časopisu je ZADARMO pre odberateľov a užívateľov logistických služieb.