
Európska únia sprísňuje požiadavky na ekologickejšiu námornú prepravu. Pravidlám EU ETS budú podliehať aj lode v prístavoch TangerMed a East Port Said. Zmena sa odráža aj v zložení námorných aliancií.
Lode sa nebudú môcť vyhýbať poplatkom za emisie
Súčasťou balíka legislatívnych opatrení Fit for 55, ktoré majú za cieľ znížiť emisie v Európskej Únii, je aj tzv. FuelEU Maritime. Ide o nariadenie EÚ zameriavajúce sa na zníženie emisií skleníkových plynov z námornej dopravy. EU Emissions Trading System (EU ETS) je systém obchodovania s emisiami v EÚ uvedený už v roku 2005. Umožňuje nákup emisných kvót za každú tonu vykázaného CO2, prípadne ekvivalent CO2 (ale až od 1. januára 2026).
Prvou dôležitou zmenou je, že systém EU ETS bude od 1. januára 2025 rozšírený o služby v marockom prístave TangerMed a egyptskom prístave East Port Said. Znamená to, že kontajnerové lode prichádzajúce do týchto prístavov už budú podliehať pravidlám EU ETS. Cieľom nariadenia je zabrániť lodiam, aby vynechávali spomínané prístavy z dôvodu vyhýbania sa poplatkom za emisie.
„Spoločnosť Kuehne+Nagel v reakcii na platnú legislatívu prehodnotila systém fakturácie príplatkov EU ETS za 1. štvrťrok 2025. Aby sme zjednodušili proces pre našich zákazníkov, spojili sme náhradu nákladov na dodržiavanie predpisov FuelEU Maritime s príplatkom EU ETS. Pre úplnú transparentnosť sa bude tento kombinovaný poplatok nazývať Príspevok na energiu a emisie, teda Energy and Emission Contribution. Aktualizované tarify nadobudli účinnosť 1. januára 2025 a budú sa vzťahovať na všetky lodenia v rámci krajín Európske Únie a Európskeho hospodárskeho priestoru,“ vysvetľuje Jana Mošovská, National Sea Logistics Manager (Manažérka námornej logistiky v Kuehne+Nagel na Slovensku).
Zmeny v námorných alianciách
Vznik a zmeny v námorných alianciách nie sú nijako neobvyklé. Napríklad v roku 2017 vznikla OCEAN Aliance, ktorá zahŕňa dohodu medzi dopravcami CMA-CGM, Evergreen, COSCO a OOCL. Aliancia 2M bola vytvorená dopravcami Mediterranean Shipping Company (MSC) a Maersk. Aliancia pod názvom „The Alliance“ pozostávala z dopravcov Hapag-Lloyd, ONE, Yang Ming Line a HMM. Výhody takýchto aliancií spočívajú napríklad vo zvýšení trhovej sily, objemu prepravy a v znižovaní nákladov (tzv. úspory z rozsahu). Spojením dopravcovia obsluhujú viac prístavov a viac destinácií.
Kým OCEAN Aliance predĺžila vzájomnú spoluprácu až do roku 2032, s flotilou 330 lodí a kapacitou cca 3,8 miliónov TEU, 2M Aliance končí spoluprácu už tento rok. Spoločnosti MSC a Maersk plánujú totiž prejsť na samostatné operácie, pričom Maersk a Hapag-Lloyd zároveň vytvorili novú alianciu Gemini Cooperation, ktorá začne ponúkať služby už vo februári 2025. Flotila Gemini Cooperation pozostáva z približne 350 moderných lodí, mnohé z nich sú pripravené na používanie ekologickejších palív, s celkovou kapacitou približne 4 milióny TEU.
Spolupráca má za cieľ zrýchliť snahy o dekarbonizáciu, optimalizovať rýchlosť prepravy, využívať väčšie lode, alternatívne palivá a znížiť čakacie časy. Spoločnosť MSC, v súčasnosti s najväčšou flotilou 850 lodí a kapacitou cca 6 miliónov TEU, sa rozhodla ponúkať služby samostatne a na niektorých servisoch bude spolupracovať s Premier Alliance.
V tomto roku zanikne aj The Aliance, ktorú tvorili členovia Hapag-Lloyd, Ocean Network Express (ONE), Yang Ming, MOL, K-Line a HMM. Časť bývalých členov – HMM, ONE a Yang Ming – už založila novú alianciu Premier Alliance. Tá bude poskytovať služby na trasách Ázia – Európa, Trans-Pacifik a Ázia – Stredný východ. Flotilu bude tvoriť 240 lodí s kapacitou okolo 3,3 milióna TEU.
Uvedené zmeny v námorných alianciách budú mať vplyv na existujúce služby, ceny a prepravné harmonogramy a je potrebné sa na ne pripraviť. Očakáva sa väčšia flexibilita pri výbere jednotlivých prepravných servisov a Gemini Cooperation dokonca sľubuje dodržanie prepravného času až v 90% ich servisov.
„Je to obrovský skok oproti súčasnej situácii, preto sú viacerí skeptickí, ale držme im palce. Zásadne by to uľahčilo našu prácu a zvýšilo spoľahlivosť servisov a spokojnosť klientov“, hovorí Jana Mošovská a dodáva: „Nástup nových servisov bude postupný v priebehu prvých troch mesiacov roku 2025, preto treba počítať na všetkých servisoch s tzv. blank sailings, čiže vynechávaním prístavov, čo dočasne zníži prepravné kapacity. Kľúčovú úlohu naďalej zohráva vývoj globálnej ekonomiky v kontexte s narastajúcou kapacitou lodí.“