
Dunajskostredská pekáreň Minit Slovakia zásobuje výrobkami celé Slovensko a viac rásť plánuje aj za hranicami. Pomôcť naplniť túto ambíciu má aj novootvorený plne automatizovaný mraziarenský sklad v Kostolných Kračanoch. Aj po modernizácii logistiky firma kladie vysoký dôraz na kvalitu zamestnancov. Práve oni sprevádzajú výrobky až po doručenie zákazníkom, pripomína manažér logistiky spoločnosti Minit Slovakia Henrich Maťo.
Minit Slovakia sa špecializuje na výrobu predpečených pekárenských výrobkov. Ako sa jej v súčasnosti darí?
Firma Minit Slovakia uzatvorila veľmi úspešný, avšak aj veľmi náročný rok. Pri obci Kostolné Kračany neďaleko Dunajskej Stredy sme otvorili nový výrobný závod a tiež nový automatizovaný sklad hotových výrobkov. Samozrejme, v rámci tohto procesu sme čelili aj mnohým výzvam a problémom, ktoré sa týkali zavádzania našich interných procesov a samotného sťahovania do nových skladových priestorov. Bola to obrovská záťaž na logistiku, ale s odstupom času môžem potvrdiť, že úlohy sme úspešne zvládli. O tom svedčí aj slávnostné otvorenie, ktorého sa zúčastnil aj minister pôdohospodárstva Richard Takáč.
Závod v Kostolných Kračanoch je pomerne novou investíciou. Môžeme už hovoriť o ukončenom projekte, alebo pripravujete jej ďalšie fázy?
Sme radi, že firme Minit Slovakia sa darí dynamicky rozvíjať. Ani projekt nového výrobného závodu preto nemožno považovať za ukončený. Pripravujeme sa aj na ďalšie fázy investície, avšak hovoriť o detailoch by v tomto momente bolo ešte predčasné. Majitelia vložili do rozvoja firmy značné finančné prostriedky a ako som poznamenal v úvode, máme za sebou úspešný, ale veľmi náročný rok. Výkonný riaditeľ Ladislav Ambrovics na nedávnej plánovacej porade potvrdil, že v tomto roku sú pred nami ďalšie výzvy a nemalé očakávania. Teraz sa však sústreďujeme v prvom rade na stabilizáciu a skvalitňovanie procesov a efektívne využívanie prostriedkov, do ktorých sme investovali.
Pripomeniem, že výrobný závod firmy Minit Slovakia v Dunajskej Strede v lete 2018 postihol požiar. Do akej miery sa v ňom podarilo obnoviť výrobu?
Požiarom zničenú výrobnú halu sme kompletne zrekonštruovali a tamojšiu výrobu obnovili už v roku 2018. Dôvodom výstavby nového závodu bol vysoký záujem o naše výrobky a vízia majiteľov vyrábať vysokokvalitné kváskové chleby a pizzu.
Aký v súčasnosti dosahujete objem výroby a v akom spektre výrobkov?
Aktuálne máme naozaj veľmi široké spektrum výrobkov. V tomto momente evidujeme približne 320 špecifikácií našich výrobkov. Keďže vo firme Minit Slovakia kladieme obrovský dôraz na kvalitu aj na vývoj, toto číslo sa preto neustále mení s ohľadom na požiadavky trhu a našich zákazníkov. Pokiaľ ide o výrobné kapacity, v roku 2024 dosahovali úroveň 3 500 ton mesačne. Očakávame, že dôležitú úlohu bude zohrávať export našich výrobkov do zahraničia. Ambíciou je zvýšiť ho v roku 2025 o päťdesiat percent.
Ak sa zameriame na dodávateľský reťazec firmy, do akej miery sa vám darí potrebné suroviny a materiály nachádzať na domácom trhu?
Samozrejme, snažíme sa dodávateľské firmy oslovovať primárne na domácom trhu. Avšak z dôvodu zvyšovania efektívnosti sa plánujeme v oblasti nákupu viac zamerať priamo na výrobcov než na distribútorov. Očakávame, že táto stratégia nám prinesie nové kontakty aj obchodných partnerov.
Pozrime sa bližšie na samotnú logistiku Minit Slovakia. Ako vyzerá vaša distribučná sieť, teda cesta, ktorou sa hotové výrobky dostávajú k zákazníkom?
Keďže výroba prebieha súbežne v oboch závodoch, momentálne využívame dva sklady. K pôvodnému v Dunajskej Strede v minulom roku pribudol nový sklad v Kostolných Kračanoch. Je dôležité poznamenať, že v roku 2024 sme vo veľkej miere využívali aj externé sklady nášho obchodného partnera, v ktorých máme záruku vysokej kvality skladovania potravín. V tomto momente však už využívame len jeden externý sklad v Prešove a naše vlastné sklady. Samozrejme, vzhľadom na to, že vyrábame mrazené výrobky, sme a musíme byť pripravení pružne reagovať na potreby trhu a nových projektov aj v oblasti skladovania.
