Obaly sú magické a zároveň pevne zakorenené v realite, ukázal kongres Obalko 12
Kongres Obalko 12, ktorý sa konal 17. a 18. októbra v Prahe, sa po niekoľkých ročníkoch, kedy sa venoval väčšinovej udržateľnosti alebo legislatívnym súvislostiam, tento rok zameral na to, aké „kúzelné“ schopnosti obaly poskytujú. „V potrebných diskusiách o udržateľnosti obalov sa niekedy zabúda na to, že obaly sú vlastne kúzelné. Výrobcovia a plniči čelia kritike, že obaly sú zbytočné, nadmerne zaťažujú životné prostredie a že by sme mali prejsť k bezobalovým riešeniam. Tento pohľad je však zjednodušený a zabúda na všetky výhody, ktoré kvalitne navrhnuté obaly prinášajú. Obaly chránia výrobky, predlžujú ich životnosť, uľahčujú predaj, poskytujú spotrebiteľom dôležité informácie o obsahu a správnom použití, a zaisťujú efektívnu manipuláciu a dopravu. V tomto ohľade majú obaly skutočne výnimočné vlastnosti,“ pripomína programová riaditeľka kongresu Kateřina Osterrothová.
Pozvanie na tohtoročný kongres prijalo 484 ľudí. V priebehu akcie bolo udelených 38 trofejí za najlepšie obaly, v 15 programových bodoch vystúpilo 36 rečníkov, bolo prezentovaných deväť prípadových štúdií, diskutovalo sa v dvoch panelových diskusiách a do programu sa dostali aj exkurzie do štyroch prevádzok. Akciu podporilo 39 partnerov a 18 mediálnych subjektov a uskutočnilo sa 75 stretnutí v rámci obedňajšej speed-datingovej platformy.
Mágiu tohto ročníku kongresu Obalko podporil elitný kúzelník Tomasiano, finalista TV show Česko Slovensko má talent a držiteľ mnohých cien za mikromágiu, ktorý odštartoval predpoludňajší program. „Účastníci sa často obzrú za rôznymi ročníkmi kongresu Obalko a nepamätajú si dátum alebo dokonca hlavnú tému, ale hlavného rečníka na začiatku kongresu. A právom, pretože sme mali tú česť mať na Obalku veľmi inšpiratívnych rečníkov, napríklad Evu Jiřičnú, Tomáša Sedláčka, Aleša Valentu a Ladislava Špačka. Keďže ale hlavnou témou tohtoročného kongresu bolo Obalová mágia, nezdalo sa správne zahajovať kongres klasickou prezentáciou. Namiesto toho sme prehovorili najlepšieho kúzelníka, aby nám ukázal skutočnú mágiu a dostal nás do nálady. Na základe spätnej väzby od účastníkov sa nám to podarilo,“ hovorí Jeffrey Osterroth, konateľ usporiadateľskej spoločnosti Atoz Group.
Odborný program odštartoval Paul Jenkins
Zatiaľ čo úvodnú pasáž kongresu obstaral expert na zábavu, odborný program už otvoril obalový profesionál na slovo vzatý. Bol ním Paul Jenkins, výkonný riaditeľ spoločnosti ThePackHub, poprednej poradenskej firmy zameranej na inovácie v oblasti obalov, ktorý účastníkom ponúkol pohľad na aktuálne inovácie v packagingu. Zameral sa predovšetkým na projekty s globálnym dosahom popredných retailových značiek. Objavila sa napr. aj Olma s obalom K3 r100, ďalej obal s PCR plastom pre Cabot Creamery Cooperative, pet balenie s 60% recyklovaného plastu pre Mars Petcare, obalový materiál na báze mycélia vytvorený Fraunhoferovým inštitútom alebo kompostovateľné kávové kapsule pre Dark Woods Coffee. Záujemcovia o papierové obaly sa mohli zoznámiť s fľašami pre Diageo, resp. značkou Johnnie Walker Black Label. Ďalšiu inšpiráciu predstavoval recyklovaný papier použitý na prebaly bujónov značky Knorr alebo recyklované papierové vrecká od Mondi pre predpečené chleby. Medzi tromi desiatkami prezentovaných tipov nechýbali ani obaly z kategórie refill a reuse – napr. pre Ocado Retail, Abel & Cole, Nestlé France alebo Terra Dellyssa.
