Slovenské automobilky začali rok prepadom výroby
Významný pokles predaja aj výroby. Tak hodnotia automobilky na Slovensku tohtoročné prvé 3 mesiace z pohľadu počtu vyrobených áut. Toto odvetvie pritom tvorí významnú časť slovenskej ekonomiky. Problémy hlásia aj automobilky v Nemecku, Francúzsku a Taliansku.
Slovenský automobilový priemysel zažíva veľmi slabý začiatok roku. V prvom štvrťroku tohto roku sa medziročne znížil predaj, výroba, vývoz aj nové zákazky. Podľa posledných dát Štatistického úradu Slovenskej republiky výroba dopravných prostriedkov v marci klesla o 14,7 %. Tento prepad potom ťahá nadol aj celkové čísla slovenského priemyslu. „Výroba áut má na spomalenie výkonnosti priemyslu najvýznamnejší vplyv. Nižšiu medziročnú výkonnosť zaznamenalo celkovo 11 z 15 sledovaných odvetví. Priemyselná produkcia Slovenskej republiky tak v marci po januárovom raste a februárovej stagnácii medziročne klesla o 6,9 %,“ uvádza štatistický úrad.
Pokles v automobilovom priemysle je vidieť aj v oblasti nových registrovaných áut na Slovensku. „V marci sme zaznamenali registráciu 7 754 nových osobných automobilov. Medziročne je to o 12,4 % menej,“ upozorňuje Zväz automobilového priemyslu Slovenskej republiky. V prvých dvoch mesiacoch roku pritom počet nových registrovaných vozidiel rástol.
Európsky automotive utláča konkurencia z Číny
Podobne nepriaznivý vývoj v automobilovom priemysle je vidieť aj v ďalších štátoch západnej Európy. „Negatívny vývoj výroby pozorujeme aj v Nemecku, Francúzsku a Taliansku. Tradičné európske automobilky čelia prebiehajúcej transformácii odvetvia smerom k elektromobilite a sú stále viac vystavené konkurencii čínskych automobiliek,“ upozorňuje slovenský Inštitút finančnej politiky.
Silnejúci vplyv Číny potvrdzuje aj Dušan Pukač, Head of Sales v Bibby Factoring Slovakia. „Na jednej strane plánované čínske investície svedčia o tom, že dopyt po automobiloch je a bude. Na druhej strane môžu v budúcnosti vyvolať obavy u tradičných európskych výrobcov automobilov. Koniec koncov Čína je dnes hnacou silou elektromobility a hýbateľom pokroku,“ upozorňuje.
Dušan Pukač však zároveň upokojuje, že vývoj automobilového priemyslu sa celkovo postupne odráža od dna. „Dodávatelia pre automobilový priemysel, samozrejme, čakajú na ďalší rast, ktorý mnohé podniky potrebujú ako soľ. Jedným z pozitívnych signálov však je, že ceny elektromobilov začali klesať,“ hovorí.
Hlavná výzva pre výrobu áut je nástup elektromobility
Aj podľa Zväzu automobilového priemyslu Slovenskej republiky preverí transformácia automobilového priemyslu v súvislosti s nástupom elektromobility odolnosť celého odvetvia. S tým sú spojené aj opatrenia nutné na udržanie konkurencieschopnosti a veľa ďalšieho.
Prezident Zväzu Alexander Matušek upozorňuje, že sa treba na všetko dôkladne pripraviť. „Preto sme začali dialóg s vládou a na základe prijatého uznesenia sme vypracovali súbor opatrení na podporu priemyslu. Ešte nás čaká kopa práce a v budúcich troch rokoch musíme získať nové výrobky. Musíme zlepšiť podnikateľské prostredie a zaistiť rozvoj a budúcu perspektívu automobilového priemyslu,“ uviedol Alexander Matušek.
Chýbajú odborníci pre výrobu elektroautomobilov
S podobnými problémami však bojujú automobilky po celej Európe. Podľa prieskumu spoločnosti ABB, ktorým každoročne sleduje vývoj situácie v automobilovom priemysle, viac než polovica (53 %) všetkých európskych respondentov rieši zároveň rastúce náklady na energie. V Ázii je to pritom len 38 % respondentov.
Ako výzvu označili zástupcovia automobiliek aj počet ľudí s kľúčovými schopnosťami pre výrobu elektromobilov. „Problémom celého odvetvia naďalej zostáva nedostatok kvalifikovaných pracovníkov v niektorých veľmi špecifických oblastiach. So zrýchľujúcou sa výrobou elektromobilov bude nevyhnutné nielen preradiť veľké množstvo súčasných zamestnancov na iné pozície či im umožniť zvyšovanie kvalifikácie, ale zároveň prilákať do automobilového priemyslu nové talenty,“ konštatoval Daniel Harrison, analytik spoločnosti AMS špecializujúcej sa na automobilový priemysel.