Konferenčný program kongresu OBALKO 11: návod, ako jazdiť na obalovej cunami
Jazda na vlne. To tento rok čaká českých a slovenských obalových profesionálov a profesionálky, ktorí zamieria 19. a 20. októbra 2023 na 11. ročník obalového kongresu OBALKO. Tento rok nesie podtitul „Obalové cunami je tu, zostaňte na vlne“. Programová riaditeľka kongresu Kateřina Osterrothová opisuje dôvody pre výber hlavnej témy takto: „Cunami sú spôsobené rôznymi geologickými narušeniami ako zemetrasenie, zosuvy pôdy alebo podvodné sopky. Aj na obalovom trhu sú zjavné početné narušenia – európske i lokálne regulácie, rastúce a neustále sa meniace požiadavky spotrebiteľov, raketovo zvyšujúce sa náklady, ktoré ohrozujú naše hospodárske výsledky, prevratné technické a technologické zmeny, ktoré nás nútia k stálym inováciám či pokračujúci nedostatok zamestnancov. Teraz sa spojilo viac narušení obalového ekosystému a vytvorilo vlnu pripomínajúcu cunami, ktorá sa rúti na obalový trh.“
Zástupcovia spoločnosti ATOZ Group, ktorá kongres jedenásty raz organizuje, práve zverejnili konferenčný program kongresu. Program kongresu OBALKO tento rok prichádza s inovovaným konceptom, ktorý sa týka programovej skladby. Prvým hlavným cieľom konferencie je informovať obalových profesionálov o masívnej vlne regulácií a očakávaní, ktoré sa blížia k brehom nášho trhu. Zároveň sa snažia návštevníkov inšpirovať k inováciám, aby sa úspešne zviezli na vlne, a to tým, že im umožnia nazrieť do niektorých najúspešnejších a najinovatívnejších projektov na trhu. „Veríme, že sme pre účastníkov tohtoročného kongresu sme dali dohromady perfektnú kombináciu informácií a inšpirácie, pretože oboje je zásadné na úspešné zvládnutie cunami, ktoré mieria k našim brehom,“ hovorí Jeffrey Osterroth, konateľ usporiadateľskej spoločnosti ATOZ Group.
Obaly a skok do neznáma
Úvodné slovo „obstarajú“ traja zlatí partneri kongresu – vystúpi tradične Ivo Benda zo spoločnosti Greiner Packaging Slušovice a Martin Hejl z firmy Thimm Obaly, a novo aj Vojtěch Rosina zo spoločnosti Avery Dennison, ktorá sa pripojila tento rok prvýkrát k zlatým partnerom. Následne všetci skočia rovnými nohami do programu s niekdajším akrobatickým lyžiarom a olympijským víťazom Alešom Valentom. Obalový trh čaká cunami predpisov, nariadení a technologických zmien a inovácií. V istom ohľade to je a bude skok do neznáma. Práve jeden z najúspešnejších a najcharizmatickejších športovcov popíše, ako sa pripraviť na takú veľkú zmenu.
Zatiaľ čo prvý programový „skok“ s Alešom Valentom bude skôr motivačný, ten nasledujúci už smeruje priamo na vrchol vlny. V súčasnej dobe sa prerokúva návrh nariadenia Európskeho parlamentu a Rady o obaloch a obalových odpadoch (PPWR), ktorý predložila Európska komisia v novembri minulého roka. Pomyselné obalové legislatívne cunami prinesie veľké zmeny ako dodávateľom obalov, tak každej spoločnosti, ktorá svoj tovar balí. V odbornej dvojprezentácii najprv David Surý, vrchný riaditeľ sekcie ochrany životného prostredia Ministerstva životného prostredia, predstaví rámcovú pozíciu Českej republiky k návrhu nariadenia, a potom Zbyněk Kozel, generálny riaditeľ autorizovanej obalovej spoločnosti EKO-KOM, zhrnie problematické časti návrhu nariadenia, o ktorých by sme ešte mali diskutovať.
Zostane po obalovom cunami v priemysle kameň na kameni? To je otázka, ktorú si ľudia v obalovej brandži kladú, a mnohí sú presvedčení, že nie. Viac sa rozoberie v dopoludňajšej panelovej diskusii, ktorá ponúkne pohľad na súčasný stav a budúcnosť obalového priemyslu. Pri jednom stole zasadnú zástupcovia obchodníkov, výrobcov obalov, štátnej správy, profesijných organizácií či organizácií EPR, aby diskutovali o aktuálnych výzvach. Aké nariadenia mieria z Európskej únie do Česka a na Slovensko? Sú nastavené ciele realistické z pohľadu inštitucionálneho, technologického, ekonomického i spoločenského a politického? Koľko bude „obalové cunami“ stáť a kto to zaplatí? Nielen o tom sa bude diskutovať.
Počas obedovej pauzy prichádza čas na obed a neformálny networking. Súčasťou kongresu OBALKO je ale aj programová sekcia BizPACK, ktorá nesie rysy formálneho networkingu. Ide o krátke organizované obchodné stretnutia. Väčšinou počas prvých pár minút sa ukáže, či existuje pre partnerov nejaká spoločná obchodná budúcnosť. Práve speed-dating na kongrese OBALKO je platformou, kde sa veľmi dobre nadväzuje spolupráca.
