Na kafe s… Miroslavom Seifertom, vedúcim úseku logistiky spoločnosti Lidl
Druhá vlna pandémie koronavírusu je realitou. Akým spôsobom vnímajú aktuálny vývoj firmy na Slovensku? Pri kafe sme sa rozprávali o súčasnej situácii, ako aj o logistike pre chladený a mrazený tovar s Miroslavom Seifertom, vedúcim úseku logistiky spoločnosti Lidl.
Ste pripravení zvládnuť druhú vlnu pandémie koronavírusu?
Prijali sme množstvo opatrení, či už do vnútra spoločnosti, alebo smerom k našim dodávateľom. Máme vypracovaný akčný plán, ktorý obsahuje rôzne situácie, s ktorými by sme mohli byť konfrontovaní.
V logistike ako takej špeciálne miesto má logistika pre mrazený a chladený tovar. Priblížili by ste jej podstatu z vášho uhľa pohľadu?
Podstata logistiky pri chladenom a mrazenom tovare spočíva v jeho doručení koncovému spotrebiteľovi pri nezmenených štandardoch teplotného reťazca. Chladený tovar je obvykle s krátkym dátumom spotreby a preto by jeho cesta od výrobcu až po regál na predajni mala trvať čo najkratšie.
Ako by ste rozdelili jednotlivé úseky logistiky v danej oblasti?
U nás je to rozdelené na rezort nákupu, ktorý zadáva požiadavku na konkrétny tovar u výrobcu, oddelenie dispozície, ktoré následne objedná požadované množstvá následne oddelenie príjmu, kompletácie a výdaja tovaru v našich logistických centrách, ktoré tieto množstvá naprijímajú, nabalia a zavezú do príslušných predajní.
Čo je podľa vás najdôležitejšie pre logistiku pri mrazených a chladených potravinách?
Najdôležitejšie sú skúsenosti zamestnancov v súbehu s informačným tokom.
Je rozdiel medzi logistikou pre mrazené potraviny a logistikou pre chladené tovary?
Keď si odmyslíme teplotu skladovania, alebo prepravy, kde pri mrazenej logistike je náročnejšie udržať štandard prepravy, tak najväčším rozdielom je dĺžka minimálnej doby spotreby takýchto výrobkov a zákonné požiadavky pre prácu v mraze, resp. v chlade. Samozrejme, aj spotreba energií potrebných pre udržanie teploty mrazeného tovaru na hranici -18C je taktiež nezanedbateľný náklad. Netreba zabudnúť ani na techniku v sklade, ktorá je pre prácu v mraze náročnejšia na obstarávanie a následne aj servis.
Do akej miery je dôležitá automatizácia, robotizácia a digitalizácia logistických procesov?
Z môjho pohľadu sú to oblasti, ktorým sa úspešná firma skôr či neskôr nevyhne. Spoločnosti, ktoré s inováciami začnú skôr, získajú konkurenčnú výhodu hlavne v rýchlosti a efektivite.
Vymenovali by ste zopár inovácií, ktoré zefektívnili logistiku u vás?
Bezpochyby je to cesta k digitalizácii skladov. K tomu patria polo alebo plne automatizované logistické centrá, kde celý proces od príjmu až po výdaj tovaru riadi počítačový systém podporovaný desiatkami robotov v každej časti skladového hospodárstva. Je však treba počítať s vysokou prvotnou investíciou. Menej finančne náročné je Pick by Vision novej generácie, alebo virtuálna realita v skladovom hospodárstve, kde sa veľmi efektívne zaškolia zamestnanci pre prácu v každej oblasti. V rozsiahlejších priestoroch stojí za zmienku inventúra pomocou dronov.
Ako to vyzerá u vás s technikou, ktorú využívate pri manipulácii s mrazenými a chladenými tovarmi?
Ako som už spomínal, technika patrí ku kostre logistiky. Bez jej 100% stavu nie je možné kvalitne a načas zabezpečiť potreby zákazníkov. Samozrejme, sú na trhu rôzne spoločnosti poskytujúce manipulačnú techniku, ale čo je absolútne najdôležitejšie, je následný servis. Pri preprave sú jasne definované štandardy, ktoré musia byť dodržané a je len na jednotlivcoch, ako sa k tomu postavia čelom.
Vymenovali by ste zopár strojov, ktoré využívate?
Naša spoločnosť používa techniku od firmy Jungheinrich. V rámci portfólia máme takmer všetky modely, ktoré sú aktuálne dostupné na trhu a sú plne elektrické… (od jedno, dvoj a troj paletových vozíkov cez štáplery až po rýchle trojpaletové vozíky.
V rámci logistiky pre mrazené a chladené potraviny čo je podľa vás najproblematickejšie?
Rozdelil by som to do dvoch oblastí. Prvou je dodržiavanie štandardu teplotného reťazca. Tu sa to dá vo veľkej miere zdolať zapojením kontrolných parametrov ako sú online informácie o reálnom stave palety až po jej vyloženie pracovníkom na predajnej ploche. Druhou oblasťou sú skladovo-kapacitné možnosti Slovenska v pomere k očakávaniam trhu. Každoročne sa stretávajú mnohí výrobcovia ako aj obchodníci so sezónnym vplyvom, čo má za následok nedostatok najmä mrazených skladovacích kapacít. Výstavba a prevádzka takýchto priestorov je finančne pomerne náročná, ale aj tu už evidujeme prvé lastovičky.
Spomenuli by ste príklad automatizácie, ktorá dokáže pomôcť logistike?
Ide o logistické centrá v oblastiach s nízkou nezamestnanosťou, vysokou cenou práce, alebo na miestach, ktoré sú strategicky dobre umiestnené, ale nie je možnosť ich rozšírenia inak ako do výšky.
Ako zvládate logistické procesy, a to aj v prípade mrazených a chladených potravín?
Spoločnosť Lidl nemá vlastnú kamiónovú dopravu. Spolupracujeme so zmluvnými partnermi, ktorí sú zaškolení na prácu s takýmto druhom tovaru. Naše záväzky si plníme vždy načas a preto sa na nás môžu naši partneri plne spoľahnúť.
Ako bude podľa vás vyzerať logistika za pár rokov?
Digitalizácia či automatizácia je trend, ktorému sa žiadny hráč na trhu nevyhne. Otázkou nie je, že či, ale kedy a ako. Už teraz máme na trhu rôzne systémy, ktoré vedia byť súčinné a nápomocné pri optimalizácii procesov, či už v skladovej logistike, alebo aj pri samotnej preprave potravín. Zákazník si vyžaduje v čoraz väčšej miere pridanú hodnotu k službe, za ktorú si platí. Rýchlosť, kvalita a čerstvosť sú atribúty, ktoré určujú, v akej miere bude spoločnosť úspešná. Budúcnosť vidím v prepojení nových technológií s ľudskou skúsenosťou, pričom ekológia bude hrať aj v skladovej logistike významnú úlohu.
Autor: Tomáš Szmrecsányi, šéfredaktor časopisu Systémy Logistiky SK
Chcete vidieť Miroslava Seiferta naživo? Neprepásnite jeho prezentáciu na kongrese SLOVLOG už 22. októbra 2020 v Senci!