V súčasnej dobe jasne vidieť, ako dokáže pandémia koronavírusu nabúrať všetky zabehnuté dodávateľské reťazce. Kríza okolo COVID-19 ukazuje aj veľké nevýhody globalizácie. Ako upozorňuje Jakub Holec, zakladateľ a spoluvlastník slovenskej pobočky 108 Agency, nejde len o to, s akou rýchlosťou sa vírus rozšíril po celom svete a ako sa masívne prejavil vo všetkých kútoch zemegule. Globalizácia nám ukázala ďalšie slabiny, o ktorých v logistike doteraz nikto nepremýšľal. „Dúfam, že väčšina tých, ktorí donedávna kritizovali ďalšiu výstavbu distribučných centier a skladov, si uvedomí, že vďaka týmto nehnuteľnostiam naša spoločnosť môže fungovať aj v dobe vzniknutých obmedzení. Že naše samoobsluhy sú stále veľmi dobre zásobované potravinami a na e-shopoch je k dispozícii potrebný tovar. Vďaka skladom a logistickým spoločnostiam aj dlhšie po vypuknutí pandémie môžeme fungovať bez výraznejších obmedzení. Uvedomili sme si niekedy, ako je logistika vlastne dôležitá?“
Sklady okolo miest podľa Jakuba Holeca potrebujeme a osobne dúfa, že ľudia zmenia pohľad do budúcna a budú ďalšiu výstavbu podporovať. „Nie jej len hádzať polená pod nohy, ako sa to deje posledné roky,“ upozorňuje spoluvlastník slovenskej pobočky 108 Agency s tým, že aktuálne riešia v spoločnosti krátkodobé prenájmy. „A tým nemyslím Airbnb, ale požiadavky našich zákazníkov na dočasné uloženie ich tovaru. Nie sú to len potravinové reťazce a e-commerce, kde sa dá tento dopyt po priestoroch očakávať. Vďaka e-commerce spoločnostiam stále fungujeme, akoby sa nič nedialo. Stále si môžeme všetok tovar objednať online a neriešiť zavreté kamenné predajne. Takisto priestory potrebujú aj ďalší klienti, ktorí aktuálne riešia problém s tovarom, ktorý nie je kam zložiť. Sú to všetci ostatní na ktorých doľahlo uzavretie obchodov a prevádzok. Predajcovia športového vybavenia, fashion reťazce, ale aj DIY predajne. Celý tento tovar musí byť niekde uskladnený.“
Pred výzvou stoja aj dodávateľské reťazce just-in-time, ktoré sa snažia eliminovať zásoby a dodávať tovar práve včas, kam je potreba. „Áno, má to svoje silné stránky – eliminujeme zásoby a požiadavky na väčšie skladové priestory. Tovar sa snažíme točiť, aby ležal na sklade čo najkratšiu dobu. Preto sme boli svedkami konsolidácie distribučných centier do stále väčších a väčších skladov, z ktorých sa mnohokrát uskutočňuje zásobovanie aj do viacerých zemí naraz. Tento model je hlavne rozšírený v segmente automotive, kde je vo fabrike k dispozícii vždy len niekoľko dielov k okamžitej montáži a ďalšie diely sú len na ceste do fabriky. Na ceste sú v tom lepšom prípade. Uvidíme, ako sa celý segment postaví k tomu, že len 15% kontajnerových lodí opustilo čínske prístavy tak, ako malo. S touto situáciou nikto nepočítal a myslím, že budeme musieť zásadne prehodnotiť celý dodávateľský reťazec, aby sme sa v budúcnosti vyhli úzkym miestam,“ uzatvára Jakub Holec.
FOTO Jakub Velko / 108 Agency