Spojenie trendu zdravého a aktívneho životného štýlu s rozmachom internetového predaja umožnil slovenskej firme GymBeam preskočiť latku domáceho trhu a postaviť sa na stupne víťazov kríz posledných rokov. Tvrdá príprava na zápolenie v medzinárodnej biznisovej aréne viedla firmu k zavedeniu prémiovej automatizácie. Systém AutoStore v novom košickom distribučnom centre je stredoeurópskym unikátom. Hlad po inováciách ním však neutíchol, avizuje manažér logistiky spoločnosti GymBeam Alexander Szalai.
Spoločnosť GymBeam ponúka rôzne výrobky, doplnkami výživy a zdravými potravinami počnúc a športovým oblečením a príslušenstvom končiac. Odkiaľ tieto výrobky prichádzajú?
Spektrum dodávateľov je pomerne široké. Kým veľká časť nepotravinového tovaru pochádza z Číny a iných ázijských krajín, potraviny a doplnky stravy dodávajú rôzni výrobcovia zo Slovenska, ale aj z iných krajín Európskej únie. S niektorými firmami spolupracujeme formou kontraktu, kde my nakupujeme suroviny a oni ich pre nás spracúvajú.
Kam tento tovar prichádza a kam ho distribuujete ďalej?
V súčasnosti ešte všetky objednávky našim zákazníkom v segmente B2B aj B2C odosielame z centrály na Rastislavovej ulici v Košiciach. Produkty dodávame okrem Slovenska do okolitých krajín, teda Česko, Maďarsko, Poľsko, Ukrajina, aj do krajín na Balkáne. Na Západe sú hlavnými trhmi Rakúsko, Nemecko a Taliansko. Cez dodávateľov posielame menšie objednávky napríklad do Švajčiarska a príležitostne aj do iných krajín.
O akom objeme objednávok hovoríme, koľko tovaru prejde za deň vaším distribučným centrom?
Objem zásob sa rôzni v závislosti od príchodu objednávok. Napríklad pokiaľ ide o tovar z Ázie, ktorého príde vo veľkoobjemových kontajneroch naraz pomerne veľa, sme schopní na príjme spracovať približne 280 až 300 metrov kubických za deň. Pokiaľ ide o odbyt smerom von, osem mesiacov z roka fungujeme v dvojzmennej prevádzke a dokážeme odoslať 17- až 18-tisíc objednávok v závislosti od ich štruktúry. Počas výpredajov, čo je Black Friday, septembrový výpredaj a veľkonočný výpredaj, pracujeme nepretržite a náš rekord je 21-tisíc objednávok za deň. Teoretická technická kapacita je zhruba na úrovni 24-tisíc objednávok.
Aktuálna centrála vám už začala byť kapacitne tesná. Aké ste našli riešenie tejto situácie?
Nedávno sme prevzali dve haly pri košickom letisku. Nachádza sa tam priemyselný park, a keďže sme tam už využívali menšiu halu na výrobu, tak sme sa aj po rozšírení obzerali práve tam. Druhá hala s plochou 5 700 metrov štvorcových slúžila posledné dva roky ako buffer sklad pre nadzásoby. V súčasnosti vidíme našu budúcnosť najmä v nej, a preto sme vybudovali automatizáciu systémom AutoStore. Je tam navyše dostatok miesta aj na rozširovanie v budúcnosti.
Odkedy by mala distribúcia objednávok prebiehať v plnej miere z novej adresy?
Podľa plánu by už niekedy na konci prvého kvartálu 2025 malo odchádzať približne 90 percent balíkov z novej adresy. Z aktuálnej lokality na Rastislavovej budeme posielať už len nadrozmerné objednávky a objednávky pre B2B partnerov.
Aké faktory vás motivovali investovať do automatizácie skladu?
Prvým a rozhodujúcim faktorom bol vysoký medziročný rast na úrovni 60 až 70 percent v rokoch 2021 a 2022. Tradičnou metódou pickingu už pri takom náraste nebudeme stíhať vychystávať taký objem objednávok. Na pôvodnej adrese sme využili každý centimeter kubický plochy na uloženie tovaru, takže sme hľadali spôsob efektívneho využitia skladového priestoru. Aj počet ľudí, ktorí dokážu pracovať v pickovacích zónach, než sa začnú pliesť jeden druhému pod nohy, je obmedzený. Pôvodne sme mali jednu pickovaciu zónu pre približne šesťdesiat ľudí, neskôr sme pridali ďalšiu pre približne štyridsať ľudí, avšak viac ich už rozširovať nevieme.
