Manipulácia s kontajnermi si vyžaduje nasadenie ťažkej techniky. Kontajnerové prekladiská využívajú žeriavy, ale aj omnoho flexibilnejšie teleskopické manipulátory s vysokou nosnosťou. Obstaranie takejto techniky riešili aj v bratislavskom prístave, v ktorom je zároveň kontajnerový terminál. Ročne prejde bratislavským prístavom až 46 000 kontajnerov. Môžu sa tu vykonávať ložné operácie až do troch vrstiev s celkovou jednorazovou kapacitou uskladnenia 800 – 900 kontajnerov.
Plavebná spoločnosť disponuje 230 plavidlami rôznych typov
Spoločnosť Slovenská plavba a prístavy (SPaP), ktorá sídli v Bratislave, patrí k najstarším plavebným spoločnostiam na Dunaji. Poskytuje logistické služby spojené s prepravou tovarov po celom splavnom toku Dunaja – z čiernomorských prístavov cez kanál Dunaj-Mohan-Rýn až do Severného mora. Lodný park SPaP tvorí 230 plavidiel a v ponuke svojich aktivít má úplný rozsah prístavných služieb v technicky dobre vybavených prístavoch Bratislava a Komárno, špedičné služby a opravy, rekonštrukcie a stavbu lodí. „Paletu našej činnosti tvorí preprava hromadných tovarov, tranzit kusových tovarov, doprava tekutých tovarov, špeciálne prepravy a poskytovanie trakčnej sily. Disponujeme skladovými zariadeniami, voľnými a krytými skladovými priestormi,“ hovorí Jaroslav Michalco, generálny riaditeľ SPaP.
Prekladacie polohy bratislavského prístavu majú vynikajúce napojenie na cestnú i železničnú sieť. Hlavné nábrežné koľajové žeriavy a prekladacie zariadenia dopĺňajú mobilné žeriavy, vysokozdvižné vozíky a ostatná tylová mechanizácia. V prístave je vybudovaný kontajnerový terminál s príslušnou technikou – žeriavmi a kontajnerovými manipulátormi. „Stratégiou našej spoločnosti je poskytovanie maximálnej kvality dopravného procesu počnúc dodaním tovaru do prístavu nakládky, cez preklad na plavidlá, samotnú dopravu v plavidlách až po vykládku v prístave určenia, prípadne opačne. Snažíme sa ponúknuť obchodným partnerom primerané a konkurencieschopné ceny, úmerné vysokej kvalite poskytovaných služieb,“ vysvetľuje Jaroslav Michalco.
Rozhodla nielen cena, ale aj komplexné služby a servisná zmluva
Na efektívnu manipuláciu s kontajnermi pribudol od nového roku mohutný Hyster od spoločnosti Phoenix Zeppelin. Teleskopický manipulátor ReachStacker RS 45-31 CH bude slúžiť na manipuláciu a stohovanie ISO kontajnerov o veľkosti 20 a 40 stôp. Nosnosť stroja je v prvom rade stohovania až 45 ton do výšky piatich kontajnerov. O nákupe nového stroja rozhodovalo viacero parametrov. „Rozhodujúca bola nielen cena zariadenia, ale predovšetkým komplexné služby a veľmi ústretová servisná zmluva, ktorú nám Phoenix Zeppelin ponúkol. A keďže servisné stredisko je priamo v Bratislave, očakávame bezproblémové fungovanie stroja v plnom nasadení. Ide o prvý stroj tohto typu na Slovensku a boli sme si ho osobne prevziať vo výrobnom závode v Nijmegene v Holandsku. Vyskúšal som si ho a môžem povedať, že pocit z riadenia takéhoto kolosu je úchvatný,“ približuje Jozef Šaškovič, zástupca výrobno-technickej riaditeľky SPaP.
Spoločnosť Hyster na Slovensku zastupuje spoločnosť Phoenix Zeppelin. Pôsobí na slovenskom trhu už sedemnásty rok a patrí do celosvetovej skupiny Zeppelin. Spoločnosť má centrálu v Banskej Bystrici a pobočky v Bratislave, Košiciach, Žiline, Nitre.
