SL SK 97: Výrobná logistika: Dodávky JIT a JIS sú skúškou plánovania
Výrobné firmy dlhé roky čerpali výhody dokonale vyladeného globálneho dodávateľského reťazca. Presné načasovanie dodávok komponentov z celého sveta tak, aby sa na výrobnom páse stretli presne včas na montáž, umožnilo minimalizovať skladové zásoby. Krehký reťazec dodávok v režime just-in-time (JIS) a just-in-sequence (JIS) však v posledných rokoch naštrbili početné krízy. Výrobné firmy sa preto začali zamýšľať nad skracovaním vzdialeností, zväčšovaním zásob a lepším predvídaním možných ohrození plynulosti svojho chodu.
V čom spočívajú hlavné predpoklady a zásady pre správne využitie JIT/JIS? „Efektívne využitie JIT/JIS kladie vysoké nároky na technológie a procesy vo firme. Na dosiahnutie optimálnych výsledkov je nevyhnutné mať dobre nastavené, organizované procesy a efektívne systémy na zber, analýzu a využitie dát,“ vysvetľuje Jan Kodada, riaditeľ obchodu a marketingu v spoločnosti Gebrüder Weiss. A dodáva, že podstatnú úlohu zohrávajú aj spoľahlivé informačné systémy, ktoré umožňujú v reálnom čase sledovať stav skladov, objednávok a výroby.
„Základným predpokladom funkčného nastavenia JIT/JIS je jednoduchá, ale zároveň robustná infraštruktúra, ktorá zaisťuje efektívny prenos a spracovanie všetkých potrebných dát,“ potvrdzuje Petr Chalupa, projektový manažér v spoločnosti Yusen Logistics. V prevažnej väčšine aplikácií JIT/JIS ide o také dodávky, kde sa medzi objednaním konkrétneho dielu a jeho dodaním na montážne miesto počíta čas na minúty. Z daného faktu pochopiteľne vyplýva potreba bezchybného spracovania prijímaných dát a ich prenosu do procesu prípravy. „Nemenej robustné je potom nastavenie komplexných núdzových stratégií a záložných riešení pre prípady, keď v akejkoľvek časti procesu JIT/JIS dôjde k chybe pri spracovaní objednávok alebo zlyhaniu informačného systému,“ dopĺňa Petr Chalupa.
Základom úspechu je detailný plán
Hlavnou úlohou logistiky pre automobilový priemysel je zaistiť včasné dodanie dielov a nenarušiť plynulosť výroby. Charakteristické prichádzajúce toky pre automobilový priemysel sú dodávky v režime JIT a JIS a takmer nulové skladové zásoby, čo implikuje extrémnu náchylnosť týchto tokov na i tie najmenšie výpadky v dodávkach. V automobilovom priemysle sa všeobecne udržuje minimálna zásoba, a preto je plánovanie dodávok extrémne dôležité.
Dodávky dielov v režime JIT/JIS sa uplatňujú predovšetkým v automobilovom priemysle. Detailne vyladený dodávateľský reťazec výrobcov sa v posledných rokoch ukázal aj ako mimoriadne krehký. „Krízy posledných rokov (Covid-19 – obmedzenia súvisiace s pandémiou, geopolitika, nedostatok kvalifikovanej pracovnej sily, dostupnosť kritických dielov atď.) odhalili zraniteľné miesta a zviditeľnili nedostatky štíhleho globálneho dodávateľského reťazca modelu JIT/JIS a spoločnosti boli nútené pristúpiť k zmenám riadenia zásob,“ priznáva Tomáš Potoček, hovorca žilinskej automobilky Kia Slovakia.
Na nevyhnutnosť detailne naplánovaného logistického konceptu a jeho striktné dodržiavanie upozorňuje David Strnad, vedúci logistiky značky Škoda v spoločnosti Škoda Auto. Plánovanie režimu JIT/JIS podľa neho vyžaduje zohľadnenie troch kľúčových faktorov, ktorými sú stabilita procesu, výška zásob a ekonomickosť prevádzky. „Ďalšími predpokladmi využitia konceptu JIS sú komplexné procesy eliminujúce chyby a zahŕňajúce systémy kontrol vrátane núdzových stratégií,“ vymenováva David Strnad. Samozrejmosťou je okrem robustného IT systému tiež kvalitne zaškolený personál. Na dôležitosť ľudského faktora poukazuje aj Martin Lomnančik, vedúci sekcie logistiky a inovácií v spoločnosti Hyundai Motor Manufacturing. „Ak vo finále nedôjde k riadnemu informovaniu a zaškoleniu pracovníkov, tak žiadny proces nebude fungovať správne,“ podotýka.
