Vyťažovaním letov sa zvyšuje efektivita prepravy a znižuje uhlíková stopa
Letecky sa prepravuje všetko, od súčiastok až po čmeliaky. Vyťažovanie letov znižuje uhlíkovú stop, pripomína spoločnosť Kuehne Nagel.
Objem leteckej prepravy nákladu v roku 2023 stúpol oproti roku 2019 celkovo o 10 %. Vyplýva to z údajov divízie Air Logistics spoločnosti Kuehne+Nagel. Prepravná špička sa dostala tiež do predpandemických hodnôt a prebehla štandardne v mesiacoch november a december. V prvom štvrťroku 2024 poklesol objem leteckej prepravy takisto štandardne počas Čínskeho nového roku (od 10. do 24. februára). Kuehne+Nagel aktuálne eviduje menší objem prepravy z Indie, a to v dôsledku toho, že jeden z kľúčových dopravcov vypravuje menšie charterové lietadlá. Práve kapacita má vplyv aj na ceny prepravy (čím vyššia, tým nižšie ceny). Dôležitou zložkou je cena leteckého paliva, ktorú zasa ovplyvňujú prebiehajúce geopolitické konflikty.
Logistika nákladu sa realizuje nielen charterovými letmi, ale aj bežnými linkami s pasažiermi. Boeing 777F má napríklad kapacitu 103 ton, Airbus 340-300 do 15,8 tony a Embraer 195/190 odvezie 660 až 1630 kg nákladu. Náklad sa prepravuje aj v špeciálnych prepravných jednotkách, ktoré sú tvarovo a výškou prispôsobené trupu lietadla, pričom tovar musí byť predpísaným spôsobom pripútaný a zabezpečený. Často sa prepravujú chladiace kontajnery, ktorú sú počas prepravy napojené na elektrický okruh lietadla.
Výnimkou nie sú ani prepravy živých tvorov, biologického materiálu alebo potravín, pričom spoločnosť Kuehne+Nagel patrí medzi globálnych lídrov v preprave tovaru rýchlo podliehajúceho skaze. Venuje sa však aj špeciálnej logistike. Pred niekoľkými rokmi napríklad prostredníctvom svojich partnerov prepravovala pre holandskú spoločnosť do Ázie čmeliaky. Pochopiteľne, takáto logistika podlieha mimoriadne prísnym medzinárodným normám a predpisom na prepravu živých zvierat.
Ázijský e-commerce je lídrom v objeme leteckej prepravy
Očakáva sa, že dopyt dovolenkárov po leteckej preprave presiahne úroveň roka 2019. Letecké spoločnosti sú ale na zvýšený záujem počas letnej sezóny pripravené. „Ak berieme do úvahy letecké spojenie Európy so zvyškom sveta, považujeme kapacity za dostatočné. Faktom je, že len dva populárne ázijské e-shopy ročne pošlú do sveta vyše 2 milióny ton tovaru. To je mimochodom viac, ako globálne ročne prepraví celá naša divízia Air Logistics Kuehne+Nagel, hoci sme v leteckej logistike celosvetovou jednotkou,“ uvádza Andrej Tomášik, manažér leteckej prepravy, Kuehne+Nagel Slovensko a dopĺňa: „Predpokladáme, že e-commerce hráči zvýšia do konca tohto roka objem prepravy o ďalších 25-40 %. Všetky rastúce e-shopy, predovšetkým ázijské, kupujú voľnú kapacitu pre svoj tovar tam, kde je to možné, teda aj v rámci bežných liniek.“
Čistý obrat obchodnej jednotky Air Logistics Kuehne+Nagel v prvom štvrťroku 2024 dosiahol hodnotu 1,6 miliardy EUR s EBIT 96 miliónov EUR. Konverzný pomer bol 24 %. Objem leteckej prepravy dosiahol ku koncu marca 2024 491 000 ton, čo bolo o 3,4 % viac ako v predchádzajúcom roku. „V náročnom prostredí začala spoločnosť Kuehne+Nagel obchodný rok 2024 so solídnymi, hoci nižšími medziročnými výsledkami. Naše zameranie na efektivitu a efektívne štruktúry nám však umožnilo znížiť náklady na jednotku o 12 % v námornej logistike a o 14 % v leteckej logistike,“ konštatoval Stefan Paul, CEO of Kuehne+Nagel International AG.
Znižovanie emisií je v súlade so stratégiou Roadmap 2026
Vyťažovanie komerčných letov úzko súvisí s témou redukcie emisií a uhlíkovej stopy. „Naša divízia Air Logistics celosvetovo prispieva k znižovaniu emisií. V roku 2023 sme nakúpili takmer 20 miliónov litrov SAF (Sustainability Aviation Fuel – udržateľné palivo pre letecký priemysel, ktoré znižuje emisie až o 75%) a v roku 2023 sme uskutočnili prvý transatlantický let 100% na SAF. Zameriavame sa na kvalitu a dodržiavane prísľubov pre našich partnerov, a to v súlade s celofiremnou stratégiou Kuehne+Nagel Roadmap 2026,“ konkretizuje Andrej Tomášik a dodáva: „Pokým si zákazníci e-shopov budú masovo objednávať spotrebný tovar z Ázie, neočakávame pokles nákladnej prepravy. Znižovanie uhlíkovej stopy by malo začať uvážlivým nakupovaním.“