„Koronavírus začína ovplyvňovať ekonomické výsledky globálnych spoločností. Starbucks uzavrie 2.000 pobočiek v Číne. Apple sa obáva narušenia svojich dodávateľsko-odberateľských reťazcov. Mnohí zamestnanci nadnárodných spoločností, ktorí sú v Číne, dostali pokyn, aby pracovali z domova alebo si vzali dovolenku,“ hovorí hlavný ekonóm BHS Štěpán Křeček.
Spoločnosť Starbucks má v Číne približne 4.300 pobočiek. Kvôli šíreniu koronavíru sa kaviarenský reťazec rozhodol, že približne 2.000 pobočiek uzavrie. Starbucks tým chce ochrániť svojich zamestnancov a zákazníkov, hoci to bude mať výrazne negatívny dopad na finančnú výkonnosť spoločnosti. Pre Starbucks je Čína hneď po Spojených štátoch najdôležitejším trhom, ktorý vytvára približne 10 % celkových výnosov.
Na pozoru sú aj ďalšie spoločnosti. Napríklad šéf Apple Tim Cook vyhlásil, že koronavírus zakalil predpovede o budúcom vývoji v nasledujúcom štvrťroku. Technologický gigant začína mať vrásky na čele kvôli zatvoreným závodom svojich dodávateľov v Číne. To by potenciálne mohlo ohroziť výrobu a malo negatívny dopad na finančnú výkonnosť spoločnosti.
Facebook sa stal prvou veľkou americkou spoločnosťou, ktorá zakázala zamestnancom, aby cestovali do Číny. Cestovné obmedzenie zaviedli i ďalšie spoločnosti. Niektoré zas požadujú, aby ich zamestnanci pracovali len z domova alebo úplne opustili Čínu. Napríklad automobilka Toyota oznámila, že jej výrobné závody v Číne zostanú kvôli koronavírusu zatvorené do 9. februára 2020.
Text: Štěpán Křeček, BHS
Ilustračná fotografia: Pixabay.com