SL SK 95: Digitalizácia riadenia dopravy chýba najmä v menších firmách
Logistika a doprava sú nezriedka vo vzťahu k zavádzaniu digitalizácie ako konzervatívne odvetvia. Vplyv na celkovú efektívnosť procesov a znižovanie nákladov však robia z využívania moderných softvérových nástrojov nevyhnutnosť v zmysle zachovania konkurencieschopnosti na trhu. Zjednodušovanie užívateľského rozhrania a lepšia dostupnosť zároveň priblížili tieto nástroje širšiemu spektru užívateľov, malé a stredné firmy nevynímajúc.
Systém riadenia dopravy (TMS) je nástroj, ktorý umožňuje efektívne sledovať a riadiť prepravy. Aj keď jeho primárnymi užívateľmi sú dopravcovia, jeho benefity dokážu využiť firmy prakticky zo všetkých odvetví. Je preto možné predpokladať, že nástup tejto technológie sa bude v nadchádzajúcich rokoch zrýchľovať. Nedávna analýza prieskumnej spoločnosti Emergen Research hovorí, že kým v roku 2021 dosahoval globálny trh TMS systémov 9,26 miliardy amerických dolárov, do roku 2030 narastie viac než štvornásobne na bezmála 45 miliárd. Experti sa zhodujú, že miera využívania TMS systémov je zatiaľ na Slovensku relatívne nízka. Častou brzdou ich rozvoja býva najmä slabé povedomie o poskytovaných benefitoch.
Ušetrený čas aj peniaze
Hlavným benefitom implementácie TMS systému je udržiavanie aktuálneho prehľadu o stave realizovaných prepráv, zlepšenie komunikácie medzi zúčastnenými stranami a v dôsledku toho zefektívnenie procesov. „Všeobecne môžem povedať, že TMS ako taký zlepšuje prehľad o celkovom dianí v logistickej firme. Mať všetky potrebné informácie zjednotené v jednom systéme urýchľuje viaceré procesy, od komunikácie so šoférom a klientom, až po proces fakturácie a kontroly úhrad. Takisto je dôležité mať poriadok v historických dátach. Napríklad v Transportly TMS sa k akýmkoľvek informáciám viete dostať v priebehu niekoľkých kliknutí myšou,“ hovorí Samuel Sás z dopravnej platformy Transportly. „V konečnom dôsledku tak TMS systém zefektívňuje fungovanie firmy, odstraňuje zbytočnú operatívu a vytvára tak priestor na znižovanie nákladov, alebo hľadanie nových a lepších zdrojov príjmu,“ dodáva.
Využívanie benefitov systému riadenia dopravy v plnej miere je úzko späté s jeho efektívnym začlenením do celkového digitálneho prostredia firmy. „Dnes sa pomaly presúvame ku generovaniu pridanej hodnoty, zjednodušovaniu procesov a taktiež zvyšovaniu transparentnosti voči zákazníkom. Dôležité je si uvedomiť, že to nie je jeden systém, ktorý vyrieši všetko. Je lepšie vytvoriť architektúru, ktorá umožní jednotlivé systémy zapájať a odpájať bez výrazných dopadov na váš biznis,“ vysvetľuje Kamil Ďuračka, riaditeľ spoločnosti PTV Logistics.
Systémy TMS tak umožňujú dosiahnuť časovú efektivitu vďaka lepšiemu prístupu k dopravným dátam, vrátane polohy vozidla v reálnom čase. Vodič má všetky potrebné informácie dostupné v prehľadnej podobe na jednom mieste. Informácie o stave realizovanej prepravy je možné jednoducho zdieľať so zákazníkom a to aj bez nutnosti kontaktovať samotného dopravcu. Tým zároveň odľahčuje dispečerov. Historický prehľad umožňuje zefektívniť plánovanie budúcich prepráva.
Systém zavádzali postupne
Ťahúňmi digitalizácie sú aj v prípade systémov na riadenie dopravy prevažne nadnárodné spoločnosti. Z povahy softwaru je prirodzené, že snaha o efektívny elektronický manažment je dôležitým míľnikom digitalizácie predovšetkým pre dopravné a špedičné spoločnosti, ktoré si potrebujú udržiavať detailný prehľad o stave rozsiahleho vozového parku. Príkladom je aj spoločnosť cargo-partner, ktorá k plnému zavedeniu TMS dospela v roku 2020.
„Rozhodli sme sa globálne implementovať CargoWise vo všetkých 40 krajinách našej spoločnosti. CargoWise je integrovaný, cloudový softvér na realizáciu logistiky, ktorý vytvoril austrálsky vývojár softvéru WiseTech Global,“ vysvetľuje Barbora Ďaďová, regionálna marketingová manažérka spoločnosti cargo-partner pre Česko, Poľsko a Slovensko.
Aj veľkí hráči na poli medzinárodnej dopravy však implementujú toto riešenie postupne. „Rozhodli sme sa nový softvér zavádzať postupne v Ázii, Oceánii, Európe a USA, pričom spustenie sa začalo začiatkom roka 2022. V súčasnosti je CargoWise už v prevádzke v našich kanceláriách na Taiwane, v Číne, Hongkongu, USA, Mexiku a v mnohých našich pobočkách v Európe, pričom ďalšie krajiny sa na pravidelnej báze pripájajú,“ dodáva B. Ďaďová.
Dôraz na zosúladenie štandardov
Výber vhodného riešenia bol pre spoločnosť cargo-partner komplexným procesom. Jedným z kľúčových parametrov voľby dodávateľa bola flexibilita nového systému v zmysle kompatibility s už zavedenými nástrojmi. „CargoWise dopĺňa našu vlastnú SPOT Visibility & Collaboration platformu, bol jasným lídrom v tom, že nám dokáže poskytnúť rozsiahlu funkcionalitu, konfigurovateľnosť a flexibilitu, ktoré podporia a povedú naše budúce rastové iniciatívy,“ vysvetľuje B. Ďaďová.
Vzhľadom na medzinárodnú pôsobnosť spoločnosti cargo-partner prebiehal proces zavádzania systému riadenia dopravy postupne. Bol zároveň príležitosťou ešte viac zosúladiť vnútorné procesy jednotlivých regionálnych vetiev skupiny. „Integrácia softvéru s našimi ďalšími softvérovými modulmi, ako je cestná doprava, skladové hospodárstvo, účtovníctvo, controlling atď., si vyžadovala veľa starostlivého plánovania. Predpokladali sme, že úspech jeho zavedenia bude do veľkej miery závisieť od podpory našich lokálnych organizácií pri definovaní a prispôsobovaní špedičných procesov a ich štandardizácii v rámci celej skupiny, ako aj pri testovaní a vykonávaní organizačných zmien. S potešením môžeme konštatovať, že zavádzanie zatiaľ prebehlo hladko a od našich organizácií v jednotlivých krajinách sme dostali veľmi pozitívnu spätnú väzbu,“ hovorí B. Ďaďová. Vývoj vlastného systému riadenia dopravy na mieru je mimoriadne nákladný a zložitý proces, a investícia, na ktorú sa odhodlajú zväčša len najväčšie dopravné firmy.
Prinášame vám ochutnávku z aktuálneho čísla časopisu Systémy Logistiky 95/2023.
Celý článok, ktorý bol publikovaný v rámci rubriky Doprava, si môžete prečítať v časopis Systémy Logistiky 95/2023, alebo aj na našej webovej stránke.