Drahé energie upriamili pozornosť na vráta
Zdražovanie prinútilo užívateľov priemyselných hál striehnuť na každý únik prostriedkov. Dôvodom vysokých účtov za energie môže byť, že peniaze doslova utekajú vrátami. Prvotná investícia do kvalitnej technológie brán v nakladacích dokoch môže takémuto neželanému úniku aspoň čiastočne zabrániť. Po technológiách, ktoré boli v minulosti typické najmä pre sklady so špeciálnym teplotným režimom, sa tak čoraz viac obzerajú aj užívatelia bežných priemyselných hál.
Priemyselné brány a vráta do veľkej miery vystihuje ustálené slovné spojenie „nehas, čo ťa nepáli“, a tomu zodpovedajú aj očakávania zákazníkov. Zaužívané štandardy priemyselných vrát umožňujú developerom priemyselných nehnuteľností ponúkať riešenia, ktoré sú dlhodobo osvedčené, a ich klientom zas spoľahnúť sa na ich funkčnosť a odolnosť.
„Existuje priemyselný štandard, ktorý všetci poznajú aj s ním počítajú klienti,“ hovorí Levente Varga, projektový manažér spoločnosti Garbe Industrial Real Estate. „Za uplynulých desať rokov sa aktuálny štandard stal prevládajúcim trendom. Optimalizujú sa skôr ostatné súčasti, ako sú doky, mostíky, osvetlenie, ovládanie a konštrukcia budovy,“ dodáva. Pri štandardnom riešení je v hľadáčiku investorov logistickej haly predovšetkým energetická efektívnosť inštalovaných vrát.
Snaha upchať každú špáru
Práve bránou, ktorá je z pohľadu funkčnosti haly nevyhnutným otvorom v plášti stavby, môže interiérové teplo unikať najľahšie. „Nejde len o väčšiu hrúbku panela sekcionálnej brány, ale o celkový koeficient priestupnosti tepla v zabudovanom stave. Hrúbka panela je potom jedným z aspektov, ktoré celkový koeficient pozitívne ovplyvňujú. Ďalšími aspektmi sú rýchle pohony s frekvenčným meničom, profily ThermoFrame oddeľujúce konštrukciu brány od stavebného telesa a taktiež nafukovacie tesniace límce obopínajúce nákladný automobil,“ vysvetľuje Vlastimil Martinát, konateľ spoločnosti Hörmann, a dodáva, že kombináciou týchto prvkov je možné dosiahnuť optimálne riešenie.
Dôraz developerov na úsporu energií v posledných rokoch vzrástol. Dôvodom je situácia na trhu, inflácia a celkový nárast cien energetických komodít. „Za čias relatívne nízkych cien energií sme naše riešenie pre úsporu energií skôr museli aktívne ponúkať. Za posledné roky sa však v dôsledku záujmu prevádzkovateľov budov a ich investorov o možnosti úspory energetických nákladov o toto nami ponúkané riešenie zaujímajú aj architekti a projektanti,“ priblížil Vlastimil Martinát. Do popredia sa tak dostáva systém nakladacieho miesta, keď kamión zaparkuje na dok ešte pred otvorením dverí nákladového priestoru. Toto riešenie kladie nároky na mostík, na bránu, ale taktiež na límec. S tým súvisí aj stavebné riešenie celého nakladacieho miesta.
Riešenie existuje aj v situáciách, keď atypické stavebné riešenie nakladacieho miesta naráža na hranicu hospodárnosti. Odpoveďou v takýchto prípadoch sú brány s vyššou dynamikou otvárania. „Ide o riešenie štandardného mostíka, pri ktorom volíme rýchly pohon priemyselnej brány s frekvenčným meničom. Taktiež dodávame nafukovací límec, ktorý obopne hrany nákladového priestoru omnoho efektívnejšie ako plachtový límec. V spojení s rýchlym otváraním brány tak docielime energetické úspory pre prevádzkovateľa,“ vymenúva Vlastimil Martinát.