Spotrebiteľ a „jeho“ obal
Ako to majú s obalmi spotrebitelia? Na túto a ďalšie súvisiace otázky odpovedal Miroslav Paška, account director výskumnej agentúry Ipsos. Čerpal z výskumu, ktorý bol realizovaný exkluzívne pre kongres Obalko 12. Výskumník s dvadsaťročnou praxou uviedol, že unikátnosť a viditeľnosť produktu treba podporiť jasnými tzv. branding assets, teda určitými poznávacími znakmi, ktoré nakupujúci dobre poznajú a očakávajú. Demonštroval to príkladom čokoládovej nátierky Nutella či piva Corona. Napriek odstránenej časti etikiet alebo názvu boli každému jednoducho rozpoznateľné vďaka tvaru obalu, použitým farbám či rozloženiu grafických elementov. Práve tvar obalu je u spotrebiteľov na druhom mieste pri identifikácii toho „svojho“ výrobku. Až na treťom mieste sú farby, jasnosť, farebná kontrastnosť či jednoduchosť. Vo svojom vystúpení sa oi tiež zameral na to, či sú zákazníci ochotní priplatiť za udržateľný obal. Áno, ale maximálne 1–5 % z pôvodnej ceny produktu.
Na vystúpenie Miroslava Paška nadviazala panelová diskusia s názvom Obaly, ktoré zvedú – ako získať pozornosť spotrebiteľa. Do debaty, ktorú moderoval Stanislav Břeň (Svět balení), pozvanie prijali Katarína Kretter (OZV Envi – Pak), Tomasz Ratajczak (Allegro), Ján Paukovic (The22design), Tomáš Hejkal (Stock Plzeň-Božkov) a Martin Hejl (Thimm). Z rôznych uhlov pohľadu, ktoré boli definované už tým, aké oblasti zastupovali jednotliví diskutujúci, sa preberali predovšetkým možnosti lepšieho oslovenia spotrebiteľov a pochopenia zákazníckej skúsenosti cez obaly.
Počas obedňajšej pauzy na obed bol už tradične priestor pre sekciu nazvanú BizPack. Jedná sa o speed-datingovú platformu, kedy sa stretávajúci potenciálni obchodní partneri na strane užívateľov a poskytovateľov obalov a obalových riešení. Tento rok bolo pripravených 15 partnerov a konalo sa 75 stretnutí.
Popoludnie plné prípadových štúdií a inovácií
Prevažná časť popoludňajšieho programu patrila prípadovým štúdiám. Bolo ich celkom deväť vo dvoch blokoch.
Obaly s rozšírenou realitou
Thimm vytvoril pre spoločnosť Albi modulárny obal, ktorý je možné jednoducho prispôsobiť rôznym potrebám. Bolo treba logicky usporiadať a zabaliť veľké množstvo variabilných komponentov vedeckej stavebnice AlbiLab. Ďalej sa dizajnér snažil zapojiť do hry samotný obal, čo zahŕňa aj umožnenie pohľadu dovnútra produktu. Výsledný obal obsahuje interaktívne prvky, ako sú QR kódy a rozšírená realita, ktoré poskytujú okamžitý prístup k informáciám o produkte.
Prednášajúci: Alena Plzáková (Albi Česká republika), Martin Muzikář (Thimm)
Plastové obaly holítok vystriedal zvariteľný papier
Edgewell sa rozhodol zlepšiť udržateľnosť a vizuálnu atraktivitu balenia svojich jednorazových paličiek, ktoré sú tvarovo neforemné. V spolupráci s tlačiarňou OTK printing & packaging a výrobcom zvariteľného papiera Koehler vytvoril obal z materiálu Koehler NexPlus Seal Pure. Podľa prednášajúcich možno vďaka dominantnému podielu papiera a minimu nanášanej vrstvy hovoriť o monomateriáli s plnou recyklovateľnosťou, navyše papier nahradil niektorými zákazníkmi zaznávaný plast. Balenie prešlo kvalitatívnymi testami, vrátane drop testov, environmentálnych skúšok a prepravných testov.
Prednášajúci: Jan Vorlíček (Edgewell), Petra Vaňková a Michal Uher (oba OTK printing & packaging)
Nové obaly otvorili dvere do veľkých reťazcov
Účastníci kongresu mohli ďalej objaviť príbeh mikrozeleninového startupu Speed Tray od spoločnosti Little Luko, ktorý vplyvom obalov od Smurfit Westrock zaznamenal rast. Tento krok, teda využívanie skladateľnej lepenkovej prepravky s päťbodovou konštrukciou, umožnil firme preniknúť do veľkých maloobchodných reťazcov a zdvojnásobiť predaj. Podarilo sa vyriešiť aj niektoré výzvy v oblasti udržateľnosti – odpad bol zredukovaný o štvrtinu a skladovanie sa stalo o polovicu úspornejšie.
