SL SK 96: Sieť výdajných boxov stále má kam rásť
Doručovanie zásielok do samoobslužných výdajných boxov šetrí čas, peniaze, ale aj životné prostredie. Obľubujú ich obchodníci, dopravcovia aj zákazníci. Technológia však aj po rokoch od zavedenia má svoje rezervy. Rastúci dopyt tak vytvára tlak na prevádzkovateľov prinášať na trh stále nové riešenia.
Éra výdajných boxov sa na Slovensku začala približne pred šiestimi rokmi a za ten čas sa stali štandardom doručovania balíkových zásielok. Ich počet prudko narástol, a kým na začiatku šlo o rádovo desiatky miest vo väčších mestách, dnes sa lokality počítajú na tisícky. „Doručovanie do samoobslužných boxov je jednoznačným trendom v celom e-commerce. Výrazne zvyšujú pohodlie zákazníkov, ktorí si zásielku môžu vybrať, kedykoľvek im to vyhovuje, a nemusia na kuriéra čakať doma,“ hodnotí Ivan Zizič, riaditeľ predaja spoločnosti Packeta.
Rozvoju prialo viacero faktorov. S rozvojom predaja cez internet objem zásielok dramaticky narástol, čo prevádzkovateľov výdajných boxov motivovalo rozširovať sieť. A práve internetový predaj a s ním spojené doručovanie zásielok sa ocitli aj v úzkom kruhu víťazov pandémie. V čase prísnych preventívnych opatrení a obmedzených možností vybrať sa na poštu sa práve výdajné boxy stali samozrejmou súčasťou doručovacieho procesu.
Slovensko je však pomerne malá krajina a pri dynamickom rozvoji siete výdajných boxov sa preto naskytá otázka, kde sú limity jej zahusťovania. „Na uliciach vidíme, že celkový počet, resp. hustota výdajných boxov rastie. V porovnaní napríklad s Českou republikou je ich tu však stále oveľa menej. Myslíme si teda, že ďalší priestor na rozširovanie rozhodne je,“ hovorí riaditeľ spoločnosti Direct4me.
Rozširovanie siete je hlavolam
Prevádzkovatelia výdajných boxov sú opatrní v odhadoch, koľko lokalít so samoobslužnými boxmi slovenský trh ešte unesie. Rozhodovanie o ich umiestnení je však komplexný proces podporený dôkladnými analýzami. Dôležitým parametrom je spádová oblasť, teda hustota obyvateľstva v okolí výdajného boxu a ich aktivita. „Vyhľadávame miesta, kde zákazníci pravidelne nakupujú online a ocenia pohodlné, rýchle a lacné doručenie svojej zásielky,“ dodáva Eliška Čeřovská zo spoločnosti Alza. Dodáva tiež, že podnet na osadenie výdajného boxu môžu dať prevádzkovateľom aj samotní obyvatelia prostredníctvom online formulára.
Aj už osadené výdajné boxy sú dôležitým zdrojom dát pre plánovanie rozširovania siete. „Používame veľmi presné algoritmy a takzvané heatmapy, vďaka ktorým monitorujeme vyťaženosť a počet zásielok smerujúcich do konkrétneho boxu. Dokážeme veľmi presne stanoviť potrebnú kapacitu, čo je mimoriadne dôležité najmä v predvianočnom období, keď počet zásielok výrazne rastie,“ vysvetľuje I. Zizič.
Rozširovanie siete pritom neznamená len budovanie nových boxov, ale aj optimalizáciu kapacity už existujúcich miest, teda rozšírenie ich kapacity. Dôležitým parametrom je aj to, aby bola daná lokalita dobre dostupná a umožňovala pristavenie kuriérskej dodávky. V závislosti od použitej technológie zohráva rolu aj možnosť napojenia na inžinierske siete. Mnohé v súčasnosti využívané typy výdajných boxov totiž vyžadujú elektrické napájanie alebo internetovú prípojku.
Limitom je teplota aj rozmery
Rastúca popularita výdajných boxov poháňa vývoj technológie. Aj keď súčasné samoobslužné boxy dokážu obsiahnuť väčšinu zásielok z e-shopov, aj v tomto smere existujú limity. Napríklad potraviny alebo farmaceutické výrobky môžu byť citlivé na teplotu počas prepravy. Niektorí predajcovia týchto tovarov preto zasielanie do boxov neumožňujú. Iní sa im naučili dôverovať, ale aj ich preverovať. „Robíme si pravidelný monitoring tak, že pošleme skúšobnú zásielku, ktorá obsahuje teplotný merač. Testovali sme dokonca aj konkrétne lokality, lebo výsledok môže byť iný na západnom Slovensku a napríklad na Orave. Prihliadame na to, či je box otočený na sever alebo na juh a či stojí v tieni. Na naše prekvapenie si dokážu zásielky udržať požadovanú teplotu,“ opisuje Ľuboš Paulíni z predajne liehovín a pochutín Corner SK.
