
V máloktorom odvetví je logistika natoľko rozmanitá ako v potravinových reťazcoch. Zabezpečiť prísun a čerstvosť stoviek druhov potravín aj rozmanitú ponuku nepotravinových tovarov znamená udržiavať spoľahlivé obchodné vzťahy s pestrou škálou domácich aj zahraničných dodávateľov. V preprave a skladovaní je nevyhnutné zabezpečiť podmienky, pri ktorých kvalita nebude ohrozená. A zrejme len málo ľudí pôsobiacich v logistike na Slovensku vie o nástrahách tohto procesu viac ako Gabriela Nastišinová.
Kariéru v oblasti technológie spracovania poľnohospodárskych produktov, ktorú Gabriela Nastišinová vyštudovala na Slovenskej poľnohospodárskej univerzite v Nitre, ukončila úspešnými štátnicami. Prax ju totiž zaviedla do iného odvetvia.
Po skončení štúdia sa naskytla práca v spoločnosti, ktorá distribuovala čerstvé mäso a mäsové výrobky slovenských aj zahraničných výrobcov do väčšiny sietí supermarketov a hypermarketov, ktoré v tom čase na Slovensku pôsobili. Bola to súhra okolností a tiež test hlbokou vodou – po páde do nej sa niekto utopí, iní sa naučia plávať. Gabriela Nastišinová bola našťastie ten druhý prípad.
„Tento vstup do sveta logistiky pre mňa znamenal naučiť sa zvládať viac pozícií a nadobudnúť viacero zručností. Pri práci v malej spoločnosti sa odo mňa nevyhnutne čakávala flexibilita pri zastupovaní a efektívnosť využitia pracovného času,“ spomína na svoje začiatky v tomto odvetví. Súčasťou práce mladej manažérky bolo objednávanie tovarov, tvorba prognóz, samotný fyzický príjem s kontrolou kvality, ale aj zákaznícky servis a komunikácia so štátnymi orgánmi. „A keď to bolo potrebné, samozrejme, aj fyzická konsolidácia objednaného tovaru pre zákazníkov,“ dodáva.
Za oponou obchodných reťazcov
Po úspešnom etablovaní u dodávateľa stačil už len krok na prestup do veľkého sveta logistiky priamo v obchodnom reťazci. Gabriela Nastišinová prešla od dohľadu nad príjmom čerstvých potravín pre Kaufland cez riadenie celého distribučného centra spoločnosti Tesco až na súčasnú pozíciu riaditeľky logistiky v sieti BILLA Slovensko.
„Musím povedať, že som mala šťastie na spoluprácu so skúsenými kolegami a podporu nadriadených. Od každého som si zobrala to najlepšie a väčšina ma podporila aj v kariérnom raste,“ uznáva. Prvými výzvami po príchode do logistického tímu súčasného zamestnávateľa bolo zefektívnenie toku tovaru cez oba distribučné sklady, v Senci a Petrovanoch, zlepšenie spolupráce a komunikácie s dodávateľmi, implementácia Supply Chain a procesov s pridanou hodnotou.
Dnes ako riaditeľka logistiky zastrešuje celú logistiku reťazca, ktorá v logistických centrách prebieha. Rozsiahlymi skladmi denne prechádza čerstvé ovocie, zelenina a mäso, chladené produkty, suché potraviny aj rôzny nepotravinový tovar. „Zásobujeme všetky filiálky spoločnosti BILLA na Slovensku, ktorých je v súčasnosti 168. Taktiež náš nový úspešný koncept spolupráce so sieťou OMV – obchody Viva BILLA, ktoré nájdete na čerpacích staniciach,“ opisuje Gabriela Nastišinová aktuálnu veľkosť obchodnej siete.
Logistika so záväzkom udržateľnosti
Mágia logistiky spočíva v tom, ako hladko dokáže prepojiť rôzne časti spoločnosti. „Je zaujímavé sledovať, ako sa produkty, v mojom prípade väčšinou potraviny, presúvajú z jedného miesta na druhé a ako sa každý detail musí zladiť, aby všetko fungovalo ako hodinky. Je to kombinácia plánovania, presnosti a schopnosti riešiť problémy za pochodu. Dôležité je tiež spolupracovať. Je to práca, ktorá má viditeľný a hmatateľný vplyv na každodenný život, a to ma na tom baví,“ opisuje. Forma, akou sa tieto princípy úspechu napĺňajú, je však tiež veľmi dynamická, modernú logistiku totiž menia významné trendy.