Distribúcia mrazených potravín je náchylná na správne podmienky v procese skladovania, adekvátne náročný je však aj proces prepravy. Disponuje Minit Slovakia vlastnou flotilou nákladných vozidiel, alebo sa spoliehate na služby externých dopravcov?
Musím povedať, že aj v tejto oblasti sme veľmi pružní a dopravu nenechávame stáť len na jednom pilieri. Majitelia firmy kládli vždy veľký dôraz na silu vlastnej logistiky. Aktuálne disponujeme flotilou 16 nákladných áut a v roku 2025 máme v rozpočte naplánovaný nákup ďalšej kamiónovej súpravy, ktorou ešte viac posilníme svoje postavenie v doprave. Samotné vozidlá však podľa môjho názoru tvoria len tretinu úspechu. Prevažnú zásluhu na ňom má spoľahlivý tím ľudí, teda aj vodiči, ktorí túto techniku obsluhujú.
Téma nedostatku vodičov v nákladnej doprave je na Slovensku veľmi akútna. Ako vy vnímate ich prácu a prínos?
V našom prípade sú práve vodiči tými, ktorí sa dennodenne osobne stretávajú s našimi zákazníkmi. Práve preto na nich kladiem veľký dôraz. Vnímam ich totiž aj ako reprezentantov našej firmy a som im vďačný za ich náročnú prácu. Som mimoriadne pyšný na náš tím vodičov, na spôsob, akým dokážu komunikovať so zákazníkmi, a na korektné vzťahy, ktoré si so zákazníkmi dokázali vybudovať. Naši vodiči sú tak trochu aj obchodnými zástupcami firmy, pretože práve oni sú v teréne garanciou spokojnosti našich zákazníkov. V oblasti exportu využívame aj externých dopravcov. Aj v tomto ohľade musím poznamenať, že tento vzťah je veľmi stabilný a pravidlá sú jasne a striktne nastavené. Povedal by som, že dobré dohody robia dobrých partnerov.
Z čoho vzišla potreba firmy investovať do automatizovaného skladu?
Toto rozhodnutie sa zrodilo na základe navyšovania našich objednávok a výroby. V prvom rade sme potrebovali vyriešiť rozšírenie skladových kapacít.
S akými potrebami a očakávaniami ste do automatizácie išli a podarilo sa ich naplniť?
Naše očakávania sa naplnili. Náš nový moderný sklad má kapacitu 9 200 paliet a dokážeme ho prevádzkovať so šiestimi pracovníkmi. Kapacitne sme v tomto momente na priemere 30-40 kamiónoch denne. Pre porovnanie, na dosiahnutiu takéhoto výkonu sme v starom sklade potrebovali 16 skladových pracovníkov.
V akom rozsahu ste sklad v Kostolných Kračanoch automatizovali a aké technológie ste zaviedli?
Môžeme povedať, že sklad je v plnej miere automatizovaný. Ľudská pracovná sila zasahuje do skladového procesu len na začiatku a na konci linky. Vyskladnenie tovaru prebieha absolútne automaticky po nahraní objednávky. To isté platí aj o prijímaní tovaru do skladu. Po kontrole pri vstupnej bráne, ktorá pozostáva z kontroly etikety, spôsobu balenia palety a výšky palety, sa tovar uskladní. Len v prípade zistenia nedostatkov s týmito atribútmi sa tovar vracia do baliarne.
Podľa čoho ste sa rozhodovali pri výbere konkrétnej technológie? Mali ste jasnú predstavu, alebo ste si robili prieskum trhu a zvažovali rôzne možnosti?
Tomuto investičnému rozhodnutiu predchádzal hlboký prieskum trhu aj zo strany majiteľov firmy, zo strany IT oddelenia a vedúceho skladu. V záverečnej fáze sme porovnávali dva typy technológií, ktoré sme aj prakticky otestovali. Nakoniec sme sa rozhodli pre nakladací systém 2D shuttles s 12 robotmi.
V automatizovanom sklade je mraziarenský režim. Aká je cesta výrobkov týmto skladom a ako rýchlo po naskladnení môžu byť expedované k zákazníkom?
Ako som už spomínal, sklad pracuje plne automaticky. Po kontrole etikety, výšky palety a balenia pri vstupnej bráne sa tovar uskladňuje do skladu. Tovar expedujeme vždy až po dostatočnom vychladení. Čas na to potrebný sú dva dni, ale zväčša sa expeduje až po dlhšom čase, pretože máme v sklade dostatočné množstvo výrobkov. Keďže kapacita nášho skladu nám to už dovoľuje, nemáme problémy s vychladením tovaru.
Ako prebieha proces samotného vyskladňovania tovaru z automatizovaného skladu?
Po zadaní objednávky, pridruženia EČV ťahača, času príchodu a po výbere rampy sklad samostatne pripravuje danú objednávku na vybratú rampu. Tovar je pripravený tridsať minút pred príchodom dopravcu na danej nakladacej rampe. Vodičovi pomáha informácia na vonkajšom monitore, kde vidí svoje EČV a číslo rampy, na ktorej má nakladať. Potom už tovar putuje k našim zákazníkom.
