ZSE Drive otvára prvú nabíjaciu lokalitu pre nákladné elektromobily
Spoločnosť aktuálne prevádzkuje na Slovensku takmer 500 verejných nabíjacích bodov, pričom do konca roka 2024 má v pláne vybudovať naprieč celým Slovenskom ďalších približne 150 ultrarýchlych nabíjacích bodov.
Významným míľnikom rozvoja elektromobility na Slovensku je otvorenie prvej verejnej nabíjacej lokality pre nákladnú automobilovú dopravu, ktoré sa uskutočnilo v areáli Empark v Trnave. Táto nabíjacia lokalita sa zároveň môže pochváliť aktuálne najvýkonnejšou nabíjacou stanicou na Slovensku, jej maximálny výkon je až 400 kW.
ZSE Drive na nabíjanie elektromobilov využíva elektrickú energiu vyrobenú malými vodnými elektrárňami lokálne na Slovensku a tým umožňuje vodičom nabíjanie elektromobilov 100 % certifikovanou elektrinou z obnoviteľných zdrojov. So svojimi riešeniami e-mobility pomáha ZSE Drive dekarbonizovať Slovensko a vytvárať tak ekologickú a udržateľnú budúcnosť pre jeho obyvateľov.
„Téma elektromobility predstavuje dôležitú súčasť procesu nevyhnutnej energetickej transformácie 21. storočia. Intenzívne pracujeme na rozvoji infraštruktúry pre elektromobily, pretože jej dostupnosť tvorí jeden z najdôležitejších nástrojov na prekonanie predsudkov spotrebiteľov vyplývajúcich z obáv z dojazdu elektromobilov. Vďaka spolupráci so spoločnosťou Empark sme položili základný kameň rozvoja verejnej nabíjacej siete pre nákladnú automobilovú dopravu na Slovensku,“ hovorí Juraj Krajcár, člen predstavenstva ZSE.
Empark Trnava ponúka komplexné služby pre vodičov nákladnej dopravy na úrovni najvyspelejších krajín západnej Európy. Ako jediné parkovisko na Slovensku spĺňa bezpečnostné požiadavky na parkovanie nákladných vozidiel a je držiteľom certifikátu TAPA PSR 3. Poskytuje komfortný a bezpečný parkovací priestor až pre 150 kamiónov. Parkovisko je oplotené, nasvietené, non-stop strážené a monitorované HD kamerami s nočným videním, a tým jeho prevádzkovateľ dáva vodičom absolútnu istotu, že je ich kamión aj s naloženým tovarom v bezpečí.
Empark predstavuje však omnoho viac, ako iba parkovisko. Vodičom je okrem novej nabíjacej stanice pre elektrické kamióny k dispozícii čerpacia stanica, autoservis, umývacia linka na nákladné autá a tiež jediná lávka na Slovensku na odstraňovanie ľadu zo strechy návesov. V jeho areáli nájdu vodiči aj predajňu náhradných dielov, overovanie, montáž a servis tachografov a určite ocenia aj reštauráciu s domácim jedlom, WiFi, možnosť využívania pračky, sušičky alebo osobných kúpeľní so sprchou.
„Snažíme sa našim klientom ponúkať služby na úrovni 21. storočia, nechceme však zaspať na vavrínoch a stále pracujeme na zlepšovaní a rozširovaní našej produktovej ponuky. Okrem klasických pohonných hmôt ponúkame aj stále populárne LPG a plánujeme aj plničku pre autá s vodíkovým pohonom. Budúcnosť nám nie je ľahostajná a momentálne pripravujeme inštaláciu fotovoltických panelov v našom areáli, aby sme mohli využívať zelenú energiu vlastnej výroby,“ povedal Ing. Peter Hájik, konateľ Emparku.
„Teší nás neustály rozvoj nabíjacej infraštruktúry, ktorú lokalita v Emparku dopĺňa mimoriadnym významom. Sme presvedčení, že elektromobilita v službách doručovateľov a kuriérov hrá a bude hrať stále dôležitejšiu úlohu. Ako výrobca prémiových vanov od značky Mercedes-Benz najnovšie prinášame nové úžitkové vozidlo eSprinter, ktoré ponúka veľmi zaujímavé dojazdy a vynikajúce úžitkové vlastnosti, ako aj širokú variabilitu modelových variantov,“ uviedol Ján Novotný, vedúci predaja úžitkových vozidiel Mercedes-Benz Slovakia.
„Bez verejných nabíjacích bodov s výkonom okolo 400 kW sa o zavádzaní elektrických nákladných vozidiel do flotíl slovenských dopravcov dá len diskutovať, resp. je obmedzené len na trasy, kde si dopravca vystačí s nabíjačkou vo vlastných priestoroch, alebo v priestoroch nakládky/vykládky tovaru a rozvozová trasa nemôže byť dlhšia ako dojazd vozidla na jedno nabitie. Preto sa veľmi tešíme, že sa ZSE Drive v spolupráci s Empark Trnava rozhodli ísť do takejto investície. Už takmer jeden a pol roka na Slovensku testujeme naše vozidlá v reálnych podmienkach u konkrétnych zákazníkov a práve nabíjací bod v Trnave bol mnohokrát ten kľúčový, kde sme si želali možnosť rýchleho dobitia vozidla kvôli rezerve na dojazd, alebo kvôli predĺženiu celkového dojazdu vozidla. Dnes vyrábame vozidlá, ktoré nabíjame maximálne 160 kW, ale už „zajtra“ začína výroba nového modelu eActros 600, kde „rýchlosť“ nabíjania je až 400 kW, resp. až do 1000 kW, čo výrazne znižuje čas potrebný na nabitie vozidla, ale tiež zvyšuje nároky na výkon nabíjacích bodov. Preto veríme, že podobných miest bude pribúdať nielen popri diaľniciach, ale aj popri cestách prvej triedy a najmä budú navrhnuté a zrealizované, tak aby sa ku nabíjačke dostali bez väčších problémov aj nákladné vozidlá, presne tak ako vidíme tu v Empark “, povedal Ing. Ján Šulek, vedúci predaja nákladných vozidiel v spoločnosti Daimler Truck & Bus Slovakia s.r.o