Ráznou požiadavkou je ekológia a zvyšovanie dlhodobej udržateľnosti dodávateľského reťazca. Tam patrí aj využívanie alternatív v doprave. „Už niekoľko rokov smerujeme k ekologickému cieľu stať sa zelenou firmou, kde v spolupráci s naším dlhoročným dopravcom NAD-RESS Senica zásobujeme supermarkety BILLA aj vozidlami na skvapalnený zemný plyn. V tomto roku nám pribudlo aj prvé vozidlo na plne elektrický pohon,“ opisuje Gabriela Nastišinová jeden z trendov, ktorý chce v logistike reťazca aj ďalej rozvíjať.
Na zelených pilieroch stojí aj logistické centrum v Seredi. „Mojou najväčšou kariérnou výzvou, no zároveň aj úspechom je nový sklad BILLA v Seredi, ktorého prevádzku sme spustili v januári 2023. Hrdí sa energetickým certifikátom A0+, čo znamená, že vďaka moderným technológiám sme zásadne znížili spotrebu energií. Jeho súčasťou je najväčšia fotovoltická inštalácia na jednej streche v Čechách a na Slovensku. Využíva tiež jeden z najmodernejších systémov na programovanie a monitorovanie technológií využívaných v sklade,“ vymenúva prednosti nového centra.
Na rozdiel od podstatne väčších logistických centier v Nemecku zatiaľ robotmi vybavené nie je. Avšak ani nástup tohto trendu už nie je veľmi ďaleko. „Vzhľadom na stále menej dostupnú pracovnú silu aj u nás budeme musieť uvažovať ako prevziať tento trend,“ konštatuje.
Vyhrnúť si rukávy a pracovať
Logistika, tak ako celý maloobchod, je dynamické prostredie, a to sa v plnej miere odráža aj v pracovnom tempe vrcholovej manažérky. „Samozrejme, mám pravidelné aktivity, mítingy, niektoré naplánované už týždne vopred. Ale vzhľadom na sortiment, ktorý riadim, je to aj o zmene, určení priorít a triedení podstatného,“ hovorí Gabriela Nastišinová s tým, že rutinu by vo svojom pracovnom diári hľadala len ťažko. Jadro jej práce tvorí plánovanie kapacít, možností rozvoja logistiky a distribúcie na základe plánov spoločnosti a vzhľadom na expanzný plán. Voľný priestor rada využije aj na stretnutie s dodávateľmi a hľadanie možností zlepšenia spolupráce.
Ustriehnuť tok procesov znamená mať na pamäti, že posun vpred je výsledkom ľudskej práce. Práve ľudský rozmer sa podľa Gabriely Nastišinovej zo vzájomnej spolupráce nemôže vytratiť. „Nabíja ma práca priamo na ploche skladu s ľuďmi. Ocenia, ak vidia, že si viete vyhrnúť rukávy a pracovať s nimi, alebo sa aspoň pristaviť a prehodiť zopár slov. Nie som typ človeka, ktorý má zo svojej pozície odstup,“ vysvetľuje a dodáva, že práve spätná väzba od kolegov je pre ňu ako manažérku najväčšou podporou.
Poznať dosah svojich chýb
Vzájomná komunikácia a pochopenie sú v rámci firmy dôležité, pretože pomáhajú predchádzať problémom. „Považujem za dôležité, aby ostatné oddelenia našej spoločnosti poznali prácu v logistike a následne si pospájali súvislosti celého reťazca. To platí aj opačne – aby moji ľudia chápali dosah svojich pochybení, ak napríklad pripravia nesprávny tovar,“ hovorí Gabriela Nastišinová a o spoluprácu v rozmanitosti sa snaží aj pri budovaní vlastného tímu.
„Na ľuďoch oceňujem samostatnosť, schopnosť spolupracovať, prijímať rozhodnutia a niesť zodpovednosť. V mojom tíme nájdete vizionára, analytikov aj operatívcov. Ľudia rôznych generácií sa musia naučiť spolupracovať a som rada, že sa nám to darí,“ opisuje. A ak niečo ako manažérka zaznáva, je to práve nedostatok rešpektu a neschopnosť komunikovať. „Zároveň si však uvedomujem, že je na vedúcich pracovníkoch učiť a ísť príkladom, ako spolu čo najefektívnejšie a najlepšie spolupracovať.“
Rešpekt a komunikácia sú nevyhnutné na všetkých úrovniach spolupráce. Profesionalita musí presahovať aj kategórie veku, národnosti či pohlavia. „Už pracujem v druhom korporáte, kde som na medzinárodnej úrovni jediná žena v kolektíve logistických manažérov. Podpora a spolupráca sú od mužských kolegov samozrejmosť a motivuje ma, keď požiadajú o výmenu skúseností na základe výsledkov mojej práce,“ priblížila a ako dodáva, aj táto rubrika je dôkazom, že úspešných žien je v tomto odvetví stále viac. „Netreba sa báť, treba to skúsiť,“ odkazuje nasledovníčkam.