Výrobca poskytol na manipulátor nadštandardnú záruku
T eleskopický manipulátor Hyster ReachStacker RS 45-31 umiestnený v SPaP od spoločnosti Phoenix Zeppelin je úplne prvým svojho typu na Slovensku. „Na základe požiadavky spoločnosti SPaP sme spracovali konkurenčnú ponuku oproti doteraz používanému stroju inej značky. Nakoľko parametre nášho teleskopického manipulátora Hyster ReachStacker RS 45-31 CH boli pre užívateľa technicky prijateľné a spĺňali všetky jeho požiadavky na manipuláciu a transport kontajnerov, bolo po predložení cenovej ponuky a doplnení požadovaných doplnkov dohodnuté predvedenie a skúška stroja priamo vo výrobnom závode. Na základe spokojnosti s ponukou a s konfiguráciou stroja, užívateľskými vlastnosťami a teste vo výrobnom závode bol náš zákazník presvedčený, že si zvolil optimálny stroj pre jeho špecifické aplikácie,“ hovorí Viliam Pazera, vedúci oddelenia manipulačnej techniky Hyster spoločnosti Phoenix Zeppelin.
Teleskopický manipulátor slúži na manipuláciu a stohovanie ISO kontajnerov s dĺžkou 20 a 40 stôp. Nosnosť manipulátora je v prvom rade stohovania 45 ton do výšky 5 kontajnerov, v druhom rade 31 ton do výšky 4 kontajnerov a v treťom rade 16 ton do výšky 3 kontajnerov. Je to v každom ohľade impozantný stroj – má hmotnosť 72 ton, dĺžku 12 metrov, výšku zdvihu 15 metrov, hydraulicky pojazdnú kabínu obsluhy pre lepší výhľad s pojazdom 2,6 metra.
Výrobca deklaroval kvalitu výrobku nadštandardnou predĺženou zárukou 24 mesiacov alebo 4000 motohodín. Ako bonus navyše spoločnosť Phoenix Zeppelin poskytla zákazníkovi kompletný systém centrálneho tlakového mazania výložníka Spreadru a hlavných komponentov stroja. Pri rozhodovaní vedenia spoločnosti SPaP zavážila najmä komplexnosť poskytovaných služieb zákazníkom a ideálna dostupnosť servisného strediska s náhradnými dielmi. „Veríme že SPaP ako náš zákazník bude s flotilou vozíkov Hyster a najmä s teleskopickým manipulátorom Hyster ReachStacker RS 45-31 CH spokojný a do budúcna veríme v rozšírenie spolupráce,“ dodáva Viliam Pazera.
Bratislavský prístav má veľké plány do budúcnosti
Vnútrozemská vodná doprava má najlepšiu výkonnosť v zmysle externých nákladov, najmä ak si všímame znečisťovanie a bezpečnosť. Až dvaapolkrát lepšiu v porovnaní s cestnou dopravou. A stále sú tu predpoklady na ďalší rozvoj, lebo dnes sa využíva len desatina kapacity Dunaja.
„Ambíciou SPaP je dobudovanie multimodálneho logistického centra v juhovýchodnej Európe a vytvorenie čo najlepších podmienok pre služby zákazníkom v oblasti kombinovaných prepráv v relácii voda-železnica-cesta, spolu s ponukou klasických i špeciálnych prístavných činností pri preprave a manipulácii s najrôznejšími druhmi tovarov. Vodná doprava predstavuje najekologickejší druh dopravy, najmenej zaťažujúci životné prostredie, preto očakávame v blízkej budúcnosti výraznejší presun prepravy z kamiónovej a železničnej dopravy na vodu. SPaP má dostatočnú kapacitu lodného parku na prepravy voľne zložených tovarov, na prepravu kamiónov alebo len ich návesov,“ hovorí Jaroslav Michalco o plánoch do budúcnosti.
Medzinárodné štúdie radia lodnú dopravu medzi najperspektívnejšie spôsoby presúvania tovarov – je najlacnejšia a má preukázateľne najnižšie dosahy na životné prostredie. Ak teda dnes ekonomický trh pláva v búrke finančných kríz a celý svet stále hlasnejšie volá po environmentálnom správaní sa zodpovedných firiem, tak by mal byť rast tohto druhu dopravy úplne logickým záverom. Ibaže – dnes sú ľudia netrpezliví otroci harmonogramov a lodná doprava je najpomalšia, čo takmer vylučuje presné plánovanie dodávok. Takže jej podiel na celkovom objeme prepraveného tovaru je u nás stále zanedbateľný – vlani to bolo iba tesne nad pol percenta.
*fakty
45 t
predstavuje nosnosť manipulátora v prvom rade stohovania do výšky 5 kontajnerov, v druhom rade 31 t do výšky 4 kontajnerov a v treťom rade 16 t do výšky 3 kontajnerov.
46 000
kontajnerov prejde bratislavským prístavom za rok. Môžu sa tu vykonávať ložné operácie s celkovou jednorazovou kapacitou uskladnenia 800 – 900 kontajnerov.