Kongres Slovlog 17 predpovedal budúcnosť ľudí v modernej logistike
Ľudskú myseľ čoraz viac nahrádza umelá inteligencia a pomedzi ľudské nohy si hľadajú cestu automatizované roboty. Vďaka čoraz väčšej dostupnosti moderných automatizovaných riešení v logistike rastie efektivita, presnosť aj predvídateľnosť procesov. Robot však nemá byť konkurenciou pre ľudských pracovníkov. Naopak, je pomocným nástrojom, ktorý umožňuje dosahovať lepšie výsledky s menšou námahou a sústrediť sa na väčšie ciele. Práve budúcnosť človeka v automatizujúcom sa svete dopravy a skladovania bola hlavnou témou prestížneho logistického kongresu Slovlog, ktorý sa konal 28. a 29. novembra v priestoroch hotela DoubleTree by Hilton v Bratislave. Vypočuť si prominentných rečníkov a pozrieť inovatívne prípadové štúdie prišiel opäť rekordný počet návštevníkov. Organizátorom prestížneho kongresu Slovlog je spoločnosť Atoz Group a časopis Systémy Logistiky je jeho tradičným mediálnym partnerom.
Človek a robot boli tento rok hlavnými aktérmi najväčšieho slovenského logistického kongresu Slovlog. Vízie možných riešení akútneho problému s nedostatkom pracovnej sily na trhu prilákali do Bratislavy profesionálov z oblasti logistiky, skladovania a developmentu. Stovky účastníkov mali príležitosť čerpať inšpirácie z tradične pestrého programu. „Sme veľmi radi, že kongres Slovlog z roka na rok rastie. Viac ako 450 registrovaných účastníkov je dôkazom, že téma ľudských zdrojov v kontexte nastupujúcej robotizácie logistických procesov je mimoriadne pálčivá a aktuálna. Nadstavbou prezentácií a diskusií myšlienkových a biznisových lídrov v tejto oblasti boli aj praktické prezentácie konkrétnych riešení a ich úspešnej aplikácie v praxi,“ zhodnotila Tatiana Koššová, country manažérka spoločnosti Atoz Group pre Slovensko. Celodenný program kongresu prebiehal súbežne vo viacerých tematických sekciách. Kongres Slovlog bol v neposlednom rade aj miestom početných stretnutí a nadväzovania cenných obchodných kontaktov.
Úspech kongresu Slovlog je odrazom dôvery partnerov. Úvodné slovo v rámci spoločného programu preto konateľ spoločnosti Atoz Group Jeffrey Osterroth venoval práve zástupcom zlatých partnerov. Tento rok nimi boli Péter Vörös zo spoločnosti Hopi SK, Miroslav Vajda zo spoločnosti Jungheinrich, Jindřich Kadeřávek zo spoločnosti Element Logic a Jakub Velko zo spoločnosti 108 Real Estate.
Ľudský faktor v ére AI
Obsahové obrysy hlavnej témy nakreslil prestížny hlavný rečník kongresu. Pozvanie do Bratislavy prijal vedúci Inštitútu pre riadenie dopravy a logistiky na Viedenskej univerzite ekonómie a obchodu profesor Sebastian Kummer. Ako výskumník sa zameriava na praktické aplikácie a aktuálne problémy v oblasti riadenia logistiky, logistického kontrolingu či riadenia dodávateľského reťazca.
Prednáška poskytla odpovede na základné otázky o histórii aj o princípoch fungovania nástrojov umelej inteligencie. Táto technológia má podľa experta potenciál v aktuálnej dekáde významne prispieť k rastu globálnej ekonomiky, pričom práve doprava a logistika patria medzi odvetvia, v ktorých bude mať AI najväčšiu prírastkovú hodnotu.
Umelá inteligencia má potenciál na konci dekády predovšetkým riadiť robotické systémy, ktoré budú vykonávať opakujúce sa fyzické činnosti. Strojové učenie zároveň nahradí časť administratívnych úkonov vrátane niektorých logistických služieb. Ako však dodal, stále budú potrební ľudia, ktorí budú na procesy dohliadať a obsluhovať roboty a AI. Práve z toho dôvodu je potrebné rozvíjať nové zručnosti a prispôsobiť prebiehajúcej zmene obchodné modely.