Využitie definuje špecifiká
Požiadavky investorov priemyselných hál na brány spravidla odrážajú charakter prevádzky budúceho nájomcu. „Keďže sme s klientom v kontakte pred začatím výstavby, ako aj počas nej, zohľadňujeme, samozrejme, jeho požiadavky a náš technický tím v spolupráci s klientom vyberie tú najlepšiu alternatívu pre klientove potreby,“ uisťuje Michal Bubán, riadiaci partner spoločnosti Atrios. Včasná a efektívna komunikácia je základom úspešného projektu. „Občas sa objavia aj potreby niečoho špecifického, ako napríklad v prípade chladiarenských a mraziarenských skladov, pri priestorových obmedzeniach, špecifickej prevádzke a podobne,“ dopĺňa Levente Varga.
Práve logistické haly pre užívateľov z potravinárskeho odvetvia patria k tým, ktoré musia zohľadňovať špecifické nároky, ako potvrdzuje logistický manažér spoločnosti Metro Cash & Carry Juraj Rimeš. „V našich predajniach zase nedochádza k nákupu a obmene tejto techniky tak často. Ale všeobecne je možné povedať, že si pre dodávky takejto a podobnej techniky vyberáme overené riešenia s dobrou povesťou. Keďže naše prevádzky majú riadený teplotný režim, sú dôležité aj tepelnotechnické vlastnosti takéhoto vybavenia,“ hovorí.
Aj vplyvom zdražovania energií sa však rozdiely medzi požiadavkami užívateľov z rôznych odvetví v poslednom období stierajú. „Riešenia, ktoré sme predtým dodávali predovšetkým do potravinárskeho priemyslu, dnes omnoho častejšie dodávame do ,bežných‘ skladových hál. Dá sa teda povedať, že prvotná vyššia investícia ovplyvňuje iba výšku odpisu, ale rozumne zvolené investičné riešenia veľmi pozitívne vplývajú na nižšie prevádzkové náklady budovy,“ vysvetľuje Vlastimil Martinát.
Z pohľadu užívateľa býva rovnako ako splnenie špecifických nárokov dôležitá aj dlhodobá a spoľahlivá starostlivosť zo strany dodávateľa. „Vyberáme si riešenia so stopercentným servisným zázemím, dôležitá je, samozrejme, aj cena. A to nielen v podobe prvotnej investície, ale aj následnej údržby,“ dodáva Juraj Rimeš. Aj akékoľvek špeciálne požiadavky zo strany užívateľov by však mali prejsť podrobnou kalkuláciou nákladov, ktoré so sofistikovanejším riešením prirodzene rastú. „Vieme, samozrejme, vyhovieť aj špecifickým požiadavkám, ale to znamená mať klienta, ktorému sa také neštandardné riešenie oplatí, keďže po skončení nájmu by mal vrátiť späť štandardné riešenie,“ konštatuje Levente Varga.
Bezpečnosť v neposlednom rade
Ďalším aspektom je bezpečnosť prevádzky nakladacieho miesta v tom zmysle, aby vodič nákladného automobilu, nech už z akéhokoľvek mysliteľného dôvodu, nemohol predčasne odísť od nakladacej rampy. Tým by ohrozil bezpečnosť či dokonca život vodiča vysokozdvižného vozíka manipulujúceho náklad z ložného priestoru kamióna do skladovej haly. „Častejšie dostávame požiadavky na dodávku systému, ktorý zabráni predčasnému odchodu kamióna od prekladovej stanice, ale v iných situáciách aj na semaforové riadenie, ktoré bolo pred rokmi skôr komfortom. Bezpečnostné prvky nakladacích miest sa tak stávajú bezpečnostným štandardom,“ priblížil Vlastimil Martinát.
Ďalším príkladom bezpečnostného prvku je svetelná mreža alebo tiež svetelná clona integrovaná do zárubne. Ide o veľké množstvo svetelných lúčov v rade nad sebou, ktoré strážia voľný priestor na zatvorenie brány a v prípade prekážky v tomto priestore, teda pri prerušení lúča, neumožnia zatvorenie brány. Pri zatváraní brány spôsobí prekážka ich otvorenie, a tým zabráni nárazu brány do prekážky.
Prinášame vám ochutnávku z aktuálneho čísla časopisu Systémy Logistiky 99/2024.
Celý článok, ktorý bol publikovaný v rámci rubriky Sklad a manipulácia, si môžete prečítať v časopis Systémy Logistiky 99/2024, alebo aj na našej webovej stránke.