Na Slovensku je aktuálne viac ako 11 500 e-shopov, len za posledné dva roky ich pribudlo viac než dve tisícky. Slováci vlani po prvý raz minuli v domácich internetových obchodoch viac ako jednu miliardu eur.
Tieto čísla vyplývajú z údajov, ktoré zverejnil porovnávací a nákupný portál Heureka.sk. Obrat e-shopov na Slovensku stúpol medziročne o necelú štvrtinu a dosiahol 1,13 miliardy eur. Zákazníkov aj e-shopov tak stále pribúda a je jasné, že každý nový hráč sa snaží „odtrhnúť“ si pre seba čo najväčší diel. Ale už dávno nestačí ponúkať jedinečné produkty, veľkú úlohu hrá tiež užívateľská prívetivosť samotného e-shopu a všetky služby spojené s doručovaním zásielky. Ľuďom sa dnes nechce čakať na dodanie tovaru týždne a dôležitý je pre nich tiež komfort spojený s dopravou tovaru.
V mnohých rozvinutých ekonomikách, ako je Austrália, Francúzsko alebo Veľká Británia, sa zvýšili sociálne kontrasty. „Smartfóny a tablety sú stálymi spoločníkmi ľudí. Majú flexibilné obrazovky, ktoré sa dajú rolovať, interaktívne displeje slúžia ako rozhranie do virtuálneho sveta. Maloobchodné spoločnosti ponúkajú svoj tovar on-line a v kamenných obchodoch sa etabloval viackanálový predaj,“ uvádza sa v štúdii spoločnosti DHL.
V mnohých prípadoch má predajňa len funkciu showroomov, kde zákazníci môžu tovar „zažiť“. Rýchle dodanie do ľubovoľne zadanej lokality je štandardný servis. Pre všetkých, ktorí si to môžu dovoliť, je pohodlie rozhodujúcim faktorom pri nakupovaní, ale pre drvivú väčšinu ľudí je to stále cena, ktorá v konečnom dôsledku najviac ovplyvní rozhodovanie pri nakupovaní.
Dopad na logistický priemysel je úplne zrejmý. S konvergenciou kamenných predajní a e-commerce sa objem prepravy na celom svete podstatne zvýšil. Rastúci počet online objednávok pre všetky kategórie tovaru vedie k zvyšujúcim sa dodávkam od obchodov a centrálnych skladov priamo do domovov zákazníkov. Dopyt po dopravných službách na všetkých úrovniach je evidentný – medzi krajinami, vnútroštátne aj lokálne v mestských a vidieckych oblastiach. V medzinárodnom porovnaní sú víťazmi veľké logistické spoločnosti, ktoré prevádzkujú svoju činnosť na celom svete a ktoré vstúpili do obchodnej spolupráce s poprednými predajcami.