Inovácie ako hnacia sila logistiky
Teóriu na hlavnom pódiu rýchlo vystriedali praktické aplikácie moderných technológií. Popredných dodávateľov logistických riešení na slovenskom trhu pozvala na pódium moderátorka bloku zameraného na inovácie Martina Le Gall Maláková, zakladateľka Priemyselného inovačného klastra (Industrial Innovation Cluster). Prezentujúci hostia mali možnosť predstaviť svoje projekty a ukázať konkrétne príklady využitia digitálnych nástrojov a automatizácie, ktoré využívajú na zlepšenie kvality svojich služieb pre klientov.
Logistická spoločnosť Hopi SK využíva na vzdelávanie svojich zamestnancov digitálny informačný systém. Riaditeľ ľudských zdrojov spoločnosti Štefan Maňúr vysvetlil, že hoci mnohé pracovné miesta v logistike v najbližších rokoch nahradí automatizácia a nastupujúca umelá inteligencia, logistika ako celok sa bez ľudí nezaobíde. Kľúčové budú vzťahové roly a pozície zodpovedné za tvorbu riešení pre klientov.
O technológii adaptívneho zásobovania výrobných liniek autonómnymi robotmi (AMR) rozprával Peter Mačuš, riaditeľ oddelenia projektov a automatizovaných riešení v spoločnosti Jungheinrich. Prezentácia poskytla prehľad o súčasných výzvach v internej logistike a spôsoboch, ako pružne reagovať na meniaci sa dopyt. Naznačila tiež, ako je možné dospieť k efektívnej spolupráci človeka a robota v priemyselnom prostredí.
Zorientovať sa na trhu logistických a priemyselných nehnuteľností pomáha interaktívna mapa z dielne spoločnosti 108 Real Estate. Vedúci lízingu Jakub Velko ukázal, že mapa umožňuje filtrovať parky podľa štandardov tried a poskytuje kľúčové informácie o jednotlivých lokalitách. Zobrazuje tiež blízkosť hlavnej dopravnej infraštruktúry, umožňuje presnú geografickú lokalizáciu parkov a prináša mnohé ďalšie cenné informácie o trhu nehnuteľností.
Ľudská hodnota v logistike budúcnosti
Otázka pozície ľudského pracovníka v automatizovanom logistickom systéme rezonovala aj vo veľkej predpoludňajšej panelovej diskusii. Nové revolučné trendy vyvolávajú očakávania bezprecedentnej efektivity a optimalizácie. Tento prevrat nemôže prebehnúť bez aktívnej spoluúčasti človeka a je vyvolaný práve jeho potrebami. Bude však človek rovnako neodmysliteľnou súčasťou logistických procesov aj v budúcnosti? Čaká nás zánik pracovných miest alebo sa ľudia stanú kľúčovými stratégmi v tomto dynamickejšom a sofistikovanejšom prostredí? Ak áno, aké zručnosti a kompetencie budú v budúcnosti najviac potrebovať? Názory na tieto a ďalšie otázky zazneli exkluzívne v podaní zástupcov popredných poskytovateľov a používateľov logistických služieb a produktov. Svoje názory a skúsenosti prezentovali Peter Okenka (DHL Supply Chain), Andrea Rebejová (IAC Group Slovakia), Ján Miklošovič (Lenovo), Bibiána Buková (Žilinská univerzita ) a Jakub Randa (Prologis). Diskusiu odborníkov moderovala Tatiana Koššová, country manažérka spoločnosti Atoz Group pre Slovensko.
Poludňajšia prestávka kongresu Slovlog už tradične patrí chutnému obedu a neformálnym stretnutiam. Okrem nich však ponúka možnosť cielených rýchlych obchodných rokovaní v rámci sekcie BizLog. Krátke desaťminútové stretnutia spájajú za jedným stolom používateľov logistických služieb s potenciálnymi poskytovateľmi riešení. Je to ideálny čas navzájom spoznať svoje podnikanie, vymeniť si vizitky, predstaviť ponuku a v prípade záujmu sa dohodnúť na ďalšom stretnutí.
