KLM: Podľa logistických manažérov pandémia koronavírusu posilnila dopyt po novej pracovnej sile
Pandémia koronavírusu udrela plnou silou. Stovky nakazených deň čo deň nekomplikujú len životy ľudí, ale aj výrobných či logistických firiem. Stačí jedna nakazená osoba a môže byť prevádzka ohrozená na niekoľko dní či týždňov. Ako sú firmy pripravené na druhú vlnu pandémie a ako vlastne zvládli komplikácie so zamestnancami počas prvej vlny? O tom, ako aj o novinkách vo svete logistiky sa hovorilo na septembrovom stretnutí členov slovenského Klubu logistických manažérov v Bratislave.
Alza prijala v priebehu mesiaca 180 nových zamestnancov
O skúsenostiach v spoločnosti Alza.sk, ktorá zaznamenala počas koronakrízy nárast toku tovarov v dôsledku posilnenia e-commerce, porozprávala na Klube logistických manažérov Veronika Bezáková, HR business partner v spoločnosti Alza. Ako podotkla, nápor nakupujúcich, a tým pádom aj tlak na logistiku, bol nečakane obrovský. Za jeden mesiac, a to od 15. marca do 15. apríla prijali do logistiky až 180 zamestnancov. Z toho 82% na hlavný pracovný pomer a 18% tvorili brigádnici.
„Pre porovnanie, počas každoročnej hlavnej sezóny (štvrtý kvartál v roku) nám do logistiky nastupuje na Slovensku približne 30 ľudí mesačne, no v apríli tohto roku sme mali 30 nástupov aj v jeden deň,“ dodala Veronika Bezáková s tým, že dalo to zabrať všetkých stranám a dôležité bolo stále si uvedomovať, že ide o spoločný cieľ: personálne doplniť sklady tak, aby stíhali čo v najlepšej kvalite a čase doručiť zákazníkom objednávky v neľahkej situácii. „V tom čase sa menil aj sortiment v nákupnom košíku. Na dračku išli čističky vzduchu, drogéria i technika na prácu z domu,“ konštatovala Veronika Bezáková a pokračovala: „V našom HR tíme sme sa zladili tak, aby každý poznal svoju úlohu, no flexibilita v zmýšľaní bola kľúčová. Nemožné sa stalo možným!“
Fluktuácia na pozícii skladník dosiahla v spoločnosti Alza oveľa vyššie čísla (cez 60%), než na aké sú vo firme zvyknutí, keďže po znovuotvorení gastroprevádzok sa zamestnanci vracali do pôvodných profesií. Na druhej strane fluktuácia bola aj želaná, keďže hlavný boom v náraste objednávok nepretrvával viac ako 2-3 mesiace. „Ešte raz veľká vďaka všetkým za spoluprácu v Alza v tejto výnimočnej situácii. Teraz sme opäť v plnom sezónnom nasadení.“
Dopyt po zahraničnej pracovnej sile je veľký
Podľa Tomáša Ostatníka, director business developmen v GoAsset Development, vzhľadom na to, že ich firma sa orientuje na projekty dlhodobého charakteru, ich tím nebol zasiahnutý pandémiou. Čo sa týka potencionálnych klientov, tí riešili rýchly nábor zamestnancov vzhľadom na to, že boli z oblasti e-commerce. „V súčasnosti je dopyt po stabilnej pracovnej sile zo zahraničia stále intenzívnejší. Naši potencionálni klienti majú skúsenosť s vysokým výkonom zahraničných pracovníkov, vzhľadom na fakt, že prišli na Slovensko zarobiť za pomerne krátky čas a sú ochotný pracovať intenzívne aj počas víkendov a sviatkov,“ poznamenal na klube Tomáš Ostatník s tým, že na druhú vlnu pandémie sú naplno pripravení.
„V projektovej fáze by to nemalo ovplyvniť naše časy dodania, aj keď je pravda, že ich to predraží. Čo sa týka opatrení, od zamestnancov očakávame obmedzenie stretnutí len na najnutnejšie. Zaviedli sme viac stretnutí cez videokonferencie a zintenzívnili sme telefonáty. Bohužiaľ, budeme musieť obmedziť aj cesty do zahraničia.“
Počas prvej vlny bez problémov s počtom zamestnancov
Anton Jasenovec, commercial manager Slovakia v FM Logistic, podotkol, že vo firme nemali počas prvej vlny pandémie problémy s počtom zamestnancov. Naopak, dokázali zabezpečiť požadovaný počet pracovníkov, a to hlavne prostredníctvom agentúr tak, aby nedošlo k porušeniu toku tovaru IN a OUT. V čase krízy náboru nových zamestnancov teda nepotrebovali. Čo sa týka zahraničných zamestnancov, v spoločnosti sú a nikto s nimi nemá žiadne problémy.
