
Rastúca dôležitosť doručovania v presných časových intervaloch, zvýšená obľuba predplatného, dynamická cenotvorba, intenzívna spolupráca so samosprávami alebo rozširovanie online predaja potravín. To sú trendy, ktoré pre logistiku v oblasti e-commerce prognózuje na najbližšie obdobie Peter Menky, komerčný riaditeľ skupiny DoDo Group. „Budúcnosť patrí modelom, ktoré spájajú rýchlosť s efektívnosťou, ako je napríklad doručovanie v časových intervaloch, pri ktorom si zákazník vyberie konkrétne časové okno, čo umožňuje optimalizovať trasy, minimalizovať náklady a maximalizovať pohodlie zákazníka, a tým aj jeho zážitok,“ vraví v rozhovore.
Aké hlavné trendy v logistike súvisiacej s e-commerce predpovedáte na tento rok?
Logistika v e-commerce bude tento rok svedkom ďalších inovácií a posunov smerom k väčšej presnosti, efektívnosti a čo najlepším službám zákazníkom. Doručovanie v presných časových intervaloch podľa výberu zákazníka sa stane väčším štandardom. Zákazníci už nechcú čakať doma na kuriéra a prispôsobovať si svoj rozvrh, aby si mohli prevziať balík. Vzrastie aj popularita prémiového paušálneho predplatného, v rámci ktorého budú mať zákazníci doručenie už v cene paušálu, prístup k exkluzívnym ponukám a podobne. E-shopy budú tieto programy rozvíjať, pretože lojalita zákazníkov je pre úspech absolútne kľúčová.
O niečo porastie doručovanie do boxov. Ako veľmi, to závisí od toho, ako si popredné e-shopy osvoja slotové doručovanie. Naopak, do úzadia sa dostávajú služby quick commerce, ktoré ešte pred niekoľkými rokmi priťahovali obrovské investície, ale ich vízia doručovania jednotlivých položiek v priebehu niekoľkých minút narazila na ekonomickú udržateľnosť. Zvyšujúci sa pohyb tovaru po meste so sebou prinesie aj potrebu hlbšej spolupráce logistických spoločností so samosprávami. Mestá budú môcť vďaka reálnym dátam o doprave prijímať kvalifikovanejšie rozhodnutia o tom, ako zabezpečiť maximálnu obslužnosť v súlade s vysokými požiadavkami zákazníkov a zároveň odľahčiť mestskú dopravu.
Slotové doručovanie sa z oblasti on-line predaja potravín presúva aj do ďalších odvetví e-commerce. Podarí sa službu rozšíriť do takej miery, ako je tomu práve u potravín?
Slotové doručovanie má veľký potenciál rozšíriť sa v ďalších segmentoch e-commerce. Ľudia už nechcú prispôsobovať svoje plány príchodu kuriéra a chcú si presne vybrať, kedy im balík príde. Podľa prieskumu spoločnosti STEM/MARK by takmer 80 percent zákazníkov uprednostnilo e-shop, ktorý im umožňuje vybrať si presný čas doručenia. Medzi segmenty, kde v súčasnosti najviac rastie dopyt po presnom doručovaní, patria okrem potravín aj farmaceutické výrobky, potreby pre domáce zvieratá, kozmetika, elektronika, oblečenie, športové vybavenie a hobby tovar.
Technologické inovácie uľahčujú e-shopom slotové doručovanie. Spoločnosť DoDo vyvinula jednoduchý widget, ktorý umožňuje internetovým obchodom ponúknuť zákazníkom časové sloty priamo v nákupnom košíku. Také doručenie je čoraz dostupnejšie aj z hľadiska ceny – už teraz je možné dosiahnuť podobnú cenu ako pri klasickom doručení. Cieľom DoDo je čo najviac ceny priblížiť, čo sa nám podarí predovšetkým vďaka technologickému pokroku v zónovej logistike a rastúcim celkovým objemom slotovo doručovaných zásielok.
Doručovanie potravín je viac rozšírené v Česku, u nás si ešte hľadá svojich zákazníkov. Ale aj podľa aktuálneho prieskumu tento segment rýchlo rastie. Vníma DoDo rozdiely na oboch trhoch? Je slovenský spotrebiteľ možno opatrnejší?