Tróny kráľov ciest ostávajú prázdne
Aj poobede bol program previazaný nosnou témou pozície človeka v modernej logistike, avšak kongresové dianie sa rozvetvilo do troch samostatných obsahových častí. Prvou časťou bola sekcia Doprava a SCM, ktorej úvodom bolo zhodnotenie stavu a výziev, ktorým čelí cestná nákladná doprava. Generálna tajomníčka združenia cestných dopravcov Česmad Slovakia Lucia Nemček vo svojej prezentácii upozornila, že tempo úbytku profesionálnych vodičov sa z roka na rok zvyšuje, pričom aktuálne slovenský pracovný trh eviduje približne 14-tisíc neobsadených pozícií. Pripomenula tiež nároky, ktoré na cestných dopravcov kladie slovenská a európska legislatíva v podobe povinného prechodu na nové tachografy a rastúceho tlaku na udržateľnosť.
Správne nastavený model systému zvozu je kľúčovým prvkom efektívneho riadenia logistiky materiálu. Rôzne prístupy k nastaveniu modelu, ale aj praktické skúsenosti a porovnanie distribučných modelov zálohových systémov na Slovensku a v iných európskych krajinách vo svojej prezentácii predstavil Ján Franek, riaditeľ logistiky v neziskovej organizácii Správca zálohového systému. Znázornil, ako implementácia dômyselnej IT architektúry umožňuje plánovať a efektívne riadiť zber zálohovaných nápojových obalov z viac ako tritisíc zberných miest.
Implementácia systému trhoviska cestnej nákladnej dopravy viedla k zvýšeniu efektívnosti spoločnosti. Zdeněk Bořil, konateľ spoločnosti Sped Tempus, a Radovan Tišer z Timocom ukázali situácie, keď systém okamžite nahradí vypadnutého dopravcu, čím sa zabezpečí kontinuita dodávateľského reťazca. Okrem toho ukázali, ako využitie umelej inteligencie, ktorú v súčasnosti spoločnosť testuje, prispieva k výraznému zrýchleniu pracovných procesov a umožňuje maximalizovať vyťaženie vozidiel.
Doprava sa napriek výdobytkom automatizácie ešte dlho bez ľudí nezaobíde. Napriek tomu však voľných pracovných pozícií rýchlo pribúda vo všetkých fázach dodávateľského reťazca. Zmierniť personálne sucho za volantom kamiónov by mohol presun tovarov na iné druhy prepravy. Kombinovať cesty, železnice a rieky je však možné len na dôsledne vybudovanej infraštruktúre. Čo si vyžaduje byť vodičom dnes v porovnaní s minulosťou? Dokážu firmy nalákať mladú generáciu vodičov? Ako sa budú transformovať pracovné pozície v doprave a SCM? Expertnú diskusiu viedli Daniel Krč (Eco-Bags), Viktorie Malsagová (Royal Canin Europe), Tadeáš Kos (FM Logistic), Juraj Rimeš (Metro Cash and Carry Slovakia) a Martin Hubeňák (Port of Antwerp-Bruges). Panelovú diskusiu moderoval Vladimír Maťo, šéfredaktor slovenského štvrťročníka Systémy Logistiky.
Alternatívny program bol určený pre manažérov ľudských zdrojov z logistiky a dopravy. Pri okrúhlom stole s moderátorom Romanom Molekom (Transearch International) mali účastníci možnosť diskutovať o kľúčových trendoch, ktoré ovplyvnia štruktúru pracovných miest v logistike, a o tom, ako sa odvetvie prispôsobuje týmto zmenám. Diskusii predchádzali zaujímavé prezentácie. O tom, prečo je pre úspešnú automatizáciu a digitalizáciu nutné mať dobre nastavené nielen interné procesy a systémy, ale aj kultúru a hodnoty firmy, porozprával Martin Hric (IA4DC) a vplyvy technologickej revolúcie a demografických zmien na pracovný trh prezentovala Zuzana Rumiz (ManpowerGroup Slovensko).