Ako sa u vás mení intenzita objednávok v sezónnych výkyvoch?
Variabilitu počtu objednávok vnímame cez týždeň, keď najsilnejší je pondelok a následne k piatku objem klesá. V nedeľu opäť narastie smerom k pondelkovému vrcholu. Sezónnosť vidíme aj v rámci mesiaca s vrcholom po výplatných termínoch. Tretia sezónnosť súvisí s výpredajmi, pre nás je to apríl, september, november a január. Vtedy v objednávkach vidíme novoročné záväzky chudnúť, cvičiť a posilňovať.
Ako ste nárasty počas výpredajov riešili doteraz?
Najmä s pomocou brigádnikov, avšak aj košický región má limity dostupnosti pracovnej sily. Vnímame príchod veľkých investícií do regiónu a usúdili sme, že voľnou pracovnou silou sme dosiahli strop. Náš rekord je síce 21-tisíc objednávok za deň a technická kapacita o čosi viac, ale len veľmi ťažko sa posúvame vyššie. Sme obmedzení dostupnosťou ľudskej pracovnej sily.
Čo ešte vstupuje do vzorca pri rozhodovaní o veľkej investícii?
Boli to, samozrejme, aj menej zásadné faktory, ako napríklad miera ľudskej chybovosti v procese vychystávania, následný nesúlad v položkách a potreba častejšej inventarizácie. Po ďalšie, ak robíme akýkoľvek zásah do dopravníkových systémov využívaných v starom sklade, je nevyhnutné odstaviť skladové procesy. Keď sme tieto vplyvy zrátali, najvýhodnejším riešením sa ukázala byť technológia AutoStore. Umožňuje priestorovú efektivitu a výrazne zvyšuje efektivitu vychystávania.
Ako máte proces vychystávania nastavený dnes a ako ho zmení automat?
Proces je rozdelený na picking, v ktorom ľudia vezmú tovar v pickovacej zóne a vložia ho do prepraviek na dopravníkovom páse. Ten tovar odvezie na export, kde ho baliči prebalia do zákazníckeho balenia. Automatizácia nám umožní tieto pozície spojiť. Chodenie pracovníkov do pozícií a zbieranie tovaru vynecháme, pretože prepravky prídu k nim. Úlohou pracovníkov je tovar preložiť do kartónovej krabice a poslať na triedenie.
Výsledkom je zníženie nákladov a zvýšenie objemu tovarov, ktoré dokáže jeden človek vychystať. Pre nás je veľmi dôležitá aj škálovateľnosť. Je to napokon len hliníková klietka, v ktorej sú plastové boxy a navrchu roboty. Rozšírenie znamená pristavať hliníkovú klietku, naplniť ju prepravkami a navrch umiestniť viac robotov. Systém takto vieme rozširovať bez obmedzenia činnosti v časti, ktorá už funguje. Táto flexibilita pre nás bola veľmi dôležitá.
Plánujete meniť parametre tak často, že to hrá zásadnú rolu?
My síce pracujeme s nejakými predpoveďami na štyri či päť rokov dopredu, ale do istej miery je to len pokus o veštenie. Kedykoľvek môže prísť zmena a objednávok môže byť zrazu násobne viac, ale aj menej. Všetci máme skúsenosti z pandémie. Konkrétne spoločnosť GymBeam sa jej dokázala prispôsobiť a vyjsť z nej posilnená. Vývoj je však náročné predvídať, a preto je výhodou, že vieme systém rýchlo rozšíriť o požadovanú kapacitu, alebo ho naopak obmedziť.
Prinášame vám ochutnávku z aktuálneho čísla časopisu Systémy Logistiky 101/2024.
Celý článok, ktorý bol publikovaný v rámci rubriky Interview, si môžete prečítať v časopis Systémy Logistiky 100/2024, alebo aj na našej webovej stránke.