Na kafe s… Marianom Vaculčiakom, prevádzkovým riaditeľom Geis SK
Pandémia koronavírusu poriadne zakývala tak s ekonomikou, ako aj s firmami, ktoré poskytujú logistické služby. Zároveň ukázala, že sa logistický reťazec a jeho produkty zrejme zmenia a prispôsobia sa novým podmienkam trhu. Myslí si to Marian Vaculčiak, prevádzkový riaditeľ Geis SK, s ktorým sme sa pri káve porozprávali aj o ďalšom vývoji vo svete logistiky.
Ako vidíte budúcnosť logistiky?
Logistiku ovplyvňuje a bude ovplyvňovať viac faktorov. Je to napríklad zmena prístupu k ľudskej práci, environmentálny postoj k výrobe a preprave, alebo rozvoj technologických možností a ich aplikácia. Pandémia sa stala akcelerátorom zmien, ktoré by zrejme v blízkej budúcnosti aj tak nastali.
Viete nám uviesť nejaký konkrétny príklad?
Dlhú dobu zjednodušujeme a urýchľujeme materiálové toky. Tlak na rýchlosť prepravy bez zbytočných medziskladov bol doteraz veľmi silný. Teraz sa ukazuje, že pre zachovanie plynulosti ekonomiky je lepším spôsobom diverzifikácia, napríklad využitie kontinentálnych medziskladov. V prípade neočakávaných udalostí spojených s prerušením prepravného reťazca by takéto distribučné centrá zamedzili výpadku ekonomiky v celých oblastiach.
Zníži sa teda zrejme frekvencia medzikontinentálnych prepráv a zámorské firmy pristúpia k budovaniu logistických centier pre Európu, z ktorých budú obsluhovať viac krajín. To pravdepodobne povedie k zvýšeniu európskej medzinárodnej prepravy. A samozrejme naďalej porastie podiel e-commerce. Z toho tiež vyplynú nové požiadavky, napríklad spresnenie času doručenia, spôsob komunikácie medzi operátorom a zákazníkom alebo jeho koncovým príjemcom, spôsob balenia, respektíve prebaľovanie tovaru… Čiže bude sa zvyšovať podiel doručovania v móde B2C a zvýši sa záujem o služby s pridanou hodnotou.
Je skupina Geis na tento model pripravená?
Áno, sme pripravení sa na týchto zmenách podieľať. Našou výhodou je, že máme vybudovanú jednotnú prepravnú sieť v Českej republike, na Slovensku a v Poľsku. Veľmi silní sme v Nemecku, kde máme jednak vlastnú prepravnú sieť a mimo to sme zásadným členom siete IDS. V celej Európe potom spolupracujeme dlhodobo s konkrétnymi prepravcami, tak že dokážeme ponúknuť stabilne spoľahlivé služby.
Pripravujeme nové, pre zákazníkov prehľadné produkty v oblasti európskej pozemnej prepravy, ktoré sú založené na dlhoročnom know-how a budú jednotné pre celú skupinu Geis. Napredujeme aj v oblasti B2C. Dopyt po týchto službách rastie.
Veľa sa hovorí o tom, že pandémia priniesla širšie využitie home-office a niektoré firmy pri tejto forme práce zostali. Prejavuje sa to tiež v logistike?
Tak samozrejme, že v prvej vlne korony sme okrem iných opatrení zaviedli home-office pre pozície, u ktorých to bolo možné. Ale musím povedať, že akonáhle to išlo, naši zamestnanci sa radi vrátili do kancelárií. Predsa len logistika je o živom kontakte a rýchlych informáciách. Tak že pre nás home-office nebude ani v budúcnosti bežným formátom práce. Pre väčšinu profesií v logistike, ako sú skladníci, manipulační robotníci alebo vodiči táto možnosť ani neexistuje.
Tým sa dostávame k ďalším veľkým témam – automatizácia a robotizácia v logistike môže nahradiť ľudskú prácu. Je toto téma aj pre skupinu Geis?
Bez automatizácie a robotizácie sa nezaobídeme. Prejavuje sa to hlavne v skladovej logistike. Automatizácia uľahčuje ľudskú prácu, spresňuje procesy a znižuje chybovosť. My vychádzame v ústrety svojim zákazníkom a modernizujeme technológie vo svojom vlastnom záujme. Na druhú stranu je treba vždy zvážiť vhodnosť takejto investície vzhľadom k plánovaným objemom a efektívnej návratnosti.
Čo sa týka dopravných služieb, hlavne v systémových prepravách dôjde k rozšíreniu servisu. Virtuálny prepravný svet prinesie ešte lepšie informácie o zásielkach, ich stave alebo čase doručenia, bude možné vo väčšej miere meniť parametre pre doručenie, viac a častejšie kombinovať.
Som ale presvedčený, že aj napriek obrovskému rozvoju informačných technológii je v každej dobe mozgom prepravných procesov dobrý dispečer. V dnešnej dobe síce veľmi významne pomáhajú v organizácii prepráv plánovacie nástroje, aplikácie na vyťažovanie vozidiel, on-line sledovanie dopravnej techniky, ale flexibilne premýšľať, kombinovať, organizovať, riadiť, inštruovať vodičov a dávať presné informácie zákazníkom – to je rovnaké, ako v 80-tych rokoch, kedy sme mali len telefón a fax.