Český startup 4Trans expandoval na Slovensko
Európske cesty dnes križuje viac ako 9 miliónov kamiónov, ktoré prepravou tovarov výrazne ovplyvňujú kontinentálne HDP. Malých a stredných autodopravcov pritom vo vlastnom rozvoji brzdí kombinácia špecifických výziev – nedostatok prevádzkového kapitálu, dlhá splatnosť faktúr a zároveň tŕnistá cesta k bankovému financovaniu.
Pomoc dopravcom s cashflow poskytuje česká spoločnosť 4Trans, ktorá vyvinula digitálnu platformu pre dopravcov, ktorá ponúka ekosystém finančno-technologických služieb. Ich pilierom je využívanie umelej inteligencie a strojového učenia na okamžité preplácanie faktúr. V minulom roku získal startup investície vo výške 18 miliónov eur. Tento rok 4Trans expandoval na Slovensko a svoje riešenie plne lokalizoval pre potreby slovenského trhu.
Zabrzdený cashflow spomaľuje rast
V Európe pôsobí v oblasti logistiky približne pol milióna malých a stredných firiem, ktoré tvoria okolo 10 % kontinentálneho HDP. Aj keď ich kamióny sú v pohybe skoro neustále, o ich peniazoch sa to často nedá povedať. Zabrzdený cashflow ovplyvňujú dlhé splatnosti faktúr aj klienti so zlou platobnou morálkou, čo negatívne vplýva na možnosti vlastného rozvoja. Výnimkou nie sú ani slovenskí dopravcovia. Český 4Trans v priebehu roka vybudoval samostatnú pobočku prispôsobenú potrebám slovenského trhu. Startup ponúka škálu finančno-technologických produktov na čele s využívaním real-time dát a umelej inteligencie na overovanie bonity klientov a okamžité preplácanie faktúr.
„Logistické firmy dnes na Slovensku ťahajú za kratší koniec. Špeciálne to platí pre malé firmy alebo živnostníkov, ktoré majú iba jeden či zopár kamiónov. Na svoje peniaze môžu čakať celé mesiace a niekedy dúfať, či vôbec prídu. V takej situácii sa ťažko plánujú státisícové investície napríklad do rozšírenia alebo obmeny vozového parku. To celé chceme otočiť, prekopať a digitalizovať. Jednak dať dopravcom do rúk digitálne nástroje, aby si mohli v reálnom čase overovať bonitu a likviditu potenciálnych partnerov. Zároveň im dať možnosť okamžite rozprúdiť cashflow. Ak narazia na zaujímavú investičnú príležitosť alebo sa objavia nečakané náklady, tak im môžeme obratom preplatiť ich faktúry, pričom máme vlastné flexibilné metodológie a nástroje na vyhodnocovanie rizík a toho, čo je financovateľné,“ vysvetľuje CEO 4Trans Jaroslav Ton.
Lokalizácia je nevyhnutnosťou
Dopyt po fintech službách dokazuje, že tento segment na trhu chýbal. 4Trans minulý rok zaznamenal v Česku 3,5-násobný medziročný nárast počtu klientov. Aktivitám na Slovensku sa začal venovať na prelome rokov a odvtedy tu už obslúžil viac ako sto klientov a prefakturoval viac ako 100 miliónov eur.
„Slovensko vnímame ako dôležitý trh a máme tu veľké plány. Máme tu špecialistov v oblasti softvérového vývoja, DevOps aj ľudí v oblasti biznis developmentu a práva. Tím je pomerne robustný a máme tu už samostatnú a plne lokalizovanú entitu. S náborom plánujeme aj ďalej pokračovať. Vidíme totiž, že je tu veľký talent aj veľký dopyt po finančno-technologických produktoch, ktorý aktuálne nie je úplne uspokojený,“ dopĺňa J. Ton.
Digitálni priekopníci
4Trans postavil svoje služby na prepojení pokročilej dátovej analytiky a automatizácii. Dopravcovia nahrajú faktúru do systému, ktorý automaticky overí základné parametre a platobnú morálku odberateľa. 4Trans následne obratom prepláca pohľadávku.
„Sledujeme pritom celé spektrum makrodát, finančných aj behaviorálnych a používame technológie na prepojovanie indikátorov, ktoré sa na prvý pohľad nemusia zdať očividné. Vďaka tomu je u nás spracovanie faktúr štandardne otázkou minút. Kľúčová je alternatívna metodológia posudzovania rizík. Vďaka Open bankingu vidíme reálny a aktuálny stav firmy a reálne finančné zdravie. Nepracujeme s účtovnými uzávierkami alebo výročnými správami, ktoré môžu byť pol roka či rok staré, ale s relatívne čerstvými dátami,“ vysvetľuje J. Ton.
Fintech nie je len o dátach
Ambícia digitálne transformovať celé odvetvie naznačuje, že 4Trans nelimituje svoju pozornosť len na preplácanie faktúr. Dôraz kladie aj na plynulý digitálny onboarding a hlavne širokospektrálnu intuitívnu platformu, kde môžu dopravcovia využívať pokročilé analytické nástroje.
„Nejde nám len o jeden finančný produkt. Ide nám o zmenu celej paradigmy. Už onboarding je kompletne online a bez papierov, takže klienti nemusia chodiť na žiadnu pobočku ani do klientskeho centra. Následne majú k dispozícii platformu, kde môžu operatívne využívať nielen jednotlivé finančné a poisťovacie produkty, ale hlavne získavajú priestor, kde si môžu celý biznis manažovať. Hovoríme o posúdení bonity protistrany, o predikátore likvidity či manažovaní financií a celej škále CFO nástrojov. Všetko je pritom poháňané umelou inteligenciou a automatizáciou, čo nám umožňuje financovať tisíce pohľadávok mesačne,“ dopĺňa J. Ton.
Investície od Kalifornie po Bratislavu
Prístup a riešenia 4Trans už vyvolali medzi investormi medzinárodnú pozornosť. Spoločnosť podporia kapitálové fondy z Európy aj Spojených štátov. Investičné kolo viedol poľsko-kalifornský Atmos spolu s Tera Ventures z Estónska. Z Česka sa pripájajú Lighthouse Ventures a z Londýna Advance Global Capital, pričom nechýbajú ani súkromní anjelskí investori napríklad aj zo Silicon Valley. Do českého startupu investoval aj slovenský venture kapitálový fond Zero Gravity Capital, spadajúci do skupiny Zero One Hundred, ktorý riadi podnikateľ a investor Dušan Duffek.
„Keď sa Zero Gravity Capital rozhodol financovať našu spoločnosť, jasne tým potvrdil, že verí našej vízii a smerovaniu k inováciám vo financovaní malých a stredných podnikov v oblasti logistiky. Táto finančná podpora nie je pre nás len záväzkom, ale najmä znakom dôvery v to, čo robíme. Tešíme sa z tejto spolupráce, pretože nám umožní efektívnejšie pokryť slovenský trh a posilniť našu prítomnosť na globálnej scéne,“ povedal Ton. Lákadlom je vyhlásenie 4Trans, že už je profitabilný a investičné zdroje plánuje využiť na ďalšie geografické expanzie a rozvoj svojej platformy.