Podpisu základnej zmluvy predchádzali náročné rokovania. O bratislavský závod BAZ prejavili záujem tri spoločnosti. Okrem Volkswagenu aj General Motors a Renault. Najprv prebiehali intenzívne rokovania s americkým záujemcom, ktorý v nich dokonca získal na určitú dobu exkluzivitu. Išlo však len o výrobu prevodoviek. BAZ a zástupcovia vlády mali záujem o finálnu produkciu automobilov na Slovensku. Po vypršaní exkluzivity vstúpil do rokovaní znovu Volkswagen. Ako jediný ponúkol výrobu prevodoviek, ročnú produkciu 30 000 vozidiel a zorganizovanie dodávateľskej siete. Na stole bola tiež ponuka Volkswagenu zahrnúť závod do projektu Škoda Mladá Boleslav, o ktorej kúpe vtedy tiež rokoval s vládou v Čechách. Zástupcovia slovenskej vlády to však neprijali a rokovania prebiehali aj naďalej oddelene.
Základnú dohodu o podnikateľskom zámere a vytvorení novej spoločnosti tak podpísali na Úrade vlády SR v Bratislave 12. marca 1991 námestník ministra hospodárstva ČSFR Jaroslav Kubečka, podpredseda vlády SR Vladimír Ondruš, generálny riaditeľ BAZ Štefan Chudoba a za koncern Volkswagen predseda predstavenstva Carl Hahn a Dieter Ullsperger, člen predstavenstva koncernu zodpovedný za financie. Samotná spoločnosť Volkswagen Bratislava, s. r. o., vznikla podpisom zmluvy o prevode aktív a spoločenskej zmluvy 30. mája 1991. V novej spoločnosti mal koncern Volkswagen podiel 80 % a BAZ 20 %. Do roku
1999 vstúpila firma už so 100 % podielom koncernu VW, s novým názvom a zmenenou právnou formou na Volkswagen Slovakia, a. s.. V nasledujúcich rokoch začala firma s významnými investíciami na prípravu výroby prvého SUV Volkswagenu — Volkswagen Touareg.
Popis k foto: Pri stole sediaci zľava: Dieter Ullsperger (člen predstavenstva koncernu Volkswagen zodpovedný za financie), Carl Hahn (predseda predstavenstva koncernu Volkswagen), Vladimír Ondruš (podpredseda vlády SR), Jaroslav Kubečka (námestník ministra hospodárstva ČSFR), Štefan Chudoba (generálny riaditeľ BAZ)