Na kafe s… Thomasom Latilom, platform manažérom spoločnosti FM Logistic
Pandémia koronavírusu výrazne oslabila slovenskú ekonomiku a zasiahla celé hospodárstvo. Mnohé výrobné či logistické firmy ledva zvládli jarnú prvú vlnu a už musia čeliť jesennej druhej vlne pandémie. Ako je na tom v týchto ťažkých časoch spoločnosť FM Logistic a ako vníma logistiku v dnešnej dobe, tak o tom sme sa rozprávali pri káve s jej platform manažérom, Thomasom Latilom.
Do akej miery ovplyvnila pandémia koronavírusu vašu firmu?
Naša spoločnosť má portfólio klientov zdieľaných medzi produktmi FMCG, maloobchodom, farmáciou a elektronickým obchodom. Tieto odvetvia teda počas vypuknutia choroby naďalej normálne fungujú, dokonca sa zvyšuje aj objem niektorých. Z hľadiska objemov aktivity nemôžeme povedať, že sme ovplyvnení 2. vlnou koronavírusu. Zaviedli sme však preventívne opatrenia pre našich zamestnancov: osobné ochranné pracovné prostriedky, prácu na diaľku, práce na zmeny či rotačné kancelárske práce.
FM Logistic podporuje farmaceutický priemysel, FMCG a sektor čistiacich prostriedkov, ktoré sú pre spoločnosť kľúčové, a preto cítime veľkú spoločenskú zodpovednosť, ktorá spočíva na našej firme. Počas prvej vlny COVID-19 sme zaznamenali výrazný nárast dopytu v počiatočnej fáze. Museli sme sa rýchlo prispôsobiť rastu spracovaných objemov a zaručiť zamestnancom bezpečnosť pri práci.
Zaznamenali sme tiež výrazný nárast dopytu po omnichannel službách. Predaj sa presunul na internet, výrobcovia museli rýchlo zmeniť a tento smer si vynútili logistickí operátori. Boli sme na to pripravení, pretože rozvoj služieb elektronického obchodu bol do našej stratégie už nejaký čas zahrnutý.
Ste teda pripravení zvládnuť aj súčasnú druhú vlnu pandémie?
Počas 1. vlny sme sa veľa naučili. Dozvedeli sme sa o hygienických opatreniach, ktoré sa majú uplatňovať, dozvedeli sme sa o odolnosti našej organizácie a tímov. Tiež sme sa zistili, že vývoj nie je možné predvídať, ale sme pripravení a agilní na zvládnutie budúcich výziev. Naša spoločnosť nezmiernila obmedzenia zavedené na jar prvou vlnou COVID-19, preto všetky postupy, bezpečnostné opatrenia a diaľkové / rotačné práce neustále pokračujú.
Sme pripravení aj po obchodnej stránke. Máme pripravené vyrovnávacie sklady a vieme, ako zvládnuť dynamicky sa meniaci objem tovaru. Zlepšili sme dokonca naše aktivity v mnohých oblastiach, vrátane digitalizácie procesov HR implementáciou programu Work Day v celom regióne.
Opísali by ste podstatu logistiky z vášho pohľadu?
Aj keď to nie je vždy viditeľné, logistika je nevyhnutná v každodennom živote našich spoločností. Vďaka fantastickej práci našich tímov môžeme kedykoľvek nájsť výrobky v obchode a môžeme naďalej používať základné tovary.
Ako vyzerá logistika špeciálne pre FM Logistic?
Logistika je srdcom nášho podnikania. Máme rôzne činnosti: preprava, manipulácia a balenie. Naša spoločnosť je medzinárodná organizácia. Ako príklad si berieme skúsenosti, ktoré sa osvedčili v iných krajinách, vedomosti a know-how sa prenášajú globálne. Sme operátor, ktorý poskytuje širokú škálu doplnkových služieb, ako je spoločné balenie a koprodukcia. Poskytujeme aj skladové riešenia pre veľmi špecifické odvetvia, ponúkame dokonca sklady ADR prispôsobené na skladovanie nebezpečného tovaru.
Čo riešite v rámci vlastnej logistiky a čo riešite pomocou poskytovateľov logistických služieb?
FM Logistic ako poskytovateľ logistiky pomáha svojim klientom odpovedať na potreby svojich zákazníkov. Znamená to mať správny tovar, v správnom čase, v správnom množstve a na správnom mieste, za spravodlivé náklady.
Do akej miery je dôležitá automatizácia, robotizácia a digitalizácia v logistických procesoch?
Technológie si v budúcnosti určite nájdu veľké miesto. Možnosti automatizácie rastú a náklady na implementáciu klesajú. Chceme byť stále viac a viac inovatívni čo sa týka množstva dát, aby sme zlepšili naše procesy a predpovede budúcnosti. Robotizácia už je a bude čoraz viac v službách logistickej prevádzky. Miesto človeka samozrejme zostane, aby si udržalo flexibilitu a agilitu, ale automatizácia prispeje k zlepšeniu ergonómie, kvality a schopnosti zvládnuť najrôznejšie aktivity.
Naša spoločnosť je organizácia zameraná na budúcnosť, chceme poskytovať inovatívne, ekologické riešenia v súlade s princípmi trvalo udržateľného rozvoja. V našich skladoch používame skladové drony, vysokozdvižné vozíky s vlastným pohonom a stroje nahradzujúce ľudskú prácu, a to všetko preto, aby bola práca ergonomickejšia a ekonomickejšia. Ovplyvňuje to aj ekonomiku prevádzky.
Vymenovali by ste niekoľko inovácií, ktoré pre vás zefektívnili logistiku?
Dokázali sme zrealizovať veľa RPA projektov. To znamená, že sme schopní automatizovať mnoho administratívnych úloh, ako je napríklad tvorba správ, správa e-mailov, triedenie údajov. V období fyzických operácií sme do aktivít spoločného balenia implementovali automatizáciu 8 automatov. Pri manipulačných činnostiach sme implementovali nové nástroje na riadenie činnosti a teraz používame automaticky riadené vozíky.
Čo myslíte, ako bude vyzerať logistika, a to aj v rámci výroby, o pár rokov?
Logistika sa bude vyvíjať v nasledujúcich rokoch spolu so zmenami spôsobu spotreby. Samozrejme, môžeme spomenúť, že očakávame veľký rozvoj v elektronickom obchode a v mestskej logistike. Automatizácia a robotizácia budú v našich skladoch viditeľné taktiež čoraz viac.
Autor: Tomáš Szmrecsányi, šéfredaktor časopisu Systémy Logistiky SK