Väčšina súčasných výdajných boxov nedisponuje vlastnou teplotnou reguláciou. „Keďže ide o exteriérový box, ktorý je neustále pod vplyvom počasia, zásielky obsahujúce lieky alebo jedlo sa môžu znehodnotiť,“ priznáva E. Čeřovská. Ani v tomto prípade nejde o neriešiteľný problém, avšak jeho odstránenie je tiež otázkou dopytu, a teda rentability. „Riešení je viacero, ale majú svoje nevýhody. Či už sú to oveľa vyššie náklady na obstaranie a prevádzku pri temperovaných boxoch, prípadne drahé obaly či presne načasovaná logistika. Toto sú podľa nás výzvy, ktoré sa zatiaľ úplne nepodarilo vyriešiť,“ hodnotí I. Salopek.
Ďalším typickým obmedzením výdajných boxov sú ich rozmery. Tie sú prispôsobené najbežnejším veľkostiam zásielok. „Štandardný box má sto úložných schránok rôznych veľkostí. Počet schránok a jednotlivé veľkosti sme cielene vybrali tak, aby sme pokryli 80 percent veľkostí zásielok celej e-commerce,“ vysvetľuje E. Čeřovská. „Obmedzenia sa týkajú napríklad rozmerov alebo hmotnosti zásielok – väčšia elektronika a domáce spotrebiče ako chladničky či rúry, alebo záhradný nábytok či náradie sa do výdajných boxov nezmestia,“ dopĺňa I. Zizič. Experti sa však zhodujú, že v prípade rozmerných zásielok a zásielok s vyššou hodnotou zákazníci vo väčšine prípadov uprednostňujú doručovanie priamo na adresu.
Dopravu sťažuje nejednotný trh
Z pohľadu kuriérskych spoločností, ktoré sa o doručovanie zásielok starajú, sú samoobslužné výdajné boxy výhodným riešením. Jedným z aspektov je ekológia, keďže v porovnaní s doručovaním na adresu vyžadujú nižší počet jázd. „Doručovanie do odberných miest je časovo flexibilnou voľbou aj pre kuriéra, pretože vo väčšine prípadov dochádza k tomu, že kuriér do jedného výdajného boxu vloží niekoľko zásielok naraz, a to bez toho, aby musel kontaktovať príjemcu,“ dodáva Ján Ťurek, konateľ spoločnosti Slovak Parcel Service.
„Z nášho pohľadu by sme videli priestor na zlepšenie a zefektívnenie doručovania práve z pohľadu rôznorodosti technických riešení. Variácia softvérového riešenia je náročná na integráciu, zároveň si vyžaduje aj častý zásah do samotného procesu kuriérov,“ hovorí J. Ťurek. Komunikácie boxov sú často štandardizované podľa potrieb výrobcu, prípadne priamo upravené pre danú kuriérsku spoločnosť. Ovplyvňuje to teda priamo samotnú efektivitu práce kuriéra s odlišnými typmi boxov.
V súčasnosti na trhu pôsobí viacero prevádzkovateľov samoobslužných výdajných boxov, čo spôsobuje, že infraštruktúra nie je jednotná. Zjednotenie technológií v samoobslužných výdajných boxoch by uľahčilo prácu doručovateľom a mohlo by byť vhodným kľúčom aj pri úvahách o ich ďalšom rozširovaní. „Mnohé lokality v mestách majú niekoľko boxov rôznych operátorov hneď vedľa seba, prípadne pár desiatok metrov od seba. To z nášho pohľadu neprispieva k čo najväčšej dostupnosti pre samotných zákazníkov. Z dlhodobého hľadiska si myslíme, že správna a efektívna cesta je otvorený prístup pre viacerých doručovateľov,“ hodnotí I. Salopek.
Prinášame vám ochutnávku z aktuálneho čísla časopisu Systémy Logistiky 96/2023.
Celý článok, ktorý bol publikovaný v rámci rubriky Interview, si môžete prečítať v časopis Systémy Logistiky 96/2023, alebo aj na našej webovej stránke.