Subdodávatelia sú významnou súčasťou automobilového priemyslu na Slovensku. Dnes tvoria takmer 60 % tržieb automotive sektoru a rovnako 60 % sa podieľajú na exporte automobilového priemyslu. Na Slovensku je 343 subdodávateľov, ktorí poskytujú prácu viac ako 154-tisíc zamestnancom. Od hustoty a kvality subdodávateľskej siete závisí ďalšie napredovanie finálnych výrobcov. Aj preto sa Zväz automobilového priemyslu SR založil samostatnú Divíziu subdodávateľov. Jej hlavným cieľom je definovať aktuálne potreby subdodávateľov a pomáhať rozvoju a stabilizácii tohto významného sektoru automobilového priemyslu.
Subdodávatelia tvoria najpočetnejšiu skupinu v rámci štruktúry Zväzu automobilového priemyslu SR. „Subdodávatelia majú významné zastúpenie v rámci automobilového priemyslu, aj preto s nimi aktívne komunikujeme a podporujeme ich v riešení problémov v rámci našich odborných komisií,“ hovorí Alexander Matušek, prezident ZAP SR. „S súčasnosti však pociťujeme potrebu venovať kľúčovým témam subdodávateľov ešte väčšiu pozornosť. Preto sme sa rozhodli založiť samostatnú divíziu.“
Počet subdodávateľov na Slovensku začína mať v súčasnosti klesajúcu tendenciu, čo je znepokojivé. Rozloženie subdodávateľov je nerovnomerné. Najviac rozvinutá infraštruktúra je na západe Slovenska, kde počet subdodávateľov dosahuje číslo 279. Zatiaľ čo napríklad na východe Slovenska je ich iba 64. „Sila, hustota, ale hlavne schopnosť rýchlo reagovať zo strany subdodávateľov, je významnou podmienkou úspechu finálnych výrobcov,“ hovorí Jaroslav Holeček, koordinátor Divízie subdodávateľov. Preto je dôležité, aby boli subdodávatelia etablovaní v blízkosti výrobcov, aby ich prítomnosť napomáhala znižovať logistické náklady.
Medzi kľúčové problémy subdodávateľov, podobne ako pre celý automobilový priemysel, patrí nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily, rýchly a nepredvídateľný nárast mzdových nákladov, ako aj podpora a rozvoj aplikovaného výskumu a vývoja. „Táto oblasť začína byť pre mnohé firmy doslova otázkou prežitia, nárast nákladov na pracovnú silu je potrebné kompenzovať znižovaním logistických nákladov. Výskum a vývoj pre firmy mimoriadne dôležitý z pohľadu budúcej konkurencieschopnosti ich produktov a prispôsobovania sa novým trendom,“ objasňuje Jaroslav Holeček.