Aký vnímate vzťah medzi automatizáciou a ľudskou pracovnou silou – ako sa jej zavedením zmenili nároky na zamestnancov?
Napriek tomu, že celkový počet zamestnancov sa nezmenil, výsledné čísla hovoria jasnou rečou. Kapacita našich skladových priestorov sa zvýšila z 3 700 paliet na 12 900 paliet. Vďaka oddanej práci a skúsenostiam vedúceho skladu prebehlo pomerne hladko aj zaúčanie pracovníkov. V tomto kontexte zdôrazním dôležitosť stabilného a silného tímu. Naši pracovníci totiž prijali zmenu veľmi pozitívne. Nároky na našich zamestnancov sa zavedením automatizácie zásadne nemenia. Naďalej od nich požadujeme kvalitný výkon práce a dodržiavanie interných predpisov.
Ako vo firme pristupujete k rastúcim nárokom v oblasti ekológie a k otázke udržateľnosti?
Snažíme sa v tejto oblasti neustále zlepšovať a hľadať nové spôsoby, ako minimalizovať negatívne vplyvy na životné prostredie. Pracujeme na znižovaní tvorby odpadu, suroviny potrebné na výrobu našich výrobkov, ako je napríklad palmový olej alebo kakao, sa snažíme nakupovať z udržateľných zdrojov. Udržateľné riešenia hľadáme aj v ďalších oblastiach. V súčasnosti napríklad čakáme na kolaudáciu nového fotovoltického systému.
Ako v logistike pristupujete k výzvam spojeným s ESG reportingom?
Zákonná povinnosť reportovať sa na nás začne vzťahovať od začiatku roku 2026, ale už teraz vo firme intenzívne pracujeme na analýze dát. ESG prináša nové výzvy, ale aj príležitosti. Diskutujeme o nich na pravidelných poradách a z môjho pohľadu ide o veľmi zaujímavé debaty.
K práci v logistike ste sa dostali cez armádu, v profesionálnej vojenskej službe ste tiež mali na starosti vedenie logistiky. Bolo toto rozhodnutie spravené rozkazom za vás, alebo ste si vybrali toto smerovanie?
Nebolo to rozhodnutie, ktoré vzniklo na základe rozkazu. Študoval som vtedy na vojenskej strednej odbornej škole, ktorá pripravovala odborníkov na riadenie rôznych logistických oblastí, ako boli napríklad vojenské zdravotníctvo, ale tiež ekonómov, chemikov a podobne.
Povedali by ste, že ste niektoré zásady a metódy armádnej logistiky prevzali aj do neskoršieho pôsobenia v súkromnej sfére?
Neporovnával by som to vôbec. Aj keď je nutné povedať, že človek, ktorý vykonáva túto prácu v armáde, musím mať tiež určité predpoklady na vedenie ľudí a tímu. Musí mať silné organizačné schopnosti. To je snáď jedinou spoločnou črtou týchto dvoch úplne iných svetov. Vedenie logistiky v armáde je úplne iný príbeh.
V čom spočívajú tie rozdiely?
Vojenský logista musí zabezpečiť logistickú podporu vojenských jednotiek pre potreby armády. Samozrejme, musí vedieť, čo chce urobiť, ako to chce realizovať a plánovať termíny. Zásadným rozdielom však je, že sa vlastne rozprávame o vedení rozpočtovej organizácie. V praxi to znamená, že pri realizácii projektov sa musí držať vojenských predpisov, nariadení, vyhlášok a rozkazov, ktoré určujú presné pravidlá čerpania finančných prostriedkov. Samozrejme, za čerpanie týchto finančných tokov plne zodpovedá. S určitou nadsádzkou a úsmevom by som povedal, že pokiaľ v armáde je logistika o vyčerpaní pridelených financií, tak v civilnom a súkromnom sektore je to skôr o snahe hospodáriť efektívne a úsporne.
Ak tomu správne rozumiem, na pozíciu manažéra logistiky spoločnosti Minit Slovakia ste nastúpili nedávno, no vo firme pôsobíte dlhšie. S akými ambíciami ste sa ujali novej roly vo firme?
Musím sa priznať, že do takýchto kariérnych výziev som sa už naozaj púšťať neplánoval. Do firmy Minit Slovakia som nastúpil v roku 2021 ako koordinátor logistiky a firemnou kultúrou mi „sadla“ od prvého pracovného dňa. Čím viac a čím hlbšie som sa zoznamoval s výzvami a problémami, ale aj s riešeniami a s postojom vedenia tejto firmy, tým mi bola bližšia. Napokon som sa rozhodol prijať výzvu a zúročiť svoje skúsenosti práve tu. Celková atmosféra vo firme, dosiahnutý posun a tím ľudí, ktorým som obklopený, mi dávajú silu a energiu denne sa púšťať do nikdy sa nekončiaceho boja zvaného logistika.
Prinášame vám ochutnávku z aktuálneho čísla časopisu Systémy Logistiky 102/2024.
Celý článok, ktorý bol publikovaný v rámci rubriky Interview, si môžete prečítať v časopis Systémy Logistiky 102/2024, alebo aj na našej webovej stránke.