Systematický nárast obratu a počtu doručovaných zásielok, ktorý je dlhodobou charakteristikou spoločnosti Zásielkovňa, sa napriek negatívnym dopadom pandémie koronavírusu podarilo udržať. Prvý štvrťrok tohto roka opäť dosiahol rekordné čísla. Kvartálny obrat spoločnosti presiahol 3,3 milióna eur, čo medziročne predstavuje viac ako dvojnásobný nárast. Spolu bolo doručovaných viac ako 999 tisíc zásielok. V rámci skupiny Packeta, pod ktorú Zásielkovňa patrí, bolo doručovaných vyše 6,5 milióna zásielok. Doručovanie a výdaj zásielok prebiehal za prísnych bezpečnostných opatrení počas celého obdobia pandémie. Spoločnosť aplikovala nové riešenia, aby napriek zníženému počtu výdajných miest spoľahlivo a rýchlo zabezpečovala požiadavky zákazníkov i obchodných partnerov. Aktuálne je prioritou znovuotvorenie všetkých výdajných miest, aby tak mali zákazníci k dispozícii všetok komfort, na ktorý boli zvyknutí.
Situácia sa v uplynulom období menila každým dňom a ovplyvňovala každého pracovný i osobný život. Pre službu založenú na širokej sieti výdajných miest, ktorú Zásielkovňa poskytuje, znamenali tieto dni nevyhnutnosť hľadania nových riešení, ako aj vyjednávania s vládou s cieľom umožniť fungovanie výdajných miest za prísnych ochranných opatrení a naďalej tak zabezpečovať ľuďom možnosť doručovania tovaru. V dôsledku prijatých ochranných opatrení a uzatvorenia maloobchodných prevádzok v marci z hodiny na hodinu klesol počet výdajných miest z vyše 800 na približne 150. Napriek tomu Zásielkovňa dokázala v tomto mesiaci prepraviť a doručiť dvojnásobný počet zásielok v porovnaní s rokom 2019 – viac ako 300 tisíc.
„Situácia, ktorú zažila Zásielkovňa, overila lojálnosť každého zamestnanca a našich partnerov. Vďaka súdržnosti našich partnerov a odhodlaniu našich zamestnancov sa nám situácia podarila stabilizovať. Denne tisíce e-mailov a stovky telefonátov na zákaznícky servis, zmeny v type doručovania, rapídny pokles výdajných miest, zákazníci čakajúci na svoje zásielky a e-shopy, ktoré potrebovali doručovať svoje zásielky. To všetko boli pre nás výzvy. Som preto veľmi rád, že práve Zásielkovňa ukázala nielen v procese služieb, ale aj ľudskom prístupe svoje kvality. Keďže sme chceli v neľahkej situácii zabezpečiť komfort a bezpečnosť pre zákazníkov ale aj výdajné miesta, venovali sme pozornosť najmä ochranným opatreniam a zjednodušeniu procesu odovzdania a prevzatia zásielky,“ predstavuje situáciu Alexander Jančo – CEO Zásielkovňa a dopĺňa: „Vykonali sme množstvo opatrení a technologických zlepšení ako napr. zrušili sme možnosť platby v hotovosti a nahradili možnosťou platby dobierky cez mobilnú aplikáciu alebo vygenerovaním SMS s odkazom na zaplatenie cez platobnú bránu. Možnosť mať otvorené výdajné miesto súčasne znamenala pre viacerých maloobchodníkov jediný príjem počas tohto obdobia a som veľmi rád, že aj takto sme mohli pomôcť preklenúť im ťažké obdobie.“
Prioritou nasledujúcich týždňov je znovuobnovenie všetkých výdajných miest na pôvodný počet 800+. „Nové rozhodnutia Vlády SR nás potešili. Keďže nám počty dostupných výdajných miest každý deň narastajú, veríme, že komfort, na ktorý sú naši zákazníci zvyknutí, im vrátime tým, že k nim budeme opäť bližšie. V tomto roku chceme zároveň dosiahnuť cieľ 1200 výdajných miest,“ hovorí Alexander Jančo. Silná sieť výdajných miest po celom Slovensku zabezpečuje zákazníkom Zásielkovne aj ďalší benefit – na každom z nich je možné balíček aj podať. Aj týmto spôsobom vyšla spoločnosť v ústrety svojim zákazníkom.
Zásielkovňa je členom skupiny Packeta, ktorá má svoje entity v 6 európskych krajinách a doručuje celkovo do 33 štátov. V rámci krízovej situácie bolo kľúčové dokázať rýchlo reagovať a udržať funkčnú logistiku. Na jednej strane boli rozličné a meniace sa opatrenia v jednotlivých krajinách, na druhej strane zvýšený dopyt po doručovaní, ktorý pre mnohých ľudí znamenal jedinú možnosť, ako sa dostať k zakúpenému tovaru. Silnou devízou sa ukázal technologický background Zásielkovne i celej skupiny Packeta, vďaka ktorému všetky procesy fungujú na digitálnej platforme a vlastnom informačnom systéme.
Práve investície do nových technológií a infraštruktúry budú hlavným motorom rastu, ako hovorí CEO skupiny Packeta, Simona Kijonková. „Celý segment e-commerce prežíva obrovský boom prekonávajúci v niektorých parametroch predvianočné nakupovanie. Je zrejmé, že nakupovanie na internete dnes z veľkej časti ťahá celú ekonomiku. V blízkej budúcnosti očakávam vplyvom sekundárne vyvolanej ekonomickej krízy dopyt po lacnejšej forme distribúcie tovaru z internetu k zákazníkom,“ dopĺňa zakladateľka Zásilkovny.
V najbližšom období Zásielkovňa pripravuje promo kampaň na C2C službu Medzi nami na podporu pohodlného doručovania medzi fyzickými osobami, a to v dobe, kedy česká Zásilkovna oslavuje 1 000 000 zásielok, prepravených týmto spôsobom cez mobilnú aplikáciu. Aj prostredníctvom kampane chce Zásielkovňa na Slovensku dosiahnuť vysoké čísla využívania tejto inovatívnej služby. Okrem fokusu na C2C doručovanie plánuje Packeta, ktorej súčasťou je Zásielkovňa, napríklad otvorenie prepravy do Dubaja a do oblasti Stredného východu, rozvoj P2P platformy a dokončenie viacerých projektov v oblasti robotizácie a automatizácie výdajných miest. Samozrejmosťou stále ostáva ochrana zdravia zákazníkov, obchodných partnerov i zamestnancov Zásielkovne. V apríli spoločnosť bezplatne rozdistribuovala na všetky výdajné miesta ochranné rúška, ktoré sú už štandardným vybavením aj každého šoféra pri doručovaní.