Haly musia zohľadniť nároky automatizácie
Skutočný rozsah dynamiky zavádzania automatizácie a robotiky je nezriedka ukrytý za múrmi rozsiahlych hál distribučných a logistických centier. Súbežný blok venovaný rôznym aspektom vnútornej logistiky umožnil vyniknúť sérii pôsobivých realizácií. Efektívna spolupráca medzi poskytovateľmi logistických riešení a používateľmi ich technológií viedla k naplneniu vízie zlepšenia pracovných procesov. Aktuálne prípadové štúdie na kongrese Slovlog už tradične prezentovali bok po boku zástupcovia oboch strán obchodného partnerstva.
Uzatváraním materiálových tokov medzi výrobcom – recyklátorom a jeho zákazníkmi – odberateľmi obalových materiálov vzniká potenciál ušetriť materiálové zdroje, dramaticky znížiť náklady firiem na obalový materiál a znížiť vyprodukovaný ekvivalent CO2 v oblasti obalov. Projekt vývoja vratného obalu ako náhrady za pôvodný jednorazový obal so sebou priniesol viacero výziev, no ich postupné zdolávanie vyústilo v inovatívne obalové riešenie. Úspešný príbeh takejto ekologickej výmeny prezentovali Martin Zmeškal zo spoločnosti Slovak Telekom a T-Mobile Czech Republic a František Beták zo spoločnosti Corplex.
Proces automatizácie skladu sa začína počiatočnou analýzou a identifikáciou kľúčových požiadaviek a až následne vyústi do konečnej implementácie riešenia. Alexander Szalai zo spoločnosti GymBeam a Jindřich Kadeřávek zo spoločnosti Element Logic ukázali, ako dynamicky rastúci internetový obchod vďaka jedinečnej inštalácii systému AutoStore zvýšil efektivitu vychystávania objednávok. Súčasťou prezentácie boli aj praktické postrehy a cenné skúsenosti z prvých troch mesiacov ostrej prevádzky, ktoré umožnili vyhodnotiť efektívnosť automatizovaného systému a identifikovať potenciálne oblasti na optimalizáciu.
Logistické centrum spoločnosti eD System zaznamenalo najväčšiu inováciu vo svojej histórii. Sklad dostal nové automatizované a vychystávacie riešenie, ktoré výrazne ovplyvnilo logistické procesy od príjmu až po expedíciu. Implementácia navrhovaného riešenia trvala 14 mesiacov a prebiehala za plnej prevádzky skladu. Všetky technológie sú riadené systémom WCS VertiNode AI, ktorý komunikuje s nadradeným systémom WMS a zabezpečuje obojsmernú výmenu informácií. O výzvach aj benefitoch zavedeného riešenia rozprávali Jan Turoň zo spoločnosti eD System a Bohumil Tejnický zo spoločnosti VertiFlex.
Miesto v skladových halách je vzácne, a preto je dôležité využiť ho v maximálnej možnej miere. Vertikálne zakladače majú zásadný vplyv na efektívne fungovanie a organizovanie skladu. Cieľom spoločnosti sídliacej v strede obce s výrazne limitovanými možnosťami na výstavbu nových hál bolo navýšenie skladovej plochy bez nutnosti výstavby nových hál. Skladové veže umožnili nielen vytvoriť dodatočnú skladovaciu plochu, ale vo výsledku sa časť pôvodnej plochy dokonca uvoľnila na iné využitie. Výhody takejto automatizácie predstavili Filip Bobula zo spoločnosti Rudos Ružomberok a Miroslav Čiernik zo spoločnosti SysTech Group.
O automatizácii a robotizácii intralogistiky sa diskutuje na všetkých fórach, menej už o základných predpokladoch ich rozvoja, teda o príprave hál. Tie sú pritom neoddeliteľnou súčasťou rozhodovacieho procesu a v niektorých prípadoch aj prekážkou implementácie pokročilých technológií. Aké sú základné a nadštandardné technické požiadavky na nové haly s automatizáciou alebo robotikou? Do akej miery sú výrobné spoločnosti ochotné investovať do nových hál alebo rekonštrukcie brownfieldov s cieľom vybudovať automatizované alebo robotizované sklady? Aj to boli témy do diskusie, ktorej sa zúčastnili experti z praxe Alexandra Gačevičová (BHM Park), Miroslav Vajda (Jungheinrich), Helena Lišková (Dr.Max Holding), Martin Palenčík (MTBiker), Ivan Pastier (CTP Slovakia) a Jakub Pelikán (Mountpark). Debatu biznisových lídrov viedla konzultantka v oblasti retailu a logistiky Patrícia Jakešová.
