Interview: „Špecifikom automobilového odvetvia je komplexnost“
O LOGISTIKE V AUTOMOTIVE S JURAJOM MRÁZOM
Vyštudovaný učiteľ sa pred dvadsiatimi piatimi rokmi rozhodol pre logistiku v najväčšej slovenskej automobilke. Aké špecifické črty má logistika v automotive v dobe, ktorú poznačila pandémia koronavírusu, a na čo treba myslieť pri procese výroby áut, tak aj o tom sme sa rozprávali s Jurajom Mrázom, vedúcim logistiky vo Volkswagen Slovakia.
Prezradili by ste čitateľom, ako ste sa ocitli vo vodách logistiky?
Začínal som na logistike vo Volkswagen Slovakia ako disponent. Bol rok 1995 a boli sme takpovediac „hodení do vody“. V tom roku sa zdvojnásobil počet zamestnancov na cca 1900 a vyrobili sme takmer 20-tisíc vozidiel. Veľa práce sa robilo ručne, neexistovali technológie ani
komunikačné kanály, či online pripojenie, ktoré sú dnes bežnou a neoddeliteľnou súčasťou našej práce. Bol to náročný proces, ale s dobrým tímom sme sa prepracovávali stále ďalej a ďalej. Postupne som sa stal tímlídrom, supervízorom, vedúcim oddelenia dispozícií, riadil som operatívnu logistiku a neskôr prišla ponuka viest oddelenie plánovania výrobného programu a riadenia výroby, za ktoré som bol zodpovedný až do roku 2010. Skúsenosti pre túto pozíciu som čerpal niekoľko mesiacov aj v nemeckom Wolfsburgu.
Istý čas ste pôsobili aj v Rusku. Čomu ste sa tam venovali?
V roku 2010 som odišiel do závodu v ruskej Kaluge, kde som strávil takmer štyri roky. Začínal som na rovnakom oddelení – plánovanie výrobného programu a riadenie výroby. Po dvoch rokoch som prevzal pozíciu vedúceho logistiky. Následne som sa vrátil do Bratislavy na oddelenie plánovania výrobného programu a riadenia výroby, odkiaľ som pred štyrmi rokmi prešiel na pozíciu vedúceho logistiky.
Ktoré doterajšie pracovné skúsenosti vám dali najviac?
Každá jedna pracovná pozícia je skúsenosť, ktorá vás posúva o krok ďalej. Keď tieto skúsenosti dokážete analyzovať, porovnávať, kombinovať ich používanie a neustále konfrontovať s novými, stávate sa obratnejším a efektívnejším. Obrovskou skúsenosťou bolo pre mňa pôsobenie v štruktúrach značky a koncernu v nemeckom Wolfsburgu a vedenie logistiky v ruskej Kaluge. Boli sme multikulturálny medzinárodný tím. Pri rozbehu nového závodu pomáhali kolegovia z Ruska, ale aj zo Slovenska, Nemecka, Česka, Poľska a Belgicka, pričom riaditeľ závodu bol Angličan. Bola to pre mňa veľmi zaujímavá a hodnotná skúsenosť.
Ako dieťa ste nesnívali o inom povolaní?
Som vyštudovaný učiteľ s aprobáciou ruština – telesná výchova. Učiť, vychovávať deti a mládež, aby sa stali dobrými, zdravými, múdrymi a veselými ľuďmi, bolo pre mňa vysnívané povolanie. Po vysokej škole som šesť rokov učil. Moje posledné„kantorské“ pôsobisko bolo v blízkosti Volkswagen Slovakia. Každý deň som prechádzal okolo. Volkswagen Slovakia som vždy vnímal ako vysoko renomovanú firmu. Učil som sa nemecky a chcel skúsiť niečo nové. To ma priviedlo do podniku, v ktorom pracujem dodnes.
Čo by ste povedali na margo svojej aktuálnej pracovnej pozície?
Vo Volkswagen Slovakia pracujem 25 rokov. Je to môj druhý domov. Ak nerátam čas, keď doma v noci spím, strávil som najviac času v práci. Verím, že tento čas som využil zmysluplne, a tak mám teraz možnosť podieľať sa na riadení spoločnosti a ovplyvňovať chod podniku.
Za čo všetko nesiete zodpovednosť?
Riadim tím výborných manažérov, ktorí si vedia dať rady s takmer každou výzvou. Ale zodpovednosť za kompletné fungovanie logistiky nesiem ja. To znamená od plánovania výrobného programu, riadenia výroby, plánovania závodovej logistiky, dispozícií a zabezpečenia výrobného materiálu cez riadenie nasadzovania technických zmien, management dodávateľov, inhouse-logistiku, transport hotových áut k zákazníkom až po personálny management logistiky. A, samozrejme, dodržiavanie politiky značky a koncernu Volkswagen, ci už vo
sfére compliance alebo v environmentálnej oblasti.
Prinášame vám úryvok z rubriky INTERVIEW z časopisu Systémy Logistiky SK 84/2020. Je to ochutnávka originálneho obsahu, ktorý nájdete každý štvrťrok v luxusnej tlačenej podobe.
Nechodí vám časopis? Registrujte sa k odberu a nezmeškajte žiadne vydanie
Predplatné časopisu je ZADARMO pre odberateľov a užívateľov logistických služieb.