Podľa analýzy s názvom „Urban Logistics Opportunities – Last-Mile Innovation“ od spoločnosti Frost & Sullivan, poprednej svetovej spoločnosti zaoberajúcej sa prieskumom trhu a konzultáciami, vzrastú globálne výdavky na logistiku na 10,6 bilióna dolárov v roku 2020 a celých 70 percent z tejto čiastky pripadne na dopravu.
Okolo dvoch pätín celkových logistických nákladov sa týka logistiky poslednej míle a poskytovatelia sú tak nútení prichádzať s novými inovatívnymi prístupmi pre dopravu zásielok medzi mestami a v rámci miest.
Revidovanie obchodných stratégií
Frost & Sullivan očakáva, že trh sa bude rýchlo vyvíjať smerom k obchodovaniu so zasielateľskými službami (brokering), doručovaniu na požiadanie a autonómnom technológiám, ako je využitie dronov a doručovacích botov, ktorí sú zostrojené pre dosahovanie vyššej efektivity pri finálnom riešení zásielok.
„Narastanie nákladov na logistiku poslednej míle a zmeny zákazníckych požiadaviek vedú obchodníkov k revidovaniu svojich stratégií a posunu smerom k novým obchodným modelom, ako sú boxy k vyzdvihovaniu zásielok, doručenie na vyžiadanie a autonómne systémy,“ uvádza Vijay Narayanan Natarajan, Senior Research Analyst vo firme Frost & Sullivan. A čo viac, príliv start-upov v logistike priniesol celý rad inovatívnych prístupov, ktoré nielen poskytujú hodnotu prinášajúcu riešenie na mieru, ale tiež rieši neefektívnosti, ktorých sme dnes svedkami.
Trendov je veľa, niektoré nájdu uplatnenie
Jedným z hlavných trendov budú digitálne platformy pre obchodovanie s doručovateľskými kapacitami (brokering), ktoré znížia nevyťaženosť o 8 až 10 percent. Očakáva sa posun smerom k nízkoemisným a bezemisným riešeniam, ako sú napríklad vozidlá na alternatívny pohon alebo bicykle. Samozrejmosťou bude strategický prístup k tvorbe mestských distribučných centier pre efektívnejšie riadenie logistiky. A v neposlednom rade sa obchodníci budú musieť zaemrať na kompaktné usporiadanie skladov a prenos produktov bližšie k rastúcej mestskej zákazníckej základni.
„Rýchly nárast prepojených technológií a ďalších zdokonalení autonómnych aplikácií sa môžu veľmi dobre uplatniť v logistike v podobe doručovacích robotov a dronov a stať sa tak budúcnosťou mestského a medzimestského doručovania,“ tvrdí Archana Devi Vidyasekar, Visionary Innovation Global Research Manager vo Frost & Sullivan.
Na túto vlnu budú musieť naskočiť aj tuzemské internetové obchody. Nie vždy totiž rozhoduje cena produktu. Zákazníci sú čoraz náročnejší a chcú si vyberať, kedy a kde im má byť tovar doručený. Ideálne je to hneď a na miesto, na ktorom práve sú. Obchodníci sa budú musieť tomuto trendu prispôsobiť, inak upadnú do zabudnutia.