Zamerané na inovácie
Popoludnie bude jednou dlhou jazdou na vlne inšpiratívneho packagingu. Na programe sú desiatky prípadových štúdií z českého a slovenského trhu. Tento rok ale prichádza veľká novinka. „Urobili sme zmenu v popoludňajšom programe, ktorý býval rozdelený do jednotlivých sekcií. Vidíme, že na trhu je mnoho zaujímavých prípadových štúdií, ktoré stoja za zverejnenie. Popoludní teda bude prehliadkou inšpiratívnych prípadoviek v spoločnom programovom bloku,“ vysvetľuje Jeffrey Osterroth.
Michaela Horáková (LEGO Production) vystúpi a predostrie, aké zložité (či jednoduché) je meniť obaly u ikonickej stavebnice. Prednedávnom spoločnosť rozhodla, že všetky jej obaly budú papierové. V kladenskej továrni, ktorá patrí k piatim výrobným závodom spoločnosti LEGO na svete, pracuje tím výskumu a vývoja, ktorý dostal za úlohu nájsť vhodné riešenie pre prechod z jednorazových plastových obalov na papierové. Ako to dopadlo, popíše Michaela Horáková, ktorá je od tohto roku generálnou riaditeľkou českej továrne.
Synonymom pre obaly v malých sériách, limitované edície či balenia pre sezónne akcie bývajú vyššie náklady, uniformita, náhlenie, niekedy nejednoznačná kvalita. Preto sa do nich mnoho firiem nepúšťa. Budějovický Budvar ale chcel využiť marketingový potenciál malosériového balenia, a tak sa obrátil na spoločnosť Thimm. Výsledky odprezentujú Klára Šťastná (Budějovický Budvar) a Petr Kaczor (Thimm), prezradiť sa dá, že pri tom bude aj digitál.
Start-up Alaskan Fisherman predáva divoké tresky a lososy, dáva si pritom pozor, aby mal pod kontrolou celý dodávateľský reťazec nielen z pohľadu správnej distribučnej praxe, ale aj udržateľnosti. Na dopravu chladeného a mrazeného sortimentu priamo k spotrebiteľom už nechcel používať polystyrén, stavil preto na vlnitú lepenku a voštinu. Podrobnosti poskytnú Kristýna Malá (Alaskan Fisherman) a Jiří Rak (Smurfit Kappa).
Ďalší zaujímavý programový bod prinesie Oliwia Guziel (Decathlon), témou bude cirkularita v e-commerce. Decathlon na začiatku roka spustil projekt opakovane použiteľných obalov pre online objednávky. Spolupracuje na ňom so start-upom Packoorang, ktorý navrhol opakovane použiteľnú tašku z recyklátu PET. Tá je schopná nahradiť jednorazové obaly u malých a stredne veľkých objednávok zasielaných z centrálneho skladu v poľských Hliviciach do predajní v Českej republike, kde si ich spotrebitelia vyzdvihujú.
Zatiaľ čo ďalšie inovácie na kongrese OBALKO chcú nájsť efektívnejší či udržateľnejší obal, Pavel Komůrka (Orkla Foods) nebude vo svojej prezentácii smerovať k ničomu menšiemu ako „svätému grálu baleniu“. Záujemcovia o recykláciu už samozrejme vedia, že Pavel Komůrka podrobnejšie pohovorí o iniciatíve HolyGrail 2.0. Technológia sa teraz nachádza vo fáze priemyselného testovania a cieľom je využiť digitálny vodoznak na obaloch na presné triedenie obalových odpadov.
Na veľkých hudobných festivaloch sa stále častejšie objavujú zálohované tégliky ako reakcia na volanie časti návštevníkov redukovať množstvo odpadu. Firma Greiner Packaging Slušovice prišla s nápadom, ako aj jednorazové plastové tégliky môžu byť udržateľné. Pilotný projekt otestovala na konci júna v spolupráci s Karpatmi fest. Detaily ozrejmí Marcel Zvonek (Karpaty fest) a Eliška Fojtů (Greiner Packaging Slušovice).
Flow-pack sa donedávna používal v iných sortimentných kategóriách. Mäso Údeniny Polička aplikovali túto technológiu na balenie mletého mäsa. Výsledok je okamžitý – 70% úspora primárneho plastu, zníženie energetickej i materiálovej náročnosti, lepšie využitie skupinového balenia a logistických kapacít, a to pri zachovaní recyklovateľnosti, existujúcich liniek a šírky typu potlače. Viac informácií prinesie Josef Hantsch (Mäso Údeniny Polička).
Plechovky sú pre nápoje veľmi vhodným obalom – z hľadiska udržateľnosti je ale nutné zaistiť ich triedenie, recykláciu a opätovné materiálové využitie. V prípadovej štúdii Martiny Vajskebrovej, manažérky výrobných materiálov a obalov Plzeňského Prazdroja, a Attilu Szabóa, generálneho riaditeľa výrobcu plechoviek Canpack, sa bude možné pozrieť, ktoré kroky obe firmy už podnikli na zvýšenie obsahu recyklovaných materiálov v plechovkách a aké sú perspektívy do budúcnosti.
