Na rekonštrukciu najviac využívaných ciest a železníc chce SR cca 9,1 miliardy eur
Na rekonštrukciu najviac využívaných ciest a železníc a na odstránenie dopravných kapacitných problémov chce Slovensko v rokoch 2021 až 2026 podľa národného integrovaného reformného plánu využiť cca 9,1 miliardy eur. Plán z dielne ministerstva financií pod názvom Moderné a úspešné Slovensko počíta aj s financiami na rozvoj transeurópskej dopravnej siete a kombinovanej dopravy. Prioritami je aj znižovanie negatívnych vplyvov dopravy na životné prostredie elektrifikáciou železníc.
Ministerstvo dopravy a výstavby chce peniaze z európskych zdrojov najmä na zelené projekty, ktoré sa budú týkať modernizácie železničnej infraštruktúry a dopravy vrátane nákladnej. Cieľom je do roku 2024 zvýšiť počet kilometrov najazdených vlakom na obyvateľa na úroveň priemeru Európskej únie zo súčasných 697 kilometrov na 941 kilometrov. Plán počíta aj s elektrifikáciou mestskej hromadnej dopravy a zavádzaním a budovaním infraštruktúry pre alternatívne zdroje energie v doprave.
Prioritou bude zlepšovanie infraštruktúry pre mestskú a prímestskú cyklistickú dopravu vrátane odsunu časti automobilovej dopravy z centier miest na novobudované obchvaty. Na obnovu verejnej dopravy má ísť z európskych financií 300 miliónov eur. „Pre zvýšenie atraktivity verejnej dopravy je nutné optimalizovať jej sieť, zlepšiť intervaly a kvalitu vrátane zabezpečenia nadväznosti vlakov a autobusov,“ píše sa v dokumente.
Plán obnovy ráta aj s reformou legislatívy v nasledujúcich dvoch rokoch. Konkrétne s úpravou zastaraných a neaktuálnych predpisov, noriem a legislatívy pre projektovanie dopravnej infraštruktúry. Zmeny zefektívnia technické riešenia, zvýšia ich prínosy a znížia náklady. Rezort dopravy a výstavby chce ukončiť zmeny zákonov o územnom plánovaní a výstavbe, posudzovaní vplyvov na životné prostredie a verejnom obstarávaní v roku 2022. V nasledujúcom roku sa pristúpi k výstavbe a modernizácii dopravnej infraštruktúry už podľa nových pravidiel.