cargo-partner testuje elektrické kamióny pri logistike poslednej míle
Medzinárodný poskytovateľ prepravných a info-logistických služieb spustil program testovania elektrických nákladných vozidiel, ako súčasť svojej komplexnej stratégie udržateľnosti. Spoločnosť stojí na čele prechodu k ekologickejším logistickým riešeniam tým, že v Rakúsku a na Slovensku zapája do prevádzky elektrické nákladné vozidlá pri preprave na prvú a poslednú míľu.
Vedenie spoločnosti cargo-partner sa zaviazalo nasadiť do konca roka 2024 v segmente lokálnej cestnej dopravy v Európe najmenej päť elektrických nákladných vozidiel pod značkou cargo-partner s kapacitou od 7,5 do 10 ton. Tieto ekologicky šetrné vozidlá budú výhradne využívať tímy cestnej prepravy spoločnosti cargo-partner na vyzdvihovanie a doručovanie zásielok na prvú a poslednú míľu.
Počiatočné testovanie elektrických kamiónov sa sústredilo na Rakúsko a Slovensko, pričom sa plánuje rozšírenie do ďalších krajín v regióne strednej a východnej Európy. Testovanie sa začalo v Rakúsku koncom marca a na Slovensku v polovici apríla.
„Spoločnosť cargo-partner je odhodlaná podporovať udržateľné inovácie v logistickom priemysle,“ povedal Thomas Schledorn, Chief Operating Officer Overland cargo-partner. „Veľmi nás tešia pozitívne výsledky prvých skúšobných jázd v Rakúsku a na Slovensku a tešíme sa, že čoskoro budeme môcť testovať elektrické kamióny aj v ďalších krajinách. Využitím e-truckov na prepravu na prvej a poslednej míli chceme znížiť našu uhlíkovú stopu a prispieť k čistejšiemu životnému prostrediu pri zachovaní najvyšších štandardov služieb pre našich zákazníkov.“
Slovensko
Na Slovensku počas dvoch týždňov testovala spoločnosť cargo-partner vozidlo FUSO eCanter. Toto špičkové elektrické nákladné vozidlo má výkon 123,9 kW, nosnosť 3,1 tony, nakladací priestor pre 12 paliet a dojazd až 200 km na jedno nabitie.
Testovanie bolo zamerané predovšetkým na denné jazdy v rámci Bratislavy, ale zahŕňalo aj skúšobné jazdy medzi skladmi cargo-partner v Bratislave a v Dunajskej Strede, ako aj jazdu z Bratislavy do Viedne, Fischamendu a späť. Pokiaľ ide o energetickú účinnosť, výsledky boli na rovnakej úrovni ako pri skúšobných jazdách v Rakúsku a vykazovali priemernú spotrebu 1 kWh/km, čo je nákladovo porovnateľné s konvenčnými nákladnými vozidlami.
Po dôkladnom vyhodnotení výsledkov chce cargo-partner v spolupráci s vybranými kľúčovými dopravcami zaviesť využívanie elektrických vozidiel na dennej báze. Okrem toho pre uľahčenie bezproblémovej prevádzky cargo-partner zabezpečí možnosť nabíjania nákladných vozidiel vo svojich logistických centrách.
Rakúsko
Počas skúšobnej fázy v Rakúsku testovala spoločnosť cargo-partner vozidlo Mercedes-Benz eActros-300 s dojazdom 250-300 km na jedno nabitie. Pri prevádzke v okolí hubu cargo-partner v blízkosti viedenského letiska spoločnosť úspešne vykonávala bezemisné a bezhlučné zberné a doručovacie operácie. Nákladné vozidlo počas testovania absolvovalo množstvo zastávok a denne prepravilo v priemere približne 5,5 tony nákladu.
Významným bodom bola jazda do neďalekého mesta St. Pölten. Počas celej trasy vozidlo doručilo náklad s celkovou váhou 6,9 tony a absolvovalo všetky zastávky u zákazníkov v celkovej vzdialenosti 264 km. S priemernou spotrebou energie len 1 kWh/km sa vozidlo ukázalo ako vysoko energeticky úsporné, keďže palubný počítač na konci dňa ukazoval zostatkovú kapacitu 38 % alebo 166 km.