Na kafe s… Tomášom Červenkom, riaditeľom spoločnosti MTBiker
Zavedenie robotizácie môže výrazne zvýšiť efektivitu procesov v sklade. Implementácia vyžaduje jasnú predstavu o očakávanom výsledku, dôsledné zladenie s existujúcimi systémami aj zrozumiteľnú komunikáciu v rámci tímu. Aj na Slovensku sa objavujú firmy otvorené najmodernejším riešeniam. Jednou z nich je najväčší slovenský internetový cykloobchod MTBiker, v sklade ktorého flotila autonómnych robotov pomáha s vychystávaním objednávok. Akej práce sa roboty v sklade chopili a ako si na ich prítomnosť zvykli ľudskí zamestnanci hovorí Tomáš Červenka, riaditeľ spoločnosti MTBiker.
Čo stálo za rozhodnutím implementovať do skladu robotický systém?
Keďže sme kapacitne prerástli možnosti nášho existujúceho skladu a areálu, museli sme sa pozerať po sklade s väčšou rozlohou. V rámci tohto kroku a sťahovania sme chceli automatizovať činnosti, ktoré sú jednoduché, repetitívne a zároveň pre človeka únavne. Pre nás to znamenalo automatizáciu pohybu prepraviek s tovarom po sklade tak, aby tovar do pozícii odnášali a z pozícii prinášali roboty. Keďže ako firma neustále rastieme, mohli sme ľudí, ktorí tieto činnosti vykonávali manuálne, premiestniť do pozícii s vyššou mierou komplexnosti, ako je expedícia či príjem tovaru.
Na základe čoho ste vyhodnotili, že je to pre vašu prevádzku vhodné riešenie?
Pozerali sme sa na kombináciu viacerých faktorov. V prvom rade to bola ekonomická návratnosť investície, resp. cena obstarania a prevádzkovania systému v porovnaní s cenou ľudskej práce. Dôležitá bola jednoduchosť a flexibilita systému. Preferujeme systém, ktorý nie je „black-box“ a vytvorený na mieru, ale je modulárny, ľahko premiestniteľný a vieme ho škálovať. Takisto potrebujeme systém, ktorý nám pri výpadku nezablokuje naše procesy a vieme naďalej expedovať ručne. Nevyhnutná bola tiež integrácia s našimi technickými riešeniami, ako je skladový systém, e-shop a fakturačný systém. Zohľadnili sme tiež referencie a zákaznícku podporu.
Ako konkrétne ste roboty do práce v sklade zapojili?
Roboty majú na starosti pohyb tovaru po sklade. To znamená uloženie prepravky s tovarom na vybranú pozíciu v sklade, donesenie prepravky s tovarom na pickovaciu stanicu a následne odnesenie konsolidovanej objednávky na expedíciu. Do budúcna máme v pláne aspoň čiastočne automatizovať aj picking, čím by sme vedeli časť objednávok skonsolidovať bez ľudského zásahu.
Ako vyzeral výber poskytovateľa riešenia, čo ste v procese výberu zohľadňovali?
Na základe faktorov, ktoré sme vyhodnotili ako najdôležitejšie, sme mali najskôr ako favorita riešenie od Autostore. Tesne pred finalizáciou ponuky nás oslovil slovensky startup Photoneo s ich produktom Brightpick, ktorý spĺňal naše požiadavky a ponúkal aj lepšiu návratnosť investície. Keďže v tom čase išlo o veľmi mladý produkt s malým množstvom implementácii, bol rizikovejší ako Autostore, ale dôverovali sme tímu Brightpick, že dodajú kvalitný produkt, čo sa aj potvrdilo.
S odstupom času od realizácie, ako hodnotíte nasadené riešenie?
Ako každý systém, aj naša robotizácia potrebovala niekoľko mesiacov na zábeh a odladenie úvodných problémov. Implementáciu sme načasovali do nasej mimosezóny a počas hlavnej sezóny sme mali systém v plnej prevádzke a mohli sa naň spoľahnúť. Benefity sú jednak na strane redukcie manuálnej ľudskej práce a využití ľudí v činnostiach s vyššou pridanou hodnotou, v znížení chybovosti pri pickingu a expedícii a zvýšení expedičnej kapacity nášho skladu. Ekonomický benefit sa ukáže v čase a najmä keď prejdeme na viaczmennú prevádzku, keďže zatiaľ stále pracujeme na jednej zmene.
Aký vplyv malo nasadenie robotov na ľudských zamestnancov skladu? Boli s tým od začiatku stotožnení?
Vždy je to o komunikácii. Roboty nemajú byť náhrada, ale pomoc pre našich kolegov. Majú ich odbremeniť od opakujúcich sa jednoduchých úloh, aby svoj čas venovali zložitejším problémom a menej sa fyzicky v sklade narobili. Náš robotický systém je bezpečný a ľudia môžu potenciálne pracovať v jednej zóne s robotmi – keďže roboty majú senzory a vedia predchádzať zrážkam. Nebolo nutné zaškoliť všetkých kolegov, nie všetci prichádzajú do kontaktu so systémom. Zaškolili sa najmä kolegovia na baliacich pultoch a pickeri, ktorí pomáhajú robotom konsolidovať objednávky. Po úvodných obavách niektorých zamestnancov a najmä po vyladení systému sú s ním všetci stotožnení a berú roboty ako súčasť MTBiker skladového tímu.