Teraz sa vypracuje štúdia uskutočniteľnosti a podnikateľský model. Štúdia by mala byť hotová do konca roka 2013. Do polovice roku 2014 by potom malo padnúť konečné rozhodnutie o projekte, vyhlásil riaditeľ ruských štátnych železníc Vladimir Jakunin. V projektovej štúdii bude tiež stanovená presná suma na projekt.
Vo Viedni sa plánuje stavba nákladného terminálu na rozlohe približne 200 ha. Rakúsko si z realizácie projektu sľubuje vytvorenie 3000 nových pracovných miest a ročné príjmy 120 miliónov eur. Rakúskej železničnej spoločnosti ÖBB by mohol stúpnuť objem prepraveného nákladu zo súčasných 113 miliónov ton o desať percent. Na Slovensku je podľa šéfa železničnej spoločnosti ŽSR Štefana Hlinku v pláne výstavba subterminálu. Slovensko tiež podľa neho dúfa, že bude mať prospech z výstavby a prevádzky železničnej trati. Podľa niektorých odhadov by na Slovensku mohlo vďaka projektu vzniknúť až 8000 pracovných miest.
Lode v súčasnosti vozia náklady na Ďaleký východ 30 dní. Železnice by túto dobu mala výrazne skrátiť. Podľa prvých návrhov by cesta tovaru z Vladivostoku Transsibírskou magistrálou do Moskvy a potom cez Kyjev a Bratislavu do Viedne mala trvať 15 dní. Či sa ale železnice stane silným konkurentom pre lodnú prepravu, sa ešte len ukáže. Preprava kontajnera po železnici je totiž teraz asi trikrát drahšia ako preprava po mori, ktorej cena z Ázie do Európy je teraz zhruba 700 eur.
„Projekt širokorozchodnej železnice má pre Slovensko geopolitický rozmer a keby sa napokon nerealizoval, malo by to negatívny dosah na konkurencieschopnosť krajiny. V prípade tranzitu ropy a plynu cez Slovensko má rozhodujúcu pozíciu Rusko, lebo smer je jednosmerný. V prípade širokorozchodnej železnice bude tranzit obojstranný a významná úloha pripadne Slovensku, ktoré bude súčasťou tovarových tokov medzi Ruskom, Áziou a Európou,“ tvrdí Peter Mihók, predseda Slovenskej obchodnej a priemyselnej komory.