Viac ako 46% Slovákov nakupujúcich na internete očakáva bezplatné doručenie tovaru
Vyplýva to z aktuálneho prieskumu Nielsen Admosphere pre logisticko-prepravnú spoločnosť Zásielkovňa, ktorý sa uskutočnil na vzorke 506 respondentov v týždni od 24. – 31. 7. 2020. Celkom 96,5% respondentov oceňuje doručenie zdarma – z toho 32,5% takúto službu očakáva pri väčšine zásielok a 14,2% pri všetkých objednávkach, nezávisle na ich hodnote.
Zvyšných 49,8% zákazníkov uviedlo, že doručenie zdarma síce neočakáva automaticky, ale oceňuje ho. Tento trend sa ukazuje ako rastúci v globálnom meradle. Aktuálny prieskum v Francúzsku udáva, že 1 z 3 nakupujúcich očakáva bezplatné doručenie bez ohľadu na výšku objednávky.
Americká National Retail Federation sleduje zákaznícke správanie a výsledky porovnáva medziročne. V roku 2019 zistili, že až 75% zákazníkov e-commerce očakáva tzv. „free delivery“, alebo doručenie zdarma, a to aj pri objednávkach nižších ako 50 dolárov. V porovnaní s predchádzajúcim rokom 2018 išlo o nárast 7%.
Aktuálny slovenský prieskum potvrdzuje trend a je informáciou o preferenciách zákazníckeho správania. „V súčasnosti, s výrazným nárastom online nákupov v kontexte pandémie koronavírusu, je to pre majiteľov e-shopov o to dôležitejšia správa, ktorá môže pomôcť zvýšiť spokojnosť zákazníkov a udržať si ich vernosť, alebo zaujať nových potenciálnych nakupujúcich,“ hodnotí výsledky prieskumu Alexander Jančo, CEO Zásielkovne.
Prieskum ponúka hlbší pohľad do očakávaní zákazníkov z pohľadu veku, vzdelania a miesta bydliska. Bezplatné doručenie najmenej očakáva najmladšia dopytovaná cieľová skupina mladých ľudí medzi 15 – 24 rokov (vždy ho očakáva len 9,6% a väčšinou 25,8%). Naopak, pri každej objednávke očakáva možnosť doručenia zadarmo najmä cieľová skupina 25 – 34 rokov (18,7%) a pri väčšine objednávok cieľová skupina 35 – 44 rokov (46%).
Z hľadiska vzdelania sú najvyššie očakávania v skupine zákazníkov s ukončeným vysokoškolským štúdiom (vždy / väčšinou očakáva free delivery až 48,7%). V rámci tejto kategórie však boli len malé rozdiely a hodnoty odpovedí boli vyrovnané. Podobne vyšli aj odpovede z pohľadu veľkosti bydliska. 53,3% obyvateľov veľkých miest očakáva štandard v podobe bezplatného doručenia pri väčšine objednávok. Oproti tomu rovnaké benefity očakáva 42% obyvateľov menších obcí.
Štúdia Journal of Business Logistics z roku 2019 uvádza parameter „cena doručenia“ na prvom mieste v rebríčku kritérií, podľa ktorých sa odvíja miera spokojnosti zákazníkov e-shopov. Ďalej zákazníci očakávajú flexibilitu doručovania a tradičné doručovanie kuriérom na adresu je stále častejšie nahrádzané doručením na výdajné miesta.
V rámci siete Zásielkovňa je aktuálne na Slovensku viac ako 940 a v Českej republike viac ako 3 400 výdajných miest, kde si môžu zákazníci e-shopov svoje zásielky pohodlne vyzdvihnúť napríklad cestou z práce, alebo z nákupu.