Podľa prieskumu KPMG Global Automotive Executive Survey, ktorého sa zúčastnilo viac ako 1100 výkonných manažérov zo 30 krajín, v roku 2030 pripadne na západnú Európu iba 5% svetovej produkcie automobilov. Minulý rok to pritom bolo 15%. Európski výrobcovia sa musia totiž vyrovnať s dopadmi globálnej pandémie koronavírusu, pričom budú musieť plniť stále prísnejšie emisné limity, ktoré povedú k zdraženiu áut.
Podiel Európy za 10 rokov môže byť podľa slov Jána Linharta z KPMG ešte menší vzhľadom k výraznému vplyvu pandémie v regióne. Naopak Čína, ktorá sa v roku 2019 na produkcii podieľala 27%, bude posilňovať. Európa sa nachádza v prechodnom období zavádzania sprísnených emisných limitov, ktoré vedú k zdraženiu áut. Riešením môže byť odklad platnosti nových emisných limitov o niekoľko rokov. Prepad môže byť aj viac ako 30%, pokiaľ k žiadnemu opatreniu v podobe odkladu nových emisných limitov či podpory obstarania nových áut nedôjde.
Trh zrejme čaká konsolidácia, pričom sa budú uzatvárať nové partnerstvá, dôjde k fúziám a akvizíciám. Automobilky očakávajú, že v budúcnosti dôjde k dramatickému zníženiu počtu predajní o 20% až 30%. Dá sa peedpokladať, že aktuálna situácia tento trend urýchli. Viac ako 80% manažérov je presvedčených, že úloha showroomov sa musí zmeniť. Čím ďalej tým viac sa budú automobilky spoliehať na digitálne kanály, flexibilné kontrakty a prácu s dátami.
Nielen schopnosť zotaviť sa z aktuálnej recesie bude rozhodovať o tom, ako sa automobilkám v dlhodobom horizonte bude dariť. Kľúčovú úlohu bude hrať prístup k prírodným zdrojom. Navrch má Čína, ktorá má k dispozícii a kontroluje suroviny na výrobu batériových vozidiel. O tom, ktorý pohon automobilky podporia, rozhodnú prírodné zdroje a politika. Lídri európskych automobiliek sa zameriavajú na batériové elektrické (83%) a hybridné vozidlá (80%), severoamerickí výrobcovia chcú naďalej investovať do spaľovacích motorov (89%). To platí aj pre diesely, ktoré tak zostávajú alternatívou aj do budúcnosti.