Prepojenie biznisu a udržateľnosti
Podvečer sa program kongresu Slovlog opäť zjednotil na hlavnom pódiu. Vystúpil expert na témy udržateľnosti, ESG reportingu a zeleného financovania Peter Molnár z poradenskej spoločnosti EY Slovakia. Vo svojej prednáške sa zameral na metriky, ktoré sa sledujú nielen v rámci ESG reportingu, ale sa zároveň používajú ako kritériá pre získanie lepšieho financovania podnikateľských aktivít a môžu byť využité ako príležitosť vo výberových konaniach. Priblížil, ako správne prepojiť ESG s existujúcou stratégiou spoločnosti a prečo je potrebné stanoviť si v tejto oblasti hmatateľné ciele.
Zvyšujúci sa tlak na udržateľnosť si vyžaduje, aby sa logistické spoločnosti stali aktívnymi hráčmi v prechode k nízkouhlíkovým ekonomikám. Záverečná panelová diskusia sa zamerala na vzťah medzi logistikou a zodpovednosťou, pričom zdôraznila kľúčové aspekty ako environmentálne dosahy, sociálnu zodpovednosť a ekonomickú udržateľnosť. Aké regulačné a finančné faktory ovplyvňujú implementáciu cirkulárnych princípov v logistike? Ako môžu logistické spoločnosti využiť požiadavky Green Deal ako príležitosť pre transformáciu svojich procesov? Aj o tom diskutovali experti Milan Svejkovský (Coca-Cola HBC), Slavomír Sýkora (LPR), Jaroslav Beneš (Plzeňský Prazdroj), Péter Vörös ( Hopi SK) a Jiří Zita (Panattoni CZ & SK). Tematickými okruhmi ich sprevádzala Marta Jančkárová, moderátorka aktuálnej publicistiky Slovenskej televízie a rozhlasu.
Obľúbeným vrcholom kongresového dňa je Logistický Business Mixer. Po informačne nabitom programe nastáva čas na nadväzovanie nových obchodných kontaktov či posilnenie existujúcich v menej formálnej atmosfére. Účastníci kongresu si užili pivnú degustáciu spoločnosti Plzeňský Prazdroj aj miešané drinky od spoločnosti Coca-Cola a skvelú hudbu.
Druhý kongresový deň patril exkurziám v rámci programu Seelog, ktorého cieľom je predstaviť „logistiku v praxi“ a sprostredkovať informácie o zaujímavých logistických projektoch realizovaných na Slovensku z prvej ruky. Tentoraz mali účastníci kongresu možnosť navštíviť automatizované distribučné centrum Sport Vision West EU v Seredi, najmodernejší výrobný a distribučný závod spoločnosti Tomra Sorting v Senci, robotický sklad predajcu bicyklov MTBiker pri Trenčíne, nový distribučný sklad Hossa Family, ako aj nový bratislavský terminál doručovacej spoločnosti Packeta.
Ak ste náhodou tohtoročný kongres SLOVLOG 17 nestihli navštíviť, nie je dôvod na smútok. Všetky prezentácie, diskusie, prípadové štúdie, ale aj ďalšie časti programu budú publikované aj formou Executive reportu, ktorý bude súčasťou štvrťročníka Systémy Logistiky 102/2025 a k dispozícii bude tiež na stiahnutie vo formáte PDF na webových stránkach kongresu. Jednotlivé časti programu budú prezentované aj vo videopríspevkoch na youtubovom kanáli Atoz Logistics.
S najnovšími trendmi a inováciami zo sveta logistiky budete mať možnosť sa zoznámiť aj na budúcoročnom kongrese EASTLOG v Prahe, ktorý sa bude konať 29. – 30. mája 2025, alebo na konferencii SLOVLOG v Bratislave v dňoch 27. – 28. novembra 2025.