Slovenská ekonomika stojí na automobilovom priemysle, ktorý tvorí 13 percent HDP krajiny. Na našom území sa nachádzajú 4 veľké automobilové závody, ktoré zamestnávajú ľudí v radoch desiatok tisíc a ročne produkujú viac ako milión vozidiel. To robí zo Slovenska lídra v prepočte vyrobených automobilov na obyvateľa. Napriek tomu sa väčšina z nich vyvezie do zahraničia. Domáci totiž paradoxne stále viac uprednostňujú jazdené vozidlá pred tými novými. V reálnych číslach v minulom roku dosahovalo HDP Slovenska vyše 80 miliárd eur, pričom viac ako desať z toho vyprodukovali práve veľké automobilky. Väčšina ich nových výrobkov však neputuje do našich domácností, ale na export. Prečo je to tak?
Autá zo zahraničia „sú kvalitnejšie“
Hoci je Slovensko výkladnou skriňou automobilového segmentu, čo sa týka výroby, u domáceho obyvateľstva prevláda názor, že jazdené autá dovezené z Nemecka sú kvalitnejšie a za rozumnú cenu. Prečo by teda platili viac za doma vyprodukované nové automobily, keď môžu ušetriť? Lenže aj v tomto prípade platí staré známe, že nie všetko, čo sa blyští, je zlato. Množstvo zahraničných majiteľov sa totiž zbavilo vozidiel, ktoré sa pre zlé emisie viac nemohli dostať do miest. „Pritom ide o vyslovené šroty. Sú špecializované autobazáre, ktoré majú na predaj niekoľko tisíc áut určených na export. Chodia po ne kamiónmi. Nehovorím, že sú všetky zlé, ale problém je, že ku nám ide všetko problematické,“ ozrejmuje súčasnú situáciu na trhu Jozef Knopp, predseda Asociácie overovateľov vozidiel (AOV). Ako dodáva, hoci sa u nás traduje, že autá dovezené zo zahraničia nemajú stočené kilometre, prax ukazuje inú skutočnosť. „Je bežné, že vozidlo, ktoré má reálne 500-tisíc a viac kilometrov, má u nás uvedených, povedzme, len 170-tisíc,“ konštatuje odborník.
Počet jazdeniek každý rok stúpa
Aj napriek vyššie uvedeným faktom počet jazdených vozidiel, ktoré brázdia naše cesty, je každý rok vyšší. „Na Slovensku je podľa stránky ministerstva vnútra evidovaných viac ako 2,4 milióna vozidiel do 3,5 tony a z toho je približne 1 milión dovezených,“ konštatuje J. Knopp. To je takmer polovica vozidiel, ktoré jazdia po našich cestách. Na porovnanie: pred desiatimi rokmi bolo na Slovensku evidovaných len približne 71-tisíc áut zo zahraničia a pred dvadsiatimi rokmi sa toto číslo pohybovalo na úrovni okolo 10-tisíc vozidiel.
Dominantný je Volkswagen
Medzi najviac dovážané značky automobilov patrí podľa štatistík Asociácie overovateľov vozidiel Volkswagen. Na druhom mieste sa drží Škoda, za ňou Ford, Audi a BMW. Najviac sa podľa Jozefa Knoppa dováža z Talianska, Nemecka, Holandska a Belgicka. V poslednom čase vyskočili vyššie čísla aj z Francúzska a Španielska. „Autá z alpských krajín, kde sa ide do kopca, z kopca, často sa drží sneh na vozovkách a rôzne druhy posypov spôsobujú vozidlám viac škody ako osohu, pritom vôbec nedosahujú kvalitu primeranú ich cene,“ vysvetľuje odborník z AOV.
Niektoré autá mali byť dávno v šrote
Ďalším problémom dovezených automobilov, o ktorom väčšina Slovákov vôbec netuší (a tak si spokojne brázdi cesty na svojej jazdenke), sú predchádzajúce poškodenia dovezených áut. Väčšina kusov sa prezentuje ako kvalitné vozidlá z dovozu, ale predajcovia sa tak často iba snažia podviesť kupujúcich a získať ďalšie peniaze z predaja. Autá totiž mohli mať nehodu alebo takzvanú „totálku“, kedy by mali byť odvezené do šrotu, no namiesto toho jazdia po cestách. „Žiaľ, nie je nič nezvyčajné, že vo finále má podvedený človek namiesto vozidla, ktoré mu malo slúžiť ešte niekoľko rokov, v garáži takmer nepoužiteľný a ďalej nepredajný vrak. Nehovoriac o tom, že sa stali už aj naozaj veľké tragédie, keď podvodný predaj stál niekoho v takomto aute život,“ dodáva Jozef Knopp.
Dať si pred kúpou overiť vozidlo z pohľadu technického stavu a tiež jeho histórie je pritom v súčasnosti už pomerne jednoduché. Asociácia overovateľov vozidiel (www.aov.sk) združuje všetky subjekty, ktoré prispievajú k odhaľovaniu nekalých praktík pri predaji jazdených vozidiel.