Premiér Peter Pellegrini vyzval organizátorov protestov autodopravcov proti podmienkam podnikania v cestnej doprave, ako aj tých, ktorí svojimi nákladnými vozidlami blokujú slovenské cesty, aby z nich odišli a vrátili sa za rokovací stôl. Urobil tak potom, ako iniciátori protestov – Združenie cestných dopravcov SR ČESMAD Slovakia a Únia autodopravcov Slovenska (UNAS) odlišným spôsobom reagovali na ponuku Ministerstva financií SR.
Kým predstavitelia ČESMAD sa predbežne rámcovo dohodli s ministrom financií Ladislavom Kamenickým o svojich dvoch kľúčových návrhoch, tak zástupcovia UNAS z rokovania predčasne odišli. Nepodarilo sa im totiž presadiť zníženie dane z motorových vozidiel o 50 % a pozastavenie elektronického výberu mýta dovtedy, kým nebude známy nový prevádzkovateľ mýtneho systému. Šéf rezortu financií požiadavku UNAS označil za nereálnu, lebo by to znamenalo výpadok príjmov štátneho rozpočtu 35 mil. až 40 mil. eur. Požiadavku ohľadne mýtneho systému zas minister dopravy a výstavby Árpád Érsek považuje za neprijateľnú, lebo mýtny systém by podľa neho padol.
Na základe novely zákona o dani z príjmov by sa malo zrušiť zdaňovanie vreckového, ktorého cieľom je nahradiť zamestnancom, a teda aj vodičom výdavky v súvislosti s výkonom práce mimo svojho stáleho pracoviska. Tým by sa podľa združenia podstatne zvýšila konkurenčná pozícia slovenských cestných dopravcov na európskom trhu. Obe strany sa zhodli, že sadzba dane z motorových vozidiel úpravou príslušného zákona by sa mohla znížiť. Ministerstvo financií navrhuje, aby to bolo v priemere o 12,5 %, v závislosti od kategórie vozidiel, počtu náprav či hmotnosti. Toto zníženie však považuje združenie za nízke a len ako úvodnú vyjednávaciu pozíciu ministerstva, pričom chce o ňom ďalej rokovať. Ministerstvo financií prepočíta, aký dosah na rozpočet by malo zrušenie zdaňovania vreckového pri zahraničných pracovných cestách. V prípade minimálneho vplyvu predloží rezort financií tento návrh spolu so znížením cestnej dane na januárovú schôdzu Národnej rady SR.
„Systémový tlak, ktorý cestní dopravcovia vyvíjajú s cieľom zlepšenia podnikateľského prostredia na Slovensku, naďalej trvá. ČESMAD Slovakia deklaruje, že tieto kľúčové a pre sektor cestnej dopravy systémové zmeny je potrebné prijať na rokovaní Národnej rady SR v termíne 21. januára 2020,“ povedal prezident ČESMAD Slovakia Pavol Jančovič. Predčasný odchod predstaviteľov UNAS z takmer trojhodinového rokovania a odmietnutie konštruktívnych návrhov však považuje ČESMAD Slovakia za zbytočné eskalovanie napätia. ČESMAD Slovakia rokoval na ministerstve financií aj o problematike mýtneho systému. Združenie konkrétne navrhuje novelu zákona o výbere mýta, a to vo forme zníženia sadzieb mýta pre najekologickejšie vozidlá v emisných triedach Euro V, VI a EEV. Zároveň žiada, aby sa zľavy zo sadzieb mýta rátali od prvého prejazdeného kilometra spätne. Tento bod podľa cestných dopravcov ostáva naďalej otvorený a rokujúce strany sa sústredia na zrušenie zdaňovania vreckového a zníženie dane z motorových vozidiel.
„Domnievame sa, že deklarovať na ulici, že chceme rokovať, avšak následne demonštratívne odísť z rokovania s kľúčovým ministrom financií, je negatívnym signálom voči dopravcom, ktorí stále sú v uliciach Bratislavy, ako aj na iných miestach Slovenska,“ uviedol ČESMAD Slovakia k postupu zástupcov UNAS. Združenie tvrdí, že len odborné, na faktoch a analytických prepočtoch založené rokovania môžu priniesť výsledky. Avšak v prípade, že rezort financií nebude ich požiadavky akceptovať, je pripravené pokračovať v protestoch.