Set obalov s jednotnými rozmermi, ale rozdielnou výškou a vekom, ktoré sedí na oba rozmery, umožňuje opätovnú kompletáciu a minimalizuje spotrebu materiálu. Obaly sa jednoducho nasadzujú na seba a veko sa pridáva až na koniec, čo zjednodušuje manipuláciu s balíčkami. V tabuľke na vonkajšej strane obalu sa zapisuje, v koľkých prípadoch bol už obal zaslaný, maximálne to možno až na dvadsať ciest. Tak znie základná charakteristika nového obalu pre spoločnosť Schneider Electric, ktorý vyvinul DS Smith. Podrobne projekt predstavia zástupcovia oboch firiem Petr Lískovec a Miroslav Bárta.
Zmena množstva a štruktúry vodíkových mostíkov má veľký vplyv na štruktúru vody, pričom tieto zmeny priaznivo ovplyvňujú hydraulické sústavy tým, že zvyšujú ich výkon, účinnosť a energetickú efektívnosť. Týchto súvislostí je možné využiť aj v obalovom priemysle. Technológia Hippotron simuluje pôsobenie slnka na kvapaliny tak, ako sa to deje v prírode. Výsledkom je, že touto cestou dochádza k zabráneniu tvorby vodného kameňa, nie je nutné dodávať do zariadenia chemické aditíva, znižujú sa náklady na ohrev a ochladzovanie. Prípadovú štúdiu prednesú Athan Bloom (Evertis Ibérica) a Miroslav Danek (Blue Boson).
Skutočnosť a sny
Podvečerný program začne panelová diskusia nazvaná Skutočnosť a sny obalového priemyslu. Pozornosť účastníkov sa teda napriek budúcemu vývoju. Čo ovplyvní obalový priemysel? Aké typy B2C aj B2B obalov sa presadia? Preváži idea vratného balenia aj v segmentoch trhu, kde je teraz minoritná, a zmizne z odborov, kde sme naň boli zvyknutí? Aké možno očakávať technologické inovácie? Nájdu sa pre obaly nové materiály? Prežije trh nápor nových nariadení a smerníc? Naučí sa obalový trh komunikovať so širokou verejnosťou o udržateľnosti a presvedčí ju, že obal je pozitívnou súčasťou výrobku? To sú len niektoré z otázok, ktoré zaznejú.
Po skončení konferenčného dňa sa môžu návštevníci tešiť na defilé tých najlepších obalov tohto roku. Večer je totiž vyhradený pre ceremóniu súťaže Obal roku 2023. Výsledky už boli vyhlásené a nájdete ich v časopise Svět balení 120 a na webe Obalového institutu Syba, galavečer je potom slávnostným spoločenským zavŕšením ročníka s odovzdaním trofejí. Obal roka predstavuje jedinú certifikovanú obalovú súťaž určenú pre české aj zahraničné firmy, ktoré sa podieľajú na tvorbe obalových riešení.
Galavečer bude príjemným spoločenským navnadením pred už rýdzo neformálnym zakončením konferencie v podobe Obalového business mixéra. Ten zvedie na jedno miesto všetkých, ktorí sa chcú baviť, debatovať o vývoji na obalovom trhu alebo nadväzovať nové spoločenské či obchodné kontakty. Zábavný program a bohaté občerstvenie sú zaistené.
Klíčovou součástí kongresu, která účastníky inspiruje, je možnost vyrazit do terénu a vidět věci na vlastní oči. Pro letošní kongres Obalko jsme připravili hned čtyři exkurze do zařízení, která zajišťují různé fáze balícího procesu. Abychom viděli, jak se vyrábí a balí různé typy potravin, navštívíme závod Vitana společnosti Orkla Foods v Byšicích, jeden z nejstarších a největších potravinářských závodů v zemi. Abychom viděli nejmodernější balicí procesy pro e-commerce, navštívíme centrální sklad DATART v Jirnech, abychom viděli, jak tento významný prodejce připravuje balíčky k expedici zákazníkům. Abychom viděli budoucnost třídění odpadů, včetně námi vyráběných obalů, navštívíme SAKO Brno a její novou, ultramoderní třídicí linku, která patří ke špičce v celé Evropě. Nakonec, abychom viděli, co se děje s kartony a dalšími papírovými obaly, které vyrábíme, navštívíme výrobní a recyklační zařízení společnosti CIUR v Brandýse nad Labem. Podrobnosti k jednotlivým exkurzím jsou na stránkách https://obalko.cz/program/.
Registrácia je otvorená a svoje miesta si už zarezervovali stovky obalových profesionálov, predovšetkým manažérov z radov popredných výrobcov a distribútorov baleného tovaru. Priestor v konferenčnej sále Aquapalace Hotel Prague je obmedzený, preto sa záujemcovia o účasť hlásia čo najskôr na www.obalko.cz/registrace. Ako každý rok je vstup pre výrobcov a distribútorov baleného tovaru zadarmo.