Koronavírus ovplyvňuje celý svet vrátane ekonomiky. Nedá sa odvrátiť ani vyriešiť žiadnym vyjednávaním. Aké budú presné ekonomické dôsledky, si zatiaľ nikto nedokáže predstaviť, ani spočítať. Lunárne sviatky v Číne boli predĺžené a čínske spracovateľské a výrobné podniky sú v dôsledku šírenia nákazy (v niektorých oblastiach) uzatvorené. Dochádza tiež k masívnemu prerušovaniu spojov medzi Čínou a ostatným svetom. „Výpadok sa dotkne všetkých produktov, ktoré sa vyrábajú v Číne, prierezom všetkými oblasťami priemyslu a ekonomiky. Aktuálne je stále najdramatickejšia situácia v provincii Chu-pei (hlavné mesto provincie Wu-chan je ohniskom nákazy). Predpokladá sa, že v tejto oblasti sa ľudia budú môcť vrátiť do práce až 15. februára, čo bude mať za následok oneskorenie logistického reťazca až o niekoľko týždňov, možno aj mesiacov, kým sa situácia vráti do normálu. Riečny prístav Wu-chan a pobrežný prístav Wen-čou sú uzatvorené a mali by začať fungovať 17. februára. Ostatné prístavy a letiská vo veľkých mestách ako Ning-po, Qingdao, Šanghai, Šen-Čen, Tianjin, Xiamen, Guangzhou už sú alebo by mali byť tento týždeň v prevádzke ale v obmedzenom režime, vďaka nedostatku ľudskej sily,“ upresňuje David Knobloch, prokurista spoločnosti Geis CZ Air+Sea.
Viac menej väčšina leteckých prepravcov pozastavila spojenie s pevninovou Čínou a v súčasnosti lietajú len „cargo“ lietadlá. Následkom je nedostatok kapacity a nárast cien prepravného. Podľa Davida Knoblocha cena importnej prepravy je aktuálne 2x až 3x vyššia, v exportnom smere sa jedná dokonca o tisíce percent oproti predchádzajúcemu obdobiu. Záujem o prepravy napriek tomu trvá a spoločnosť Geis ich podľa možností a na základe dohody so zákazníkmi zaisťuje. „To, čo teraz Čína potrebuje, sú ochranné pomôcky. Priamo od našich čínskych obchodných partnerov dostávame žiadosti o kontakt na možných výrobcov ochranných rúšok a respirátorov. Ale záujem je taký silný, že výrobné kapacity vôbec nestačia a výrobcovia zadávajú poradovníky na základe platby vopred alebo dokonca odmietajú nové objednávky. Aj keby sa situácia v Číne dostala veľmi rýchlo do normálnych koľají, vplyv na svetovú ekonomiku bude aj tak veľký,“ upozorňuje David Knobloch. Nič už na tom podľa jeho slov nezmení ani fakt, že nákladné zásielky, ktoré do Európy z Číny dorazia, nie sú nebezpečné, respektíve je veľmi nepravdepodobné, že by vírus prežil podmienky, ktorým je zásielka behom prepravy vystavená. „Zásielky z Číny dovážame a nie je ani potreba aby naši pracovníci, ktorí ich prijímali, nosili rúška.“