Firemný marketing vo väčšine spoločností zastrešuje pozícia Marketing manažéra, ktorý z hľadiska dôležitosti tejto oblasti pre spoločnosť je súčasťou strategického vedenia. Z hľadiska riadenia a reportingu podlieha priamo riaditeľovi, prípadne marketingovému riaditeľovi na regionálnej úrovni v materskej spoločnosti. Oddelenie marketingu logistickej spoločnosti je v slovenských podmienkach tvorené najviac dvoma zamestnancami. Títo marketingoví špecialisti sa venujú najmä operatíve, organizácii eventov pre zákazníkov, organizácii výstav, príprave reportov a analýz.
Marketing manažér je zodpovedný za stanovenie marketingovej stratégie, plánovanie marketingových nástrojov a aktivít, tvorbu produktu či balíkov služieb a spôsobu ich komunikácie. V súvislosti s plánovaním určuje aj výšku finančných prostriedkov potrebných pre realizáciu marketingovej kampane. Okrem toho po personálnej stránke vedie svojich podriadených, určuje im úlohy a kontroluje ich pri ich plnení, motivuje ich a stará sa o ich rozvoj v rámci ich pozície a spoločnosti. Pri stanovení marketingovej stratégie Marketing manažér plánuje nástroje podpory predaja, rovnako ako nástroje internej a externej komunikácie. „Do jeho náplne práce patrí aj plánovanie zavedenia nových služieb alebo balíkov služieb pre zákazníkov na základe ich segmentácie, potrieb na trhu a konkurencie. Z hľadiska uvedenia nových služieb na trh sa zameriava na spôsob ich prezentácie, prípadne aj školenia obchodných zástupcov. Zodpovedá rovnako aj za komunikáciu služieb voči zákazníkom informačných propagačných materiálov a príprava plánu propagácie,“ vysvetľuje Ľuba Urbínová, Team Leader personálno-poradenskej spoločnosti R. I. Consultancy Services (Slovakia).
Zabudnúť nesmieme ani na zodpovednosť Marketing manažéra za externú komunikáciu – tzv. public relations. Patrí sem prezentácia spoločnosti v médiách (tlačové správy, články, rozhovory), vytváranie pozitívneho imidžu prostredníctvom projektov spoločenskej zodpovednosti, prezentácia prostredníctvom web stránky, príprava účasti a prezentácie spoločnosti na výstavách, organizácia eventov pre zákazníkov. V niektorých spoločnostiach má Marketing manažér na starosti aj internú komunikáciu, teda komunikáciu spoločnosti voči zamestnancom, ktorá zahŕňa najmä organizáciu interných eventov, správu informácií na intranete, komunikáciu pozitívnych aj negatívnych informácií vedenia spoločnosti, respektíve minimálne prípravu spôsobu komunikácie týchto informácií zamestnancom.
Najčastejšie v rámci spoločnosti spolupracuje Marketing manažér s obchodným oddelením. Predaj spoločnosti nemôže byť maximálne úspešný bez efektívnej spolupráce marketingového a obchodného oddelenia. Ich spolupráca spočíva najmä vo výmene informácií o trhu a o zákazníkoch zo strany obchodného oddelenia, na druhej strane marketing poskytuje obchodnému oddeleniu podporu predaja vo forme nástrojov ako je zabezpečenie reklamy v médiách, inzercia, propagačné materiály a letáky, organizácia výstav, podporné materiály predaja. Jeho spolupráca s externým prostredím sa viaže najmä na spoluprácu s reklamnými, PR a eventovými agentúrami. Mal by byť v kontakte aj s najdôležitejšími zákazníkmi spoločnosti.
Aké vlastnosti by Marketingový manažér nevyhnutne mal mať? „Sú to jednoznačne strategické a koncepčné myslenie, dobré organizačné a komunikačné zručnosti. Nevyhnutná je u neho aj orientácia na zákazníka a dobré analytické schopnosti,“ tvrdí Ľuba Urbínová. Odmeňovanie pozície Marketing manažéra sa môže pohybovať podľa skúseností kandidáta, veľkosti marketingového oddelenia, jeho zodpovedností a právomocí medzi 1700 – 4000 euro. K základnému platu zvyčajne prináleží bonus v závislosti od výsledkov spoločnosti alebo jeho osobných výsledkov v rozpätí 10 – 20 % jeho celkového ročného zárobku. K pozícii marketing manažéra zvyčajne prináleží auto aj na súkromné účely a ďalšie benefity.
V podmienkach logistických spoločností etablovaných na Slovensku funkcia Marketingového manažéra zatiaľ nemá dostatočnú váhu a bohužiaľ len málo logistických spoločností vidí zmysel v existencii tejto pozície. Dôvodom je malá veľkosť firmy a množstvo finančných prostriedkov, ktoré je firma ochotná vyčleniť na marketing. V spoločnostiach, ktoré nemajú samostatnú pozíciu Marketing manažéra alebo špecialistu, sa tejto práci venuje najmä riaditeľ spoločnosti alebo obchodné oddelenie, čo bohužiaľ nie je veľmi efektívne riešenie. Keby sa spoločnosti v budúcnosti rozhodli investovať do pozície marketing manažéra, získali by najmä koncepčný a strategický prístup k propagácii značky a služieb na trhu, dôslednejšiu znalosť trhu a svojich zákazníkov.