Prednášajúci: René Lukosz (Little Luko), Ondřej Hon (Smurfit Westrock)
Automatizovaná baliaca linka s paletizáciou pre pet food
Ďalšia prípadová štúdia prezentovala novú baliacu linku pre balenie krmiva pre domácich miláčikov, ktorá zahŕňa dva VFFS bagmakery: S250 a S650. Prvý je navrhnutý na výrobu menších vrecúšok, ktoré sú následne balené do sekundárneho balenia, zatiaľ čo S650 sa špecializuje na väčšie vrecia, ktoré sa rovno ukladajú na palety. Pre primárne balenie sú používané monomateriály. Linka je ďalej vybavená automatickým erektorom kartonáže, lepičkou a paletizačnou jednotkou, ktorá efektívne manipuluje so sekundárnymi obalmi aj veľkými vrecami bez nutnosti úprav. Súčasť dodávky tvorili aj fóliovačka a podávač paliet.
Prednášajúci: Milan Jeřábek (Vafo Praha), Michal Matouš (Viking Mašek)
Kúzlo zmývateľných etikiet
Zástupcovia spoločností Rozvoněno, Avery Dennison a Colognia Press hovorili o prípadovej štúdii s použitím zmývateľných samolepiacich etikiet. Vstupný materiál spracováva a etikety pre Rozvoněno vyrába tlačiareň samolepiacich štítkov Colognia Press. Na výrobu remeselných sviečok z kokosového a sójového vosku si v Rozvoněno vybrali použitú fľašu od vína. Na takto vzniknutý obal aplikujú etiketu z materiálu Fasson rCrush Barley, obsahujúceho 40 % recyklátu a 15 % odpadu z jačmenných pliev, s wash-off lepidlom od spoločnosti Avery Dennison. Lepidlo umožňuje odmytie etikety bez použitia chémie v bežných domácich podmienkach, a to iba vodou s teplotou 21 °C a viac.
Prednášajúci: Michael Schmidt (Rozvoněno), Dagmar Hleba Víchová (Colognia Press), Vojtěch Rosina (Avery Dennison)
Rola obalu v online retaili
Primárne obaly firmy Rohlik.cz sa orientujú na udržateľnosť prostredníctvom carbon neutral packaging (napr. mlieko, smotany, kefír), použitie recyklovaných plastov (rPET) pri olejoch a certifikovaných materiáloch (FSC). Obsah recyklátu v ďalších obalových fóliách sa zvyšuje, používajú sa aj materiály ako paper touch foil pre kávové produkty. Sekundárne obaly kladú dôraz na ekologickosť, znižuje sa potlač (hnedo-hnedá) a maximalizuje využitie priestoru obalu. Rohlik.cz venuje zvláštnu pozornosť úlohe sekundárneho balenia v automatizovaných skladoch (napr. Autostore) a možnostiam vratných obalov.
Prednášajúci: Petr Chvojka (Rohlik.cz)
Bruncvík na regáloch posilňujú nové prepravné obaly
Spoločnosť Mondi Bupak v spolupráci s Pivovarom Nymburk a firmou Kaufland vytvorila nový sekundárny obal na plechovky piva značky Bruncvík. V rámci redizajnu celého radu pív Bruncvík v plechu aj vo fľašiach totiž nastala potreba zjednotiť dizajn primárnych aj sekundárnych obalov – plechoviek a fliaš s lepenkovými škatuľami a prepravkami. Obal realizovaný v HQ flexotlači dosiahol kvalitu tlače a dizajnu, ktorý priťahuje zákazníkov v regáloch. Novo sa všetky druhy piva Bruncvík balia do jednotného typu lepenkového boxu, čo zjednodušilo výrobu. Vďaka redukcii CMYK na MY a použitiu troch priamych farieb a laku sa dosiahol požadovaný výsledok.