Rozdiely medzi českým a slovenským trhom v oblasti dodávok potravín sú určite výrazné, ale postupne sa budú zmenšovať. V Českej republike Rohlík, Košík a ďalší hráči nastavili vysoký štandard online predaja potravín, pričom výrazne investovali do logistiky a zákazníckej skúsenosti. Výsledkom je, že českí spotrebitelia si rýchlo osvojili pohodlie online nakupovania potravín a doručovania na čas.
Na Slovensku je trh stále vo fáze dynamického rastu. Hlavný rozdiel spočíva v tom, že tu chýba silný first-mover efekt v podobe špecializovaného online supermarketu, ktorý by masovo vzdelával zákazníkov. Nakupovanie potravín online sa tak stále vníma skôr ako doplnok tradičných nákupných zvyklostí. Napriek tomu dopyt rastie, vidíme nárast nielen v Bratislave, ale aj v iných regiónoch. Spotrebitelia na Slovensku sú síce opatrnejší pri zmene svojich zvykov, ale zároveň sú citliví na kvalitu doručenia a spoľahlivosť služieb.
Podľa našich skúseností úspech donášky potravín závisí v novom regióne od troch faktorov: dostupnosti časových slotov, kvality chladiarenskej logistiky a cenovej dostupnosti služby. Veríme, že keď si slovenskí zákazníci zvyknú na spoľahlivosť časového doručenia a kvalitu čerstvosti, rast sa ešte zrýchli.
Budú zákazníci v blízkej dobe naozaj ochotnejší kupovať si vo väčšej miere predplatné, ktoré by im umožnilo služby ako neobmedzené doručovanie zdarma, prednostné doručenie či exkluzívny prístup k novým funkciám?
Predplatné v e-commerce a logistike sa stáva atraktívnym modelom, ktorý zákazníkom ponúka pohodlie, úsporu nákladov a väčšiu kontrolu nad doručením. Najväčší potenciál má v segmentoch s pravidelnými nákupmi, ako sú potraviny, liečivá alebo kozmetika, kde zákazníci ocenia doručenie zdarma, prístup k exkluzívnym ponukám alebo prednostné služby. Zmysel má aj na trhoviskách a v e-shopoch so širokou ponukou produktov, kde zákazníci nakupujú opakovane a často. Kľúčom k úspechu budú kvalitné služby. Ľudia si za predplatné priplatia len vtedy, ak im prinesie skutočnú hodnotu a uľahčí proces nakupovania. Pre e-obchodníkov to znamená nielen posilnenie lojality zákazníkov, ale aj potenciálnu konkurenčnú výhodu na rastúcom trhu elektronického obchodu. A, samozrejme, pravidelný a predvídateľný príjem.
Vravíte, že model quick commerce sa príliš neosvedčil. Aký modelom doručovania teda patrí budúcnosť?
Hoci model quick commerce sľuboval revolúciu v oblasti rýchleho doručovania, ukazuje sa zatiaľ ako ekonomicky neudržateľný. Hlavným problémom sú vysoké náklady na doručovanie jednotlivých objednávok bez efektívneho zdieľania logistických kapacít. Samotná rýchlosť nestačí, doručovacie služby musia byť finančne rozumné a udržateľné. Budúcnosť preto patrí modelom, ktoré spájajú rýchlosť s efektívnosťou, ako je napríklad doručovanie v časových intervaloch, pri ktorom si zákazník vyberie konkrétne časové okno, čo umožňuje optimalizovať trasy, minimalizovať náklady a maximalizovať pohodlie zákazníka, a tým aj jeho zážitok.
Podobne sa z dlhodobého hľadiska ukazuje ako životaschopnejší multikanálový prístup, ktorý kombinuje online predaj s inteligentnou logistikou. Namiesto extrémne rýchleho, ale neefektívneho doručenia bude čoraz dôležitejšie ponúknuť zákazníkovi možnosť presného naplánovania a flexibilného doručenia v čase, ktorý mu vyhovuje – či už v deň objednávky alebo možno o niekoľko dní neskôr, ale presne v čase, ktorý si zvolil v čase objednávky.
Rozšíreniu same-day doručovania dnes bráni aj nižšia ochota zákazníkov si za túto možnosť priplatiť. Riešením môže byť dynamická cenotvorba. Aké výhody by mohla priniesť zákazníkom aj doručovateľom?
Expanzii bráni predovšetkým relatívne nízky objem zásielok doručovaných v režime same-day. Jednotkové náklady totiž výrazne klesajú s rastúcim objemom a blížia sa k nákladom na bežné doručovanie. Kľúčová je preto predovšetkým ochota e-shopov podporovať a ponúkať presné doručenie v ten istý deň ako nový štandard za cenu porovnateľnú s bežným doručením.
