Posledný mesiac bol mimoriadne dôležitý pre budúcnosť Prešova. Po tom, ako sa na konci júla naštartovala výstavba prvej etapy severného obchvatu mesta a ako v polovičke augusta schválila Európska komisia financovanie juhozápadného obchvatu, nastal v cestnej infraštruktúre ďalší posun. Vláda na základe podnetu ministra dopravy a výstavby Arpáda Érseka schválila výstavbu druhej časti rýchlostnej cesty R4 v plnom profile. Vďaka tomuto rozhodnutiu sa bude môcť začať súťaž na zhotoviteľa už v prvej polovici budúceho roka.
„Dlhodobo presadzujem trvalo udržateľné riešenia, ktoré nebude treba o pár rokov znova prestavovať. A dlhodobo som aj za to, aby sa táto cesta stavala v plnom profile a preto som rád, že vláda schválila výstavbu R4 v Prešove v plnom profile. Poľsko aj Maďarsko na tomto medzinárodnom ťahu masívne investujú a Slovensko si nemôže dovoliť byť úzkym miestom na tejto ceste, predovšetkým kvôli ľuďom, ktorí sú už dnes neprimerane zaťažovaní kamiónovou dopravou,“ povedal minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek.
Druhá etapa obchvatu tak plynulo nadviaže na nedávno rozostavanú prvú etapu obchvatu mesta, ktorý sa tiež stavia v plnom profile. Tento úsek prešiel náročným posudzovaním. Výsledky CBA analýzy jednoznačne potvrdili prínos realizácie stavby v plnom profile. Ak by vláda nerozhodla o výstavbe v plnom profile, ktorý je už prakticky pripravený, celá súťaž by sa zdržala o niekoľko rokov, keďže by bolo potrebné znova získavať príslušné povolenia. Súťaž na zhotoviteľa sa očakáva na prelome jari a leta 2020.
Až výstavba oboch etáp severného obchvatu Prešova definitívne vyrieši problém s tranzitnou dopravou v meste, na ktorého cestách je v niektorých úsekoch až 35-tisíc áut denne. Problémom je hlavne ťažká tranzitná doprava z Poľska smerom na Maďarsko, ktorá prechádza priamo samotným mestom.
Úsek rýchlostnej cesty R4 Prešov severný obchvat druhá etapa bude mať po svojom dokončení 10,2 kilometra a jeho súčasťou bude aj 1,8 kilometra dlhý tunel Okruhliak. Celkový náklad na jeho výstavbu pred spustením súťaže sa odhaduje na úrovni 263 miliónov eur a ak pôjde všetko podľa plánov, tak rýchlostná cesta by mala byť dokončená v roku 2024