Prednášajúci: Martina Bočanová (Kaufland Česká republika), Martin Tolar (Mondi Bupak)
Nová tvár Magnesie: dôraz na silu horčíka a minimalizmus
Minerálna voda Magnesia má po 11 rokoch novú vizuálnu identitu. Cieľom bolo vykonať redizajn značky, modernizovať logo a nájsť najvhodnejší vizuálny štýl značky tak – slovami prednášajúcich – „aby sme ju prispôsobili dnešnej dobe, nestratili našich súčasných spotrebiteľov a oslovili aj mladšiu cieľovú skupinu.“ Hlavným prvkom je modernizovaný symbol leva, do ktorého je umne zakomponované aj písmeno M, ktoré ďalej posilňuje vnímanie značky Magnesia. Vyznenie loga trochu kolidovalo s prezidentskou kampaňou Petra Pavla, ktorý tiež používal symbol leva. Firma nakoniec novinku trochu odložila a zmenu loga podrobila ešte spotrebiteľským testom. Na obal bola použitá biela etiketa s metalickými pruhmi, ktoré značia rôzne úrovne perlivosti. Redesign navrhla agentúra FutureBrand.
Prednášajúci: Karolína Šimonová (Mattoni 1873)
Koniec plastu a polystyrénu v balení koncertných svetiel
Spoločnosť Robe Lighting, ktorá vyrába a exportuje svetlá a reflektory pre koncertné siene a divadlá, potrebovala vytvoriť obal na zasielanie týchto svetiel. Mal nahradiť plastové a polystyrénové výplne a zároveň spoľahlivo chrániť svetlá v hodnote desiatok až stoviek tisíc korún. Úloha bola náročná kvôli širokému spektru typov a variantov svetiel, nízkym objemom produkcie a nutnosti ľahkej prispôsobiteľnosti. Výsledný produkt musel tiež priniesť úspory v logistike a skladovaní.
Prednášajúci: Libor Štreit (Robe lighting), Palo Lezo (Paketo group)
Návrat do obalovej budúcnosti
Po sérii prípadových štúdií prišla na rad druhá veľká panelová diskusia tohto ročníka. Niesla názov Návrat do budúcnosti už dnes. Kládla si oi za cieľ popísať, ako by mohli vyzerať obaly, ktoré sa na trhu ešte len objavia, aké budú budúce potreby kladené na obaly a ako sa budú výrobky baliť v budúcnosti. O týchto a ďalších aspektoch obalového trhu diskutovali Juraj Otta (Tomra Collection Slovakia), Jana Žižková (obalová odborníčka), David Hloušek (Avery Dennison), Petr Šikýř (Eko-kom) a Ivo Benda (Greiner Packaging Slušovice). Debatu moderovala Tatiana Koššová (Atoz Group).
Gala večer a nejlepšie obaly uplynulého roku
Kongres Obalko hostí v posledných rokoch aj ceremóniu súťaže Obal roka, ktorá vyzdvihuje najlepšie prevedené obaly a obalové riešenia. Odovzdávanie desiatok cien prizerali stovky odborných hostí. Tohtoročné výsledky s predstihom zverejnil časopis Svet balenia č. 123/2024 a kompletné informácie poskytujú aj internetové stránky Obalového inštitútu Syba. Počas večera boli odovzdané navyše ceny predsedníčky poroty Jany Žižkovej. Obal roka je v Česku jedinou certifikovanou súťažou, ktorá porovnáva obalové riešenia za ďalší rok. Časť ocenených obalov na tuzemskej pôde potom býva ohodnotená aj na medzinárodných obalových súbojoch, predovšetkým v rámci World Packaging Organisation.
Nasledujúce hodiny do polnoci patrili už zábave a nadväzovaniu neformálnych kontaktov. Tento bod má v programovej skladbe pevné označenie – Obalový Business Mixer. Na účastníkov čakal vynikajúci catering, osviežujúce pivo Plzeňského Prazdroja a miešané nápoje od značky Monin. Opätovne vystúpil kúzelník Tomasiano a tiež speváčka Erika Rein s klaviristom Martinom Štefánikom. Hostia si tiež mohli zvečniť svoje zážitky z večera v AI fotokútiku.
Kvartet inšpiratívnych prevádzok
Druhý deň je pravidelne zasvätený návštevám prevádzok, kde sa hostia zoznámia s obalovou či logistickou praxou a môžu získať inšpiráciu pre inovácie vo svojich firmách. Na výber boli štyri destinácie.
