Európska únia v najbližších rokov investuje do rozvoja dopravy na Slovensku viac ako 700 miliónov eur. Ide o peniaze z Nástroja na prepojenie Európy (CEF), ktoré na úspešné projekty prideľuje priamo Brusel. Predstavujú investíciu navyše k už prideleným štyrom miliardám v Operačnom programe Integrovaná infraštruktúra a to najmä do udržateľných módov dopravy.
„Slovenské projekty boli v Bruseli úspešné. Ukázali sme, že vieme zabojovať o peniaze na dopravu kvalitnými projektmi. Vítame preto plány Európskej komisie na pokračovanie v tejto forme kohéznej politiky aj v rokoch 2018-2020 a chceme sa zapojiť do ďalších výziev,“ povedal minister dopravy a výstavby SR Arpád Érsek.
V rámci doterajších troch výziev schválila Európska komisia prostredníctvom Výkonnej agentúry pre inovácie a siete desiatky slovenských projektov, najmä z oblasti železničnej a vodnej dopravy. Uspeli však aj projekty zamerané na rozvoj alternatívnych palív v doprave. V rámci všetkých troch doterajších výziev vyčlenila Európska únia na financovanie projektov súvisiacich s alternatívnym pohonom na elektrinu, či skvapalnený plyn takmer 17 miliónov eur. Podporený bol aj jeden cestný projekt, spolufinancovanie výstavby diaľnice D3 Čadca Bukov – Svrčinovec. Možnosť stavať diaľnice z nástroja CEF je zatiaľ limitovaná.
Ministerstvo dopravy a výstavby SR plní úlohu členského štátu podľa článku 22 Nariadenia o CEF a zároveň figuruje aj ako príjemca vybraných projektov CEF a to hlavne v prípade projektov implementovaných rozpočtovými organizáciami ministerstva.
Nástroj CEF, v rámci ktorého súťažia kohézne krajiny o európske financie medzi sebou, predstavuje jedinečnú príležitosť na získanie významných finančných prostriedkov pre SR. Po roku 2023, kedy sa skončí aktuálne obdobie fondov EÚ, bude tento model pravdepodobne jeden z pilierov budúceho financovania dopravnej infraštruktúry u nás.