„Síce je ťažšia adaptácia na pracovné prostredie, ich výkony sú podľa našich požiadaviek. Sú to výhradne agentúrni zamestnanci,“ dodal Anton Jasenovec a dodal, že na druhú vlnu pandémie sa pripravili. „Sme na tom tak, ako počas prvej vlny, kde vzhľadom k tokom tovaru hlavne potravinového charakteru sme neboli až tak dramaticky dotknutí a logistické operácie prebiehali kontinuálne.“
Na Slovensku bez pozitívne testovaných zamestnancov
V spoločnosti Agrana Beteiligungs AG / Slovenské Cukrovary počas prvej vlny nemali problémy s počtom zamestnancov. Ako ďalej podotkol Jozef Holota, corporate logistics | process & systems development manager, vo firme mali celosvetovo minimum pozitívne testovaných a títo vďaka prísnym hygienickým štandardom, ktoré boli ešte rozšírené, nespôsobili žiadne ďalšie výpadky pracovnej sily. Na Slovensku nemali žiadnych pozitívne testovaných zamestnancov. Aj preto spoločnosť nebola nútená prijať novú pracovnú silu.
Zamestnávanie zahraničných pracovníkov je podľa neho prirodzený jav, ktorý existuje od nepamäti a osobne jeho prínos vníma neutrálne až pozitívne. „Je to reakcia na dopyt, ktorý lokálny pracovný trh nedokáže pokryť, celková hodnota lokálne vyrábaných tovarov a služieb sa tým zvyšuje. Zahraničných pracovníkov zamestnávame priamo. Čo sa týka aktuálneho stavu, výrobná kampaň v cukrovare beží, verím, že je to dostatočný dôkaz, že sme boli pripravení dostatočne.“
Testovali záujemcov zo Srbska, ale neúspešne
Alexander Czako, riaditeľ logistiky a distribúcie Tauris Group, pripomenul, že počas prvej vlny mali vo firme isté problémy so zamestnancami. „Povinná karanténa, OČR, obmedzenie možnosti náboru nových zamestnancov. Objavil sa ale aj opačný jav, keď iní pracovníci kvôli opatreniam nemali možnosť vykonávať svoju prácu.“ Čo sa týka prijímania nových ľudí, to sa dialo podľa konkrétnej pozície. „Komplikácie však vznikali aj pri vstupných lekárskych prehliadkach, povinných školeniach. Využívali sme všetky dostupné možnosti. V rámci personálnych opatrení niektorí zamestnanci boli presunutí na iné pracovisko trvale, iní, napríklad obchodní zástupcovia dočasne vypomáhali na iných oddeleniach. Čo sa týka zahraničných pracovníkov, hľadáme aj tieto možnosti, priamo bez agentúr, no zatiaľ neúspešne. Testovali sme záujemcov zo Srbska, ale neúspešne,“ dodal Alexander Czako s tým, že na druhú vlnu sa pripravili.
„Technicky áno, aj čo sa týka ochranných pomôcok. Mnohé zavedené opatrenia sme nechali v platnosti trvale, čiže nástupom 2. vlny žiadne významné opatrenia sme prijímať už nemuseli. Nakoľko pracujeme v potravinárstve, naše opatrenia idú vysoko nad rámec opatrení štátu. Máme pripravené rôzne krízové plány, podľa vývoja situácie, ktoré počítajú aj s možnosťou čiastočného obmedzenia výroby. Uvedomujeme si našu zodpovednosť voči všetkým obyvateľom a sme pripravení zabezpečovať nepretržitú dodávku potravín aj v tejto neľahkej dobe.“
Na záver vyzdvihol prístup zamestnancov, ktorí si uvedomujú svoju spoločenskú zodpovednosť, ktorá v dobe koronakrízy značne vzrástla a na vzdory rizikám sa snažia odvádzať 100% pracovný výkon. Vedenie spoločnosti sa im snaží vytvárať čo najlepšie podmienky a poďakovať sa aj formou mimoriadnych odmien.
Nedostatok pracovnej sily bude spôsobovať problémy
„Dokázali sme sa veľmi rýchlo a flexibilne prispôsobiť, nakoľko v našom odvetví je možné väčšinu aktivít zastrešiť aj prácou z home office. Počas krízy sme sa snažili najmä stabilizovať aktuálny stav zamestnancov a čakali sme na vývoj trhu,“ povedal Jakub Fekiač, managing partner spoločnosti Edgar Baker s tým, že nábor zamestnancov riešili virtuálne. „Nábor zamestnancov zo zahraničia sa počas pandémie skomplikoval, resp. takmer úplne znemožnil. Nedostatok pracovnej sily bude v budúcnosti spôsobovať vážne problémy. Zahraniční zamestnanci sa stali dôležitou súčasťou našej ekonomiky, bez nich nebude možné tak dynamicky rásť. Naši zamestnanci stále nepocítili úplný dopad krízy, preto ani ich očakávania zatiaľ nezľavili. Komplexnejšie budeme vedieť zhodnotiť situáciu zrejme až na jar 2021.“