
Český online obchod s potravinami Košík vstúpil na slovenský trh pred rokom a odvtedy rozšíril svoje služby do siedmich z ôsmich krajských miest a ich okolia. Inteligentný rozvoz potravín, tak predajca popisuje svoje logistické postupy. „Používame nástroje, ktoré nám pomáhajú zefektívniť nielen samotný rozvoz nákupov k zákazníkovi, ale aj ich prípravu,“ vysvetľuje v rozhovore Peter Koniarik, country operations manager spoločnosti Košík.sk.
Ako Košík zabezpečuje logisticky svoje služby na Slovensku?
Svoje služby zabezpečujeme úzkou spoluprácou so spoločnosťou Metro, keď v jej prevádzkach sídlia naše pobočky, a tiež so spoločnosťou Dodo, ktorá sa stará o rozvoz nákupov priamo k zákazníkovi. Skladové priestory poskytuje Metro, Košík má vlastné zázemie v podobe logistického hubu a Dodo zabezpečuje takzvanú poslednú míľu.
Prečo ste si ako logistického operátora vybrali práve spoločnosť Dodo?
Už s ňou niekoľko rokov spolupracujeme v Českej republike. Dodo má silnú pozíciu na trhu s bohatými skúsenosťami v oblasti online FMCG. Ich odborné znalosti, flexibilita a spoľahlivosť boli pre nás kľúčové faktory pri výbere partnera, čo nám umožňuje poskytovať kvalitné služby našim zákazníkom. Spoločne ponúkame skvelé možnosti ako napríklad sledovanie kuriéra, rôzne spôsoby platby za nákup, možnosť spätného odberu prázdnych fliaš a podobne. A sú profesionálni aj po ľudskej stránke, vďaka čomu zákazníci našich fialových kuriérov výborne hodnotia.
Ako funguje spolupráca s veľkoobchodom Metro?
So spoločnosťou Metro prebieha intenzívna dennodenná spolupráca, ktorá sa týka najmä koordinácie medzi rôznymi oddeleniami. Spolupráca pritom nie je len na úrovni jednotlivých pobočiek, ale aj medzi oddeleniami ako IT, predaj a ďalšie. Týmto spôsobom sa zabezpečujú hladké procesy i komunikácia.
Väčšina sortimentu sa chystá v predajniach Metro, kde sa naši pracovníci pohybujú priamo na predajnej ploche. Týmto spôsobom zabezpečujeme rýchlosť a flexibilitu pri príprave tovaru pre zákazníkov. Potom nasleduje finálna príprava na rozvoz v logistickom zázemí Košíka. Tento krok zahŕňa balenie a organizáciu tovaru tak, aby bol pripravený na efektívny a rýchly rozvoz k zákazníkom.
Stál alebo stojí Košík z hľadiska logistiky pred nejakými špecifickými slovenskými výzvami?
Slovensko nie je až tak odlišný trh v porovnaní s českým. Samozrejme, prebiehala harmonizácia na úrovni legislatívy, ale z pohľadu logistiky je to podobné. Momentálne nás čakajú výzvy v rozšírení sortimentu napríklad o ďalšie čerstvé pečivo alebo aj tabakové výrobky.
Ktoré oblasti Slovenska dnes obsluhujete a ako sa budú rozširovať?
V súčasnosti obsluhujeme sedem z ôsmich krajských miest Slovenska a ich okolie. Rozširovanie služieb je jednou z našich hlavných priorít v nasledujúcich mesiacoch. O konkrétnych oblastiach, ktoré plánujeme pokryť, zatiaľ nemôžeme hovoriť. Rozhoduje o nich viacero faktorov – od rýchlosti dojazdu cez kvality pokrytia až po zmapovaný dopyt, ktoré je potrebné starostlivo vyhodnotiť.
O svojich logistických službách hovoríte ako o inteligentnom rozvoze potravín. Čo tým máte konkrétne na mysli?
Používame nástroje, ktoré nám pomáhajú zefektívniť nielen samotný rozvoz nákupov k zákazníkovi, ale aj ich prípravu. Tieto systémy predstavujú dva rozdielne svety, ale sú úzko prepojené. Rozvoz sa plánuje s maximálnym ohľadom na efektivitu, pokiaľ ide o čas rozvozu, počet zákazníkov na jednej trase či počet najazdených kilometrov, a v neposlednom rade aj s ohľadom na dopravnú situáciu. Systém pracuje online s každým jedným nákupom zákazníka. Zároveň nám v rámci plánovania dopravy určuje, ktorý nákup má prioritu na prípravu.
Aké služby v rámci doručenia zákazníkom ponúkate?
Ponúkame expresné doručenie nákupu už do troch hodín od objednávky. Nákup doručíme priamo pred dvere bytu alebo domu, vrátane vynesenia na akékoľvek poschodie. Naša služba je navrhnutá tak, aby bola pohodlná a ekologická – všetky produkty sú zabalené v papierových taškách, ako keby si zákazník nákup priniesol priamo z kamennej predajne. Okrem toho dávame zákazníkom možnosť vrátiť použité tašky kuriérovi a následne ich recyklujeme. Zároveň vykupujeme vratné sklenené fľaše. Čo sa týka PET fliaš a plechoviek, momentálne pracujeme na optimalizácii procesov, aby sme v budúcnosti mohli uspokojiť dopyt aj v tejto oblasti a začať ich vykupovať.