Eurowag priváža na Slovensko biopalivo z obnoviteľných zdrojov
Nové palivo je riešením pre dopravcov, ktorí chcú začať znižovať emisie okamžite, a nie až po veľkých investíciách do vozového parku. To je aj prípad dopravnej spoločnosti DB Schenker, ktorá ako prvá na Slovensku začala tankovať HVO100 na prvej čerpacej stanici Eurowag na Slovensku s týmto palivom v Malackách.
Biopalivo HVO100 je udržateľnou alternatívou fosílnej nafty, ktorá umožní spoločnostiam lepšie plniť stále prísnejšie ekologické kritériá. Dopravcovia na Slovensku ju teraz môžu tankovať na čerpacej stanici Eurowag v Malackách.
„Vzhľadom k všeobecnému tlaku na znižovanie emisií v celom dodávateľskom reťazci a rastúcemu dôrazu na ESG je pre dopravcov zásadné, aby boli schopní splniť priania svojich zákazníkov, pokiaľ ide o lepšiu udržateľnosť a nižšiu uhlíkovú stopu,“ hovorí Dávid Halász, vedúci oddelenia alternatívnych palív spoločnosti Eurowag. „Tankovanie HVO100 namiesto konvenčnej nafty je skutočne veľmi efektívnou cestou. Ak sa dopravcovia rozhodnú, môžu začať znižovať emisie prakticky okamžite, a to s využitím svojich existujúcich nákladných vozidiel so spaľovacími motormi bez toho, aby museli vykonávať akékoľvek zásahy do vozidla. HVO100 tak odstraňuje hlavnú prekážku, ktorou je pri iných nízkoemisných a bezemisných palivách nutnosť obrovských investícií do vozového parku,“ vysvetľuje.
Dôležité pre splnenie kritérií ESG
Biopalivo HVO100 sa vyrába výhradne z obnoviteľných zdrojov, a má preto veľký potenciál v komerčnej nákladnej doprave. Vďaka tomu môžu dopravcovia ľahko zavádzať nízkoemisné riešenia. HVO100 je najudržateľnejším palivom na trhu pre dnešné dieselové vozidlá. V porovnaní s bežnou naftou znižuje emisie CO2 až o 90 %, emisie pevných častíc a uhľovodíkov o 30 %, emisie oxidu uhoľnatého o 24 % a produkuje o 9 % menej oxidov dusíka.
To dopravcom výrazne uľahčí znižovanie emisií a môže sa stať konkurenčnou výhodou v oblasti ESG. Stále viac spoločností pôsobiacich v Európskej únii totiž postupne musí podávať správy o nefinančných parametroch, ktorými zaťažujú životné prostredie. Vplyv dopadov na životné prostredie má tiež používaný druh dopravy.
„Udržateľnosť a ohľaduplnosť k životnému prostrediu je jednou zo základných hodnôt spoločnosti DB Schenker. K problematike udržateľnej logistiky pristupujeme zodpovedne, a preto sa snažíme ako prví prinášať našim zákazníkom najnovšie trendy a inovácie, ktoré podporujú náš dlhodobý cieľ znižovania emisií CO2. V našom rozsiahlom vozovom parku v Českej republike a na Slovensku máme nákladné vozidlá na CNG, LNG a dokonca aj elektrické vozidlá nabíjané ekologickou elektrinou z plne obnoviteľných zdrojov. Tu však vnímame aktuálne nevýhody v nedostatočnej infraštruktúre plniacich staníc, ale aj vo vysokej obstarávacej cene. Preto sme sa začali zaujímať o nové udržateľné palivo HVO100, ktoré je možné tankovať do štandardného vozidla s naftovým motorom bez nutnosti akýchkoľvek konštrukčných úprav. Vďaka tomu sme schopní znížiť emisnú záťaž CO2 až o 90 %, čo je pre našich zákazníkov najdôležitejším prínosom,“ hovorí Petra Sůvová, vedúca priamej prevádzky CZ/SK Area v spoločnosti DB Schenker.
Nedostatky v právnych predpisoch
Širšiemu využitiu obnoviteľnej nafty HVO100 zatiaľ bráni obmedzená dostupnosť. Legislatíva v mnohých európskych krajinách aj na úrovni EÚ toto obnoviteľné palivo príliš nepodporuje. Na Slovensku a v Českej republike podlieha rovnakej spotrebnej dani ako fosílna nafta, ktorá je pre životné prostredie oveľa škodlivejšia.
Legislatíva Európskej únie zohľadňuje predovšetkým typ pohonu vozidla, nie konkrétne palivo a s ním spojené emisie. Prekážkou je aj nedostatok rastlinného oleja a živočíšneho tuku, z ktorých sa HVO100 vyrába a chýbajúce výrobné rafinérie.
„Pokiaľ sa má HVO100 stať široko dostupným palivom, je aspoň spočiatku potrebná legislatívna podpora, aby sa z trochu okrajového prostriedku na znižovanie emisií, ktorý sa doteraz používal hlavne v bohatých a ekologicky uvedomelých krajinách, stalo široko dostupné palivo. Spotrebná daň na HVO100 by mala zohľadniť jeho prínosy pre životné prostredie, nie ho klasifikovať ako fosílnu naftu, ktorá produkuje nepomerne viac emisií. Takýto krok by dal HVO100 šancu lepšie cenovo konkurovať fosílnym palivám a urobil by toto ekologické riešenie pre dopravcov oveľa atraktívnejším,“ hovorí Dávid Halász.
Pre čerpacie stanice znamená zaradenie čistého HVO do ponuky pohonných hmôt určitú investíciu, pretože obnoviteľná nafta musí mať vlastnú, kompletne vyčistenú nádrž a tankovaciu pištoľ. HVO sa preto doteraz používalo predovšetkým ako prímes do fosílnej nafty.