
Rekordne nízka nezamestnanosť, obmedzené kapacity a zdroje potrebné na efektívny náborový proces, nedostatočné know-how. To sú hlavné dôvody, pre ktoré riešia firmy kompletný nábor nových zamestnancov čoraz častejšie outsourcingom. Trh RPO (Recruitment Process Outsourcing) preto rastie globálne až o 20 % ročne.
Aj napriek miernemu nárastu zo začiatku roka ostáva miera nezamestnanosti na Slovensku na mimoriadne nízkej úrovni. „Pre uchádzačov je to, samozrejme, dobrá správa, avšak pre firmy presne naopak. Dlhodobý nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily ich brzdí a znižuje ich konkurencieschopnosť,“ hovorí Eliška Smržová, manažérka personálnej agentúry Grafton Recruitment. Pri nízkej nezamestnanosti spojenej s rastúcou fluktuáciou, ktoré na pracovnom trhu aktuálne vládnu, preto potrebujú zamestnávatelia maximálne zefektívniť svoj náborový proces. A to nielen v prípade odborných pozícií, ale aj pri hromadných náboroch do výroby či logistiky, na ktoré firmy často nemajú dostatok zdrojov ani kapacít na vlastných HR oddeleniach.
Efektívnym riešením pre čoraz väčší počet zamestnávateľov sa tak stáva outsourcing kompletného náborového procesu, ktorý po novom ponúka aj personálna agentúra Grafton Recruitment. „Princíp je jednoduchý – spoločnosť odovzdá celý náborový proces externému poskytovateľovi, ktorý preberá zodpovednosť za všetky aspekty náboru, od hľadania a oslovovania kandidátov až po ich výber, pohovory a často aj onboarding. Využíva pritom svoje odborné znalosti, technológie a sieť kontaktov,“ vysvetľuje Eliška Smržová.
Služba, ktorá urýchľuje a zefektívňuje proces náboru pracovných síl
Model RPO, teda outsourcing celého náborového procesu, je vhodný pre širokú škálu firiem – od veľkých korporácií, ktoré potrebujú čo najrýchlejšie škálovať pracovnú silu a zároveň bojujú s veľkou fluktuáciou, až po menšie, rýchlo rastúce firmy, pre ktoré je vzhľadom na ich expanziu nevyhnutné získavať vhodné talenty čo najrýchlejšie. RPO často využívajú tiež novo vznikajúce spoločnosti, ktoré potrebujú v krátkom čase nabrať veľké množstvo zamestnancov, ale rovnako aj menšie alebo nové firmy, v ktorých nemajú interný náborový tím, alebo spoločnosti, kde dochádza k reorganizácii, napríklad sa k nim prevádza celé oddelenie zo zahraničia.
Z outsourcingu náborového procesu však ťažia aj odbory, pre ktoré je typická sezónnosť, ako sú retail, logistika či segment gastra. Jednoducho všade tam, kde je nutné rýchlo naberať veľký počet pracovníkov na kratšie obdobie. Silný dopyt po kvalifikovaných službách RPO zaznamenávajú i segmenty financií a technologických firiem, v ktorých pretrváva enormný záujem o pracovníkov so špecializovanými zručnosťami a znalosťami.
„Náborový proces sa ani s pomocou moderných technológií nedá výrazne skrátiť, stále ide o dlhé týždne, u expertných pozícií v IT dokonca nie sú výnimkou ani 3 mesiace. Ak ale spoločnosť pristúpi k outsourcingu celého procesu, ten sa významne zrýchli a zefektívni. Naše skúsenosti ukazujú, že firmy, ktoré využívajú RPO, môžu takto ušetriť v priemere 20 – 30 % nákladov spojených s náborom a zároveň znížiť trvanie náborového procesu až o 40 – 60 %,“ vypočítava Eliška Smržová.
RPO umožňuje firmám škálovať kapacity podľa ich aktuálnych potrieb
Rozdiel medzi klasickým náborom pracovných síl cez personálnu agentúru a systémom RPO spočíva predovšetkým v rozsahu a spôsobe poskytovaných služieb. Pri tradičnom nábore zabezpečuje agentúra jednorazové služby podľa požiadaviek klienta. Funguje skôr ako externý dodávateľ kandidátov na konkrétne pozície, ktorý podporuje jednotlivé fázy náboru, no nepreberá pod svoju réžiu celý proces. Klasický nábor je teda vhodný na jednorazovú pomoc pri výbere kandidátov, kým RPO ocenia spoločnosti, ktoré hľadajú dlhodobú optimalizáciu a efektivitu v celom procese náboru.
V prípade RPO funguje dodávateľ, teda personálna agentúra, ako strategický partner, ktorý môže integrovať svoje služby priamo do interných procesov klienta. Spolupráca môže byť nastavená na dlhodobý horizont a zahŕňa optimalizáciu procesov aj využitie všetkého špičkového know-how a technológií na zefektívnenie náboru.
„Vďaka tomu, že Grafton prevezme zodpovednosť za celý proces náboru – od plánovania a vyhľadávania kandidátov cez pohovory až po onboarding, môže implementovať aj vlastné moderné nástroje a metriky na meranie výkonu náboru,“ upozorňuje Eliška Smržová a dodáva: „To umožní spoločnostiam škálovať svoje náborové kapacity podľa aktuálnych potrieb a optimalizovať náborové procesy tak, aby boli čo najefektívnejšie.“