LEGO Group pôsobí v Česku takmer štvrťstoročie, v roku 2000 totiž firma začala budovať továreň v kladenskej priemyselnej zóne. Dnes je tento závod jednou z piatich tovární po svete (aktuálne sa stavajú ďalšie dve). V Kladne sa potlačujú a spracovávajú jednotlivé súčiastky, balia kocky do vrecúšok a kompletujú celé stavebnice. Časť baliaceho procesu prechádza v posledných rokoch automatizáciou, zároveň sú plastové vrecká nahradzované papierovými. Účastníkov sprevádzali Gabriela Bechynská a Pavlína Šaurová.
Pred rokom Plzeňský Prazdroj uviedol do prevádzky automatickú triediacu linku na sklenené vratné fľaše. Dokáže automaticky roztriediť fľaše vlastných značiek pivovaru od fliaš iných výrobcov a odhaliť poškodené kusy aj prepravky. Jednotlivé kusy sú kontrolované priamo v prepravkách a za hodinu zariadenie zvládne overiť a vytriediť 4050 prepraviek, teda 81 000 pivných fliaš. K videniu bola tiež nová stáčacia linka, ktorá ešte viac podporuje prechod celého portfólia Plzeňského Prazdroja na vratné fľaše. Komentovanú prehliadku viedol Tomáš Sedláček.
Spoločnosť Euromedia Group má od tohto roku v Stochove nové distribučné centrum. Jeho súčasťou je automatické baliace zariadenie Cartonwrap od spoločnosti CMC Packaging. Praktická rýchlosť zariadenia je 650–750 krabíc za hodinu. Prednosťou produkcie z baliacej linky sú prepracované deformačné zóny v rohoch a na hranách boxov, čo efektívne chráni knihy pred poškodením. Sklad má aj ďalšie lákadlá – napr. robotický systém Autostore so 65 000 plastovými prepravkami a 90 robotmi. Časť zásob sa nachádza v mobilných regáloch, ktoré obsluhujú VNA vozíky. Ďalšia zaujímavosť predstavuje vychystávanie pick-to-light alebo kontrolný systém s automatickým vážením zásielok. Súčasťou haly je aj šesť vertikálnych skladovacích veží. Hostí privítal a informoval Kamil Kidoň.
Už od roku 1994 sa v pražskom Hloubětíne nachádza hlavný závod, ktorý vyrába Pepsi a ďalšie nápoje z portfólia PepsiCo. Prevádzka vyrába nápoje nielen pre slovenský trh, ale aj pre spotrebiteľov na Slovensku av Maďarsku. Zahŕňa aj stáčiareň, laboratórium a sklad. Účastníci exkurzie si prezreli proces výroby, plnenia, skupinového balenia a skladovania. Balenie prebieha na šiestich rôznych strojoch od rôznych značiek. Pepsi sa štandardne plní do fliaš vyfukovaných z preforiem vyrobených z panenského PET, pričom v súlade s novou legislatívou sa prechádza na rPET.
Celoročný viacformátový projekt
Dvojdňový kongres ešte bude mať svoju odozvu na mediálnom trhu. Redakcia časopisu Svet balenia pripravuje rozsiahlu 28-stránkovú prílohu, ktorá priblíži jednotlivé vystúpenia a celkovú atmosféru odbornej akcie. Príloha bude k dispozícii na webe www.obalko.cz a tiež ako súčasť distribúcie časopisu Svět balení č. 125/2024, ktorý vychádza v auditovanom náklade 5000 výtlačkov. Upozornenie na prílohu bude aj v kongresovom newsletteri, ku ktorému sa možno prihlásiť na tomto odkaze: https://obalko.cz/registrace-k-odberu-newsletteru/. V neposlednom rade sú videozáznamy všetkých prezentácií a diskusií z kongresu Obalko 12 k dispozícii na YouTube kanáli skupiny Atoz Packaging.
„Hoci sa kongresu zúčastnilo takmer 500 odborníkov na obaly, vieme, že sa nemohli zúčastniť všetci a že tí, ktorí tam boli, neboli v konferenčnej sále na všetkých prezentáciách a diskusiách. Z toho dôvodu sme z Obalka urobili viackanálový celoročný projekt, aby sa informácie a inšpirácie z kongresu dostali k čo najväčšiemu počtu obalových profesionálov,“ dodáva Jeffrey Osterroth.
Budúci obalový kongres Obalko sa uskutoční 16. – 17. októbra 2025. Záujemcovia o účasť si už môžu termín uložiť do kalendára oficiálneho súboru .ICS kongresu.