Inovácie uľahčujú riadenie zmien
Medzi významné trendy súčasnosti patria okrem iného využitie senzorov a technológií internetu vecí (IoT), ktoré umožňujú v reálnom čase sledovať stav zásob či výroby a optimalizovať tak jednotlivé procesy. „Ďalšou významnou inováciou v oblasti JIT/JIS je využitie umelej inteligencie a strojového učenia, ktoré pomáhajú predvídať dopyt a súčasne zefektívniť procesy výroby a distribúcie,“ konštatuje Jan Kodada. V neposlednom rade je aj v tejto oblasti viditeľný trend smerom k udržateľnosti a šetrnosti voči životnému prostrediu. „Firmy sa sústredia na minimalizáciu množstva odpadu a znižovanie spotreby energie aj surovín pri výrobe a distribúcii tovaru. Zameriavajú sa pri tom napríklad na využitie obnoviteľných zdrojov energie, recyklovaných materiálov a optimalizáciu dopravných trás,“ dodáva Jan Kodada.
Zásobovanie výroby v režime JIT/JIS ovplyvňujú v poslednom čase aj z rôznych príčin narušené dodávateľské reťazce (napr. oneskorenie námorných prepráv, situácia na Ukrajine a v Rusku, pandémia Covid-19 a pod.). „Je preto dôležité vytvárať vo výrobných organizáciách a ich zásobovaní zmeny, ktoré umožnia mať nad tokom materiálu plnú kontrolu. Súčinnosť organizácie výroby, logistiky i nákupu spoločne s plnou vizibilitou a digitalizáciou dodávateľského reťazca je pre riadenie týchto zmien zásadným predpokladom,“ opisuje Petr Chalupa. Pokročilé softvérové a procesné riešenia poskytujú prehľad o všetkých častiach reťazca z jednej platformy a vďaka tomu je potom možné na prípadné neštandardné situácie reagovať s predstihom a eliminovať riziká narušenia dodávok.
Komplikácie sa prejavia veľmi rýchlo
„Vzťahy s našimi JIS partnermi sú vždy veľmi úzke vzhľadom na rizikovosť a časovú náročnosť dodávok. Akýkoľvek výpadok, či už globálny, alebo lokálny, má vplyv na výrobu takmer okamžite,“ komentuje David Strnad. Napríklad keď kompletne vyhorel výrobný závod jedného z kľúčových dodávateľov automobilky Škoda, niekoľko týždňov spoločnosť vyrábala nekompletné vozidlá modelu Octavia. Narovnanie odberateľsko-dodávateľského reťazca aj napriek všetkým vynaloženým zdrojom a úsiliu následne trvalo niekoľko mesiacov.
„Medzi významné faktory ovplyvňujúce stabilitu automobilového priemyslu patria a aj budú patriť napríklad meniace sa legislatívne a emisné normy, stabilita dodávateľského reťazca či ekonomicko-politická situácia,“ dodáva Tomáš Potoček.
Ako poznamenáva Martin Lomnančik, celý dodávateľský reťazec nemožno v dnešnej dobe ešte stále považovať za stabilný. „Keď sa ale na celú vec pozriem z pozitívneho pohľadu, tak nás posledné takmer tri roky neuveriteľne posunuli vpred. Dokázali sme mnohokrát nájsť riešenie aj vo chvíľach, keď sa to zdalo nemožné,“ vyzdvihuje. Vďaka flexibilite a dostatku objednávok dokáže firma kvalitne pracovať s výrobným plánom a v spolupráci s dodávateľmi hľadať vhodné riešenie pre aktuálny problém.
Prinášame vám ochutnávku z aktuálneho čísla časopisu Systémy Logistiky 97/2023.
Celý článok, ktorý bol publikovaný v rámci rubriky Výrobná logistika, si môžete prečítať v časopis Systémy Logistiky 97/2023, alebo aj na našej webovej stránke.