Pomôcť môže aj nasadenie dynamickej cenotvorby s cieľom riešiť nízku ochotu zákazníkov priplatiť si za lepšie doručenie. Dynamická cenotvorba umožní flexibilne upravovať ceny podľa dopytu – ponúkať lepšie ceny v menej obsadených časoch, a sprístupniť tak rýchle doručenie širšiemu okruhu zákazníkov, a zároveň pomôcť efektívne riadiť dopyt v čase špičky. Pre zákazníkov to znamená väčšiu dostupnosť rýchleho doručenia za prijateľnú cenu a pre doručovateľov lepšiu distribúciu objednávok a plynulejšiu logistiku. Výsledkom je, že doručovanie v ten istý deň sa môže stať bežnou súčasťou e-commerce bez toho, aby sa nadmerne zaťažovali kuriéri a mestská doprava.
Medzi prekážkami však treba spomenúť infraštruktúrne obmedzenia v podobe umiestnenia skladov e-shopov. Centrálny sklad umožňuje rýchle obslúženie len v lokalite, kde sa nachádza. Riešením je vyhnúť sa komplikáciám spojeným s prvou míľou prostredníctvom sofistikovaného multikanálového prístupu, ktorý umožňuje expedovať tovar z pobočiek, predajní alebo showroomov obchodníka.
A aké výzvy stoja v súčasnosti pred doručovaním na poslednej míli?
Doručovanie na poslednej míli dnes čelí rastúcim nákladom a tlaku na udržateľnosť. To si vyžaduje neustále inovácie v plánovaní a užšiu spoluprácu s obcami. Rast elektronického obchodu zvyšuje počet zásielok prúdiacich v mestskej doprave a kladie nové požiadavky na infraštruktúru, parkovanie a reguláciu vjazdov. Úzka dátová spolupráca je preto na mieste. Údaje z reálnej dopravy pomôžu mestám optimalizovať logistiku a nastaviť pravidlá, ktoré umožnia efektívne doručovanie bez zbytočného zaťažovania mestskej dopravy. Budúcnosť je v inteligentnom riadení dopravy a autonómnom doručovaní bez ľudskej práce, keďže tá je jednoznačne najvyšším nákladom doručovania na poslednej míli.
Ako odvetvie zasiahnu zmeny typu zvýšenie DPH alebo transakčná daň a čo to spraví s cenotvorbou v doručovaní?
Akékoľvek zmeny v daňovej legislatíve budú mať vždy vplyv na celý hodnotový reťazec – od maloobchodníkov cez logistických partnerov až po konečného zákazníka. Zvýšenie DPH alebo zavedenie dane z transakcií by malo vplyv najmä na ceny doručovacích služieb, a to na viacerých úrovniach. Prvé sú náklady na služby. Ak sa zvýši DPH na potraviny alebo doručovacie služby, pre konečného zákazníka to znamená zdraženie. V segmente doručovania potravín, kde sú už aj tak nízke marže, je ťažké absorbovať tieto náklady bez toho, aby sa časť z nich nepreniesla na spotrebiteľa.
Druhá je zmena správania zákazníkov. Zvyšovanie cien môže viesť k zníženiu frekvencie nákupov potravín online alebo k väčšej preferencii väčších objednávok s nižšími jednotkovými nákladmi na dopravu. To by mohlo podporiť model plánovaného doručenia oproti expresnému doručeniu v priebehu niekoľkých minút. A nakoniec je tu vplyv na hráčov e-commerce a konkurenciu. V prípade maloobchodníkov môže dôjsť k zvýšenému tlaku na prevádzkovú efektívnosť. Mohlo by to urýchliť zavádzanie automatizácie, optimalizáciu doručovacích trás a investície do udržateľných modelov. Sú nimi napríklad micro-fulfillment centrá alebo spolupráca s maloobchodnými reťazcami.
V konečnom dôsledku bude záležať na konkrétnej podobe daňových zmien a na tom, či budú mať plošný vplyv alebo sa zamerajú len na určité typy transakcií. V každom prípade je isté, že doručovanie potravín online už nie je doplnkom. Stáva sa bežnou súčasťou nakupovania mnohých domácností – čo znamená, že trh sa prispôsobí i zmenám v cenovej štruktúre.