SL SK 97: E-commerce: Efektívna logistika e-shopov je na konci roka kľúčová
Včasné doručenie vianočných darčekov si vyžaduje súhru mnohých faktorov. Presun zákazníkov z kamenných obchodov do tých virtuálnych je každým rokom citeľnejší.
Prevádzkovatelia internetových predajní zažívajú s blížiacim sa koncom roka vrchol sezóny a snažia sa tomu prispôsobiť aj organizáciu procesov v distribučných centrách. Dopravcovia sa im snažia vyjsť v ústrety, avšak aj ich kapacity sú v tomto období limitované. Dlhodobým trendom je nárast internetového predaja, a aby e-shopy tento nápor zvládli, musia sa začať pripravovať s dostatočným predstihom. Experti sa zhodujú, že základom úspechu je efektívna komunikácia obchodníka na všetkých frontoch – s dopravcami, ktorých možnosti sú s rastúcim počtom prepráv napnuté, aj so zákazníkom, ktorého nároky sa stále zvyšujú.
Online predaj je v turbulenciách
Nápor nakupujúcich na internetové predajne rástol počas poslednej dekády takmer kontinuálne. Historicky prvý pokles objemu predaja zaznamenal slovenský trh až na začiatku tohto roka, keď v prvom kvartáli dosiahol v medziročnom porovnaní o 12 percent menší objem. Neistota spotrebiteľov neustále bombardovaných negatívnymi správami odďaľuje ich plánované nákupy. Po miernom náraste v druhom kvartáli sa v lete objem internetového predaja opäť mierne prepadol. Očakávania spojené s koncom roka sú tak medzi obchodníkmi tiež opatrné.
„Aj keď patrí štvrtý kvartál vzhľadom na nákup vianočných darčekov a očakávanej ponuky zliav medzi najsilnejšie, neočakávame v porovnaní s predchádzajúcim rokom výraznejší nárast. Neistota spojená s infláciou, očakávaným rastom cien niektorých energií a celkovým negatívnym výhľadom slovenskej ekonomiky bude naďalej spôsobovať odkladanie nákupov,“ predpokladá David Chmelař, riaditeľ spoločnosti Heureka Group. „Na Vianoce budeme praktickejší a budeme vyčkávať na akciové ponuky, ako je Black Friday. E-commerce na Slovensku však má veľký priestor rásť, takže obdobie rastu, ktoré vymaže straty posledného obdobia, je len otázkou času,“ dodáva.
Napriek turbulenciám sa predajcovia ani na konci tohto roka rozhodne nebudú môcť sťažovať na nedostatok práce. Práve naopak, predvianočná sezóna je z pohľadu predajcov kľúčovým obdobím roka. „Čo sa týka skladových zásob, tak tie sú v tomto momente skoro na maxime, pretože štvrtý kvartál býva v retaile so spotrebnou elektronikou najsilnejší,“ konštatuje Vladislav Krasický, riaditeľ logistiky spoločnosti NAY. Mimoriadnemu náporu objednávok musia obchodníci prispôsobiť aj svoje logistické procesy.
Na prípravy treba myslieť včas
Základom úspechu je v prvom rade mať čo predávať. Väčšina tovaru predávaného v slovenských obchodoch pochádza od výrobcov sídliacich v Ázii. Zároveň sa predajcovia v dobe rastúcich nákladov snažia realizovať dodávky s dôrazom na cenu prepráv. Aj preto je kľúčové začať sa na sezónu pripravovať s dostatočným predstihom. „Ak sa zameriame na dodávateľov sídliacich napríklad v Číne, Thajsku, Vietname alebo Malajzii a ak zvolíme ekonomickejší variant dopravy, ktorým je stále námorná doprava, tak je to zhruba tri mesiace pred požadovaným termínom dodania,“ hovorí Tomáš Hašlar, riaditeľ leteckej a námornej prepravy v spoločnosti Yusen Logistics.
Včasná komunikácia a výber dopravcu zabezpečí dovozcovi čas na vyjednávanie o cene a zabezpečenie prepravnej kapacity u lodiara. „Tá môže byť v hlavnej sezóne vďaka zvýšenému dopytu obmedzená. Dôležité je pri zadávaní prepravy informovať dopravcu o dátume možného vyzdvihnutia tovaru a požadovanom termíne dodania, druhu, množstve, rozmeroch, hmotnosti a o prípadných špecifických požiadavkách dovážaného tovaru, aby mohol byť zvolený správny variant prepravy,“ vysvetľuje.
Prinášame vám ochutnávku z aktuálneho čísla časopisu Systémy Logistiky 97/2023.
Celý článok, ktorý bol publikovaný v rámci rubriky E-commerce, si môžete prečítať v časopis Systémy Logistiky 97/2023, alebo aj na našej webovej stránke.