Vláda podľa cestných dopravcov málo podporuje ekologizáciu
Kým na Slovensku o ekologizácii v cestnej nákladnej doprave len teoreticky hovoríme, iné krajiny Európskej únie aj prakticky konajú. Kým Slovensko nechcelo zahrnúť podporu čistejších vozových parkov nákladných áut ani do Plánu obnovy, Taliansko i Španielsko už čoskoro začnú dávať príspevky svojim cestným dopravným firmám.
Konkrétne Taliansko vyčleňuje 25 miliónov eur pre cestných nákladných dopravcov pri obnove vozových parkov, z toho 2,5 milióna eur pre nákup vozidiel od 3,5 t na alternatívne pohony s CNG, LNG, hybridným dieselovo-elektrickým a čisto elektrickým pohonom. Významných 15 mil. eur pôjde na „šrotovné“, ak sa pri nákupe nových nákladných vozidiel s dieselovými motormi normy Euro VI/EA tie staré nad 3,5 t zlikvidujú. Bokom so sumou 7,5 mil. eur nezostali ani prívesy a návesy pre kombinovanú dopravu alebo prípojné vozidlá nad 7 t slúžiace na prepravu rýchloskaziteľných potravín.
Taliansky dopravca reálne dostane napríklad na nové nákladné vozidlo v kategórii od 3,5 t do 7 t na CNG alebo hybridný pohon štátnu podporu 4 000 eur a na elektrický pohon 14 000 eur. V kategórii ťažších vozidiel nad 7 t môže dopravca dostať príspevok 9 000 eur za každé vozidlo na CNG alebo diesel-elektrický pohon a 24 000 eur za LNG vozidlo alebo čisto elektrické vozidlo.
„Na Slovensku môžeme o podobnej podpore iba snívať a nie je sa prečo diviť, že v počte vozidiel na alternatívne ekologické pohony sme na chvoste krajín Európskej únie. Opakovane sme podobné návrhy predkladali aj my. Tu nám iné vlády ukazujú, že keď sa chce, tak sa dá“ uviedol Pavol Piešťanský, prezident združenia ČESMAD Slovakia.
Príkladom podpory inovácií v cestnej nákladnej doprave z európskych peňazí je španielska schéma, ktorá vyčleňuje financie pre dopravcov, ktorí musia prejsť na nové inteligentné digitálne tachografy. Španielsky dopravca s jedným až tromi nákladnými vozidlami dostane príspevok 3 000 eur, so štyrmi až desiatimi vozidlami 7 000 eur a ak má nad 10 vozidiel, tak 12 000 eur.
„Na Slovensku si naopak musí poradiť s povinným prechodom, žiaľ, samotný sektor cestnej dopravy, ktorého možnosti sú limitované,“ uvádza Pavol Piešťanský. Aj vďaka projektu ČESMAD Slovakia a jedného zo súkromných subjektov môže dopravca zo združenia ušetriť pri výmene inteligentného tachografu približne 100 eur na vozidlo.
„Podobná spoločná súkromná iniciatíva, ktorá má momentálne benefit pre dopravcov vyše 130 000 eur, sa však stále nedá porovnať s tou štátnou španielskou. Aj o tom je nerovnosť v konkurencieschopnosti medzi dopravcami,“ uzatvára prezident ČESMAD Slovakia.