O vzdelávaní, problémoch s pracovnými silami, ale aj o najnovších trendoch v logistike sme hovorili s René Stranzom, novým konateľom spoločnosti Gebrüder Weiss Slovensko.
Čo sa zmení vo vašej firme vašim príchodom?
Vždy je to tak, že keď sa niečo zmení na vrchole, potom zmeny postupujú celou organizáciou smerom nadol. Verím, že spolu so mnou prichádza čerstvý vietor a iný spôsob práce. Ide prirodzene aj o to, že trh podlieha mnohým zmenám, a my ako firma na tieto zmeny musíme reagovať. Snažíme sa o zjednodušovanie procesov, snažíme sa i o ich štandardizáciu, aby sme na požiadavky zákazníkov mohli flexibilne reagovať.
Ako sa požiadavky zákazníkov menia v čase? Sú náročnejší, žiadajú vyššiu flexibilitu, rýchlejšie služby, kvalitnejší servis?
V zásade je to, tak, že zákaznícke požiadavky sa menia tak, že zákazníci chcú vždy individuálne riešenie presne pre seba. Riešenie, ktoré presne zodpovedá tomu, akí sú, aké sú ich konkrétne požiadavky. Preto je pre nás dôležité, aby my sme vytvorili riešením, ktoré bude presne pasovať potrebám zákazníka.
Takže outsourcing môžeme považovať za trend do budúcnosti? Pretože niektoré firmy už časť činností zase insourcujú.
Je to len prechodné obdobie, zákazníci sa svojim spôsobom nevedia zjednotiť na tom, či je lepšie že, aby tú ktorú službu preniesli na niekoho iného, alebo aby ju vykonávali sami. Zákazníci samozrejme skúšajú rôzne scenáre, vidíme, že mnohí sa pokúšajú napríklad lokálne si niektoré činnosti pokryť sami. V globálnom rozsahu však využívajú profesionálne služby logistických providerov. Je to hlavne v oblastiach ako e-commerce či high-tech. Samozrejme, sú spoločnosti, ktoré sa snažia sťahovať logistiku a transport naspäť k sebe. Majú obrovské množstvo prostriedkov a sú schopní si financovať všetky tieto záležitosti samostatne. Vedia si vytvoriť svoje vlastné logistické transportné riešenia, samostatne si ich pokryť a prestať s využívaním partnerov, ktorí im napríklad zabezpečovali dopravu alebo skladovanie. Je to napríklad Amazon, ktorý sa zo dňa na deň môže rozhodnúť, že si zo dňa na deň bude riešiť špedíciu či skladovanie. Stane sa tým pádom našou konkurenciou. Podobne firmy ako Google či Apple. V minulosti sme Google vnímali len ako nejaký vyhľadávač a Apple ako firmu, ktorá vyrába počítače a telefóny. Dnes sú to veľmi bohaté a inovatívne firmy, tak sa môže stať, že zrazu budeme vidieť ich vlastné nákladné autá jazdiť po cestách.
E-commerce prináša neustále zmeny, teraz je trendom napríklad doručovanie cez víkend či v vrátenie tovaru do 30 dní. Niektoré e-shopy fungujú tak, že zákazník si môže objednať 5-6 kusov, Jeden si nechá a ostatné vráti. To úplne mení logistické modely. Ste na také niečo pripravení?
Vidíme to už u svojich zákazníkov. Ako príklad môžem uviesť Amazon, kde sa doručovací proces dá riešiť v podstate v priebehu niekoľkých hodín. Zákazníci s kamennými obchodmi sa snažia proti tomuto bojovať a nastaviť procesy tak, aby svojim zákazníkom vedeli všetko poskytnúť vtedy, keď to chcú, aby na tovar nemuseli čakať. Preto sme aj zmenili našu službu Home Delivery, doručujeme k zákazníkom domov, ponúkame im aj inštalácie elektroniky. Vieme tovar doručiť aj vo večerných hodinách, a ak budeme vidieť, že je relevantné začať doručovať aj v sobotu, tak sa tomu prispôsobíme.
Mnohé firmy skúšajú doručovanie pomocou dronov, testujú autonómne vozidlá. Dostali sme sa do štúdia, že technológie podstatne predbehli legislatívu. Čo si o tom myslíte?
My sme pripravení. Sme vždy súčasťou mnohých projektov, ktoré testujú trendy budúcnosti, či už sú to 3D tlačiarne, drony alebo elektromobily, ktoré sa už pomaly testujú v našich rakúskych pobočkách. To všetko sú projekty, kde už vieme, že fungujú, a vlastne čakáme len na legislatívu a schvaľovacie procesy zo strany Európskej únie.
Moderné technológie, robotizácia a automatizácia, by mohli byť aj odpoveďou na nedostatok pracovníkov, čo je akútnym problémom súčasnosti.
Áno, na jednej strane sa diskutuje o minimálnych mzdách pre vodičov v niektorých krajinách EÚ, na druhej strane o autonómnych vozidlách, ktoré budú jazdiť bez šoférov. Keďže by už vodiči neboli potrební, bola by otázka miezd vyriešená. Podobne je to aj s potrebou pracovných síl v skladoch. V niektorých krajinách už sú tak ďaleko, že z časti majú niektoré vyskladňovacie a naskladňovacie procesy automatizované. Na druhej strane, v našich zemepisných šírkach hovoríme o nedostatku zamestnancov, o dvere ďalej – v Rakúsku zase majú toľko utečencov, že nevedia, čo s nimi.
Vaša spoločnosť má sídlo v Senci, kde stále vznikajú nové pracovné miesta. Akým spôsobom sa bránite vysokej fluktuácii?
Čo sa týka zamestnancov, ktorý už u nás pracujú, ponúkame atraktívny balíček benefitov, vrátane jazykových kurzov. Gastro lístky sú už takou klasikou, ktorú ponúkajú všetci zamestnávatelia. Sme rodinnou firmou, pracovné miesta, ktoré u nás vznikajú, sú stabilné a udržateľné nielen zajtra, ale aj o niekoľko rokov. Naši zamestnanci dostávajú každý mesiac načas svoje platy a dohodnuté odmeny, dodržiavame záväzok, ktorý zamestnancom dávame. Keď hovoríme o nových ľuďoch, snažíme sa im sprostredkovať naše hodnoty i spôsob našej práce. Nezaujímajú nás ľudia, ktorí kvôli pár eurám skáču z firmy do firmy. Hľadáme tých, ktorí chcú stabilitu. Myslím, že sa nám v tomto celkom darí.
Otázkou je aj výchova vlastných pracovníkov, napríklad prostredníctvom duálneho vzdelávania. Lenže vieme, že záujem oň je pomerne malý. Ako zatraktívniť odborné školstvo v očiach žiakov i rodičov?
Treba sa veľa rozprávať s rodičmi. Deti na základnej škole často síce vedia, čo chcú v budúcnosti robiť, len si to nevedia predstaviť. Treba, aby im pomohli práve rodičia. Veľmi veľa žiakov a študentov sa rozhoduje pre štúdium odvetví, ktoré nie sú potrebné. Odvetví, bez ktorých by hospodárstva tejto krajiny bez problémov fungovalo. Preto je dôležité, aby sme im ukázali, že my ich potrebujeme. Preto sa musíme pokúsiť dostať blízko k nim a ich rodičom, nadviazať s nimi intenzívnejšiu komunikáciu.
To predpokladá spoluprácu aj zo strany štátu. Tá je však v tomto smere nedostatočná. Čo by podľa vás malo ministerstvo školstva robiť?
Dobrá otázka. My sme už vyše roka v kontakte s rôznymi komorami, aj s príslušným ministerstvom, a narážame na to, že rôzne formy vzdelávania nie je možné realizovať na všetkých školách. Odštartovať duálne vzdelávanie je pre nás preto problémom, hoci sme pripravení. Ministerstvo školstva by malo robiť účinný marketing odbornému školstvu, ako je napríklad systém štipendií, ktorý nedávno predstavilo. To však nestačí. Potrebná je súčinnosť s firmami, ktoré chcú a sú pripravené pomôcť.
Vráťme sa naspäť k logistike. Intenzívne sa hovorí o koncepte Industry 4,0, ktorý sa vyznačuje digitalizáciou, automatizáciou i robotizáciou. Ako zmení tento koncept logistiku?
Môžeme sa opäť vrátiť k firmám ako je Google či Apple, ktoré sú omnoho ďalej, ako my niekedy budeme, a ktoré sú už tam, kde sa my len snažíme dopracovať. Samozrejme, koncept Industry 4.0 ovplyvní logistiku významne. Zvlášť v segmente transportu a logistiky je potrebné, aby poskytovatelia týchto služieb boli úzko integrovaní v nákupnom reťazci konečného spotrebiteľa. Iba tak je možné rýchlo a uspokojivo reagovať na jeho meniace sa požiadavky. Harmonizácia celého IT rozhrania v dodávateľkám reťazci je nevyhnutnosť. Významnú zmenu sme zaznamenali v zmenšovaní veľkosti zásielok, čo je na druhej strane spojené s významným skracovaním dodacej lehoty. Doručenie v deň nákupu sa stalo štandardom v spotrebiteľskom prostredí a táto požiadavka tlačí poskytovateľov logistických služieb k ďalšiemu skracovaniu prepravných časov. Na dosiahnutie tohto cieľa je nevyhnutné celoplošné pokrytie všetkých zúčastnených strán, aby doručenie bolo nakoniec vždy úspešné.
Aké nové trendy teda do budúcnosti očakávate?
Dopad 4. priemyselnej revolúcie a skracovanie dodacích lehôt v B2C reťazci, o ktorom som hovoril vyššie prináša so sebou tlak na vyššiu transparentnosť a prepojenie. Toto sú primárne oblasti, ktoré budú do veľkej miery ovplyvňovať trendy v logistike aj v budúcom roku. Zvlášť orientácia na koncového spotrebiteľa bude aj naďalej vytvárať tlak na logistické spoločnosti a na to, aby našli najefektívnejšiu cestu doručovania. Koncový zákazník chce vedieť všetky potrebné informácie ohľadne svojej zásielky v danom okamžiku (track and trace systém) a rovnako chce mať možnosť operatívne meniť kritéria dodania (časové okno, dodacia adresa, atď.). Preto predpokladám, že nás určite čakajú nové typy aplikačných riešení ako aj zákaznícke štatistiky či reporty, ktoré budú zákazníkom ponúknuté proaktívne